Bate şcoala vieţii Bac-ul?

Bate şcoala vieţii Bac-ul?

În ţara în care unu din trei elevi nu are ce căuta la un liceu teoretic, ne mai miră de ce se înscriu, de la an la an, tot mai puţini absolvenţi la examenul, denumit plastic, al maturităţii? În ceasul al nouălea, se pare că elevii români şi-au dat seama, în sfârşit, că goana după o diplomă obţinută fraudulos nu duce nicăieri şi nici nu le dă de mâncare.

Dacă acum trei ani anunţul că se vor introduce camere video în sălile de examen a semănăt şoc şi groază în rândul elevilor, părinţilor şi profesorilor care mai faceau un ban „cinstit”, anul acesta, altul este „breaking news-ul” despre Bac. Un sfert dintre care care ar trebui să dea examenul care se presupune a fi cel mai important din viaţă au ales să capituleze. Să nu le pese. Sau să le pese mai mult de viitorul lor decât de un examen pe care oricum sunt conştienţi că nu l-ar putea lua cinstit. În ultimii ani, piaţa muncii a reuşit să tempereze vânătoarea după diplomele obţinute facil la privat şi nu numai. Avem taximetrişti cu trei diplome, la fel cum avem mecanici auto fără nicio patalama, dar la care îşi repară maşinile demnitari ai statului. Am colegi/e care au pierdut trei ani din viaţă făcând o „facultate fantomă”, la stat sau la privat, iar apoi s-au făcut stewardese... În cazul fericit, pentru că sunt şi unii care au terminat „Mangement” şi încă mai aşteaptă confortabil să le pice un job de director din cer.  

Dacă nu ai pretenţia de joburi sofisticate, atunci nu are rost să arunci banii de pomană pe facultăţi care scot şomeri pe bandă rulantă. În Vest, studiile superioare nu sunt „un must”, ca la noi, iar oamenii reuşesc, fără îndoială, să se descurce mult mai bine. Nu contează să ştii câte puţin şi prost din toate, ci cum te poţi face util societăţii, ce ştii să produci şi, mai ales, să îţi adaptezi abilităţile la necesităţile pieţei muncii. Adică nu e suficient să ştii să faci ceva, ci să şi fie nevoie de acel ceva, la momentul respectiv, sau să creezi chiar tu nevoia pe piaţă. Revenind la cum se fură căciula în şcoala românească, vedem că 99% dintre elevii care au susţinut anul acesta examenul de competenţe de comunicare orală, mai pe scurt examenul oral la limba română, au obţinut calificativul „Experimentat”.

Cu alte cuvinte, 99% dintre cei care au trecut prin liceu ar trebui să fie capabili să formuleze fraze elaborate şi să îşi exprime un punct de vedere coerent pe diverse subiecte. Greu de crezut, având în vedere cum se exprimă pe stradă, îmi spunea deschis o profesoară de la un liceu cu profil tehnologic din Bucureşti. Sau, un exemplu şi mai elocvent: liceenele pe care le tot auzi la metrou cum nu se scot din „fată”... Elevi care nu ştiu bine tabla înmulţirii „învaţă” integrale, derivate şi algoritmi, iar elevi care nu ştiu să facă o cerere sau să înţeleagă un text studiază Noica... Din fericire, acei 25% dintre absolvenţii care nu s-au înscris la Bac, anul acesta, au înţeles fenomenul mai bine decât oficialii din Educaţie, alegând să facă în schimb cursuri de bucătari, ospătari, tinichigii sau...unghii false!