Interviu cu italienii care n-au terminat autostrada Orăștie - Sibiu: ”suntem liniștiți. Dar alarmați”

Interviu cu italienii care n-au terminat autostrada Orăștie - Sibiu: ”suntem liniștiți. Dar alarmați”

Pentru prima dată de la amplele alunecări care au blocat șantierul lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu, constructorii de la Impregilo SpA fac declarații publice. Prin unele arată și câte ”neadevăruri” vorbește ministrul Transporturilor, Dan-Coman Șova.

Cei 82 de km de autostradă dintre Orăștie și Sibiu nu pot fi folosiți deoarece porțiunea de 22 de km dintre Cunța (județul Alba) Săliște (județul Sibiu) nu este terminată. Pe acest lot III, pentru a-și motiva întârzierile italienii de la Impregilo SpA au invocat alunecările de teren apărute pe o porțiune de vreo șase km de șantier, în preajma celebrului viaduct de la Aciliu. Acum, noul termen de finalizare este oficial asumat ca fiind 15 noiembrie 2014. Asta în condițiile în care soluțiile tehnice s-au schimbat, nu toate proiectele sunt aprobate și mai sunt de excavat aproape trei milioane de metri cubi de pământ, adică vor fi ”demolate” câteva dealuri. Colac peste pupăză, nici banii nu sunt plătiți la timp, se plâng italienii, deși Dan – Coman Șova se lăuda tocmai săptămâna trecută că lucrările sunt plătite până la ultimul cent. Din partea Impregilo SpA, pentru Evenimentul Zilei, a vorbit Carlo Alberto Scopel (foto centru), directorul de şantier.

Reporter: Eu nu cred că veți termina lucrările pe 15 noiembrie 2014, astfel încât să deschideți traficul. Carlo Alberto Scopel: În baza programului de lucrări și a resurselor pe care le avem la dispoziție, mașini și echipamente, suntem în situația – și o spun cu sinceritate - să deschidem traficul pe autostradă la data prevăzută, dacă nu avem în continuare probleme. La partea de drum suntem la cotele prevăzute în proiect. Mai trebuie să executăm doar partea de suprastructură, iar cantitățile nu sunt foarte mari. Dacă apar unele întârzieri mărim numărul de mașini și de personal și de resurse. Cele mai mari lucrări sunt excavațiile. Trebuie să excavăm circa 2,8 milioane de metri cubi de pământ. Noi avem deja în șantier zece excavatoare care lucrează. Putem să respectăm programul de lucrări. Mai este partea de lucrări de consolidare. Și acestea am putea să le terminăm până pe 15 noiembrie. Pentru restul de 16 km neafectați de alunecări noi am ajuns la o fază în care mai trebuie așternut doar stratul de uzură. Deci acolo nu e nicio problemă. Am instalat parapetele, în condițiile în care materialul și proiectul pentru parapete a fost aprobat doar acum aproximativ o săptămână de către CNADNR.

R.: De ce doar acum? C.A.S.: Nu știu. Mai rămân două variabile. Prima ar fi aceea că trebuie să prezentăm proiectul pentru zona fostului tunel și pentru cealaltă zonă de la km 57 și sperăm ca CNADNR să le aprobe repede, după care trebuie să așteptăm exproprierile. Dar aici nu este problema atât de mare, precum cea a tăierii pădurii. Acolo nu putem tăia niciun arbore până nu avem autorizație.

Ne puteți urmări și pe Google News

R.: Deja mi-ați enumerat câteva motive pentru care să cred în continuare că traficul nu poate fi deschis pe 15 noiembrie: avize, autorizații și așa mai departe. C.A.S.: În zona tunelului noi am tăiat deja pădure potrivit vechiului proiect. Însă tăierea pădurii nu depinde de noi. Dacă, de exemplu mâine, ni se permite să intervenim, noi mâine și începem să lucrăm.

R.: Dealul din zona unde se discuta de construirea tunelului va dispărea și înspre DN1? C.A.S.: Se mărește taluzul, panta va fi ”îndulcită” la 1 la 5. Suprafața expropriată de teren este de aproximativ 50 de ha. Deci avem de făcut și lucrări de deminare, în cazul în care sunt bombe neexplodate. Noi am  primit avizul CT de la CNADNR pentru zonele cu alunecări abia pe 7 mai 2014.

R.: Și când l-ați solicitat? C.A.S.: Este o poveste lungă. Eu știu doar că pe 7 mai am primit avizul, iar pe 8 mai am început lucrările.

R.: Aproape trei milioane de mc de pământ e foarte mult. Unde veți duce atâta cantitate? C.A.S.: În acord cu clientul am identificat o zonă de depozitare existentă, care poate primi o bună parte din cantități. Am identificat și alte zone adiacente autostrăzii pe care le vom putea utiliza drept depozit de materiale.

”Eu sunt liniștit, dar sub alarmă”

R.: Proiectul pe care îl așteptați spre aprobare din partea CNADNR are avizele necesare, de mediu și așa mai departe? Acele avize sunt în curs de a fi obținute. Oricum noi am început o parte din lucrări, căci dacă am aștepta toate avizele necesare... Eu sunt liniștit, dar sub alarmă. Asta înseamnă că trebuie să lucrăm în acord cu programul de lucrări, pentru a respecta această dată. Vom lucra zi și noapte și pe perioada zilelor de sărbătoare până la deschiderea traficului. Nu va fi nici o oră de pauză.

R.: Pentru stabilizarea pământului bănuiesc că vor mai trebui pereți mulați, foraje și așa mai departe. Nu o să consume mult timp acele lucrări? C.A.S.: Avem două situații: una în care terenul se mișcă pe orizontală, iar deep mixing-ul are rolul tocmai de a stabiliza astfel de teren. În ceea ce privește zonele unde vor fi excavații, pe baza probelor de laborator, inginerii ne-au comunicat faptul că respectând această pantă a taluzelor, de 1 la 5, terenul rămâne în echilibru și nu se va mișca.

R.: Și va rămâne așa, pământ gol pe margine? C.A.S.: Nu, nu. Va fi protejat, vor fi drenaje, drenaje ample. Nu va rămâne pământul așa.

Alunecările. De ce nu le-a prevăzut nimeni?

R.: De ce credeți nu a putut fi respectat termenul de aprilie 2013? C.A.S.: Pentru că au apărut multe probleme.

R.: De ce nu au putut fi prevăzute aceste probleme, aceste alunecări de teren? Nu a fost bun studiul de fezabilitate? C.A.S.: Detalii despre studiul ofertei și celelalte documente ale licitației nu le cunosc, nu eram aici. Eu mă ocup de partea de producție a șantierului, iar alunecările au apărut când am ajuns eu aici. În baza experienței mele, aceasta este o zonă în care nu aveam cum să prevedem astfel de situații. În acea zonă (a ”tunelului” – n.r.) am excavat teren stabil după care, dacă te muți 15 metri mai încolo terenul este total diferit.

R.: Dar aici nu vorbim doar de un punct cu alunecări, vorbim de mai multe puncte pe o lungime de aproximativ șase km. Chiar nu putea fi prevăzută amploarea situației? C.A.S.: Eu lucrez cu proiectul în mână...

R.: Proiectul este făcut tot de Impregilo... C.A.S.: Da, cu siguranță. Dar eu nu sunt proiectant, eu lucrez doar la execuție. Mie mi-a fost dat un proiect cu care să fac lucrarea. Dar ceea ce se întâmplă aici nu cred că putea fi prevăzut.

R.: Care sunt zonele unde nu puteți interveni acum, unde nu există proiect aprobat sau avizele necesare? C.A.S.: Noi nu am început să lucrăm în zona 7A (acolo unde era prevăzut un tunel - n.r.) și nu putem intra la km 57 (în apropiere de nodul de la Apoldu de Jos – n.r.) unde este pădure. Pentru că și acolo au fost alunecări. Zilele acestea se va prezenta proiectul și când va fi aprobat și vom avea avizele și exproprierile vom începe imediat.

R.: Care ar fi termenul limită până la care puteți aștepta după avize și autorizații, termenul care odată depășit nu vă va mai permite să garantați deschiderea traficului anul acesta? C.A.S.: Nu este simplu de spus. Lucrăm pe o organizare de șantier în acord cu un program de lucrări, unde zilnic introducem producție și facem previziunile pentru lucrările de final. De exemplu, dacă nu putem lucra zece zile din cauza ploii, în mod cert producțiile zilelor următoare trebuie să se mărească pentru a putea respecta termenele. Dar mașinile și resursele pe care le avem acum ne permit deja să avem o producție mai mare decât cea prevăzută.  Noi vom lucra în zilele de sărbătoare. Eu, care monitorizez situația, sunt sigur că nu vom avea obstacole care să depindă de noi.

R.: Dacă pe cei șase km au fost probleme, de ce nu ați terminat la timp ceilalți 16 km, unde nu au fost probleme? C.A.S.: Noi am tratat această lucrare ca și un unic lot de 22 de km.

Surpriză? Șova a bătut iar câmpii

R.: Săptămâna trecută, ministrul Șova spunea că sunt la zi cu plățile către Impregilo. C.A.S.: O problemă pe care o avem este devizul de lucrări întocmit în ianuarie pentru lucrările efectuate în decembrie 2013. Încă nu ne-au fost plătite nici acum. Dar noi, cu toate acestea, suntem în șantier, tot personalul și mașinile lucrează.

R.: Ministrul Șova a mai bătut mult monedă și pe faptul că Impregilo a solicitat peste 300 de milioane și a primit doar 27. Ce este cu aceste sume? C.A.S.: Deci. Era o primă variantă de implementare a proiectului pentru zonele cu alunecări, care prevedea alte soluții...

R.: Tunelul și prelungirea viaductului? C.A.S.: Întocmai. Apoi, după mai multe discuții, am încercat să optimizăm proiectul pentru a reduce costurile. Noi facem lucrările pentru noua variantă fără niciun ban în plus.

R.: Și cei 27 de milioane de lei în plus? C.A.S.: Aceia au fost acordați de Comisia de arbitraj și fac referire la alte probleme din șantier, nu la cele de aici.

R.: Deci ca să înțeleg bine: noile lucrări pentru acești șase km cu probleme vor fi făcute pentru aceleași sume care erau prevăzute în proiectul inițial referitor la acești șase km? C.A.S.: Da, în aceiași bani.

R.: Mă îndoiesc de faptul că Impregilo SpA va lucra în pierdere.

C.A.S.: Salini Impregilo și-a luat angajamentul de a termina aceste lucrări. Și o va face.