Vrem nu vrem, de pe la jumătatea lui decembrie începem să ne scormonim prin buzunare şi prin inspiraţie în încercarea de a alege cadoul perfect.
Lista celor cărora vrem să le smulgem un zâmbet de mulţumire în preajma bradului este lungă şi de data asta, iar posibilităţile, după buget, mici. Aşa că goana după cadou s-a transformat, dintr-o corvoadă plăcută, într-un demers de cercetare a pieţei şi de demonstrare a măiestriei de a te descurca cu bani puţini.
Ca de fiecare dată, locurile preferate de români pentru cumpărăturile de Crăciun au rămas mallurile şi târgurile cu specific de Sărbători. Diferă însă produsele care coboară de pe raft pentru a ajunge, frumos ambalate, la destinatar.
"Cadourile scumpe sunt de domeniul trecutului"
"Anul acesta s-a pus accent pe cadourile mici, puţin costisitoare, care să te facă să exclami: «A venit Moş Crăciun!»", spune Adriana Jianu, consilier de vânzări al Sarra Blu. Astfel, la mare căutare sunt cutiuţele muzicale, care te transformă în flaşnetar de ocazie, bloburile cu zăpadă şi suporturile de lumânări sub formă de căsuţă sau om de zăpadă. Românii nu mai cumpără nici servicii de masă, decât poate "pentru uz personal, spre a-şi aranja masa de Crăciun", şi nici ornamente cu cristale sau din argint.
Cadourile scumpe încep să fie de domeniul trecutului. Acum se merge pe simbolism şi inspiraţie. Tocmai de aceea primele care dispar de pe rafturi sunt globurile în serie mică, ale căror preţuri sunt cuprinse între 5 şi 15 lei, urmate de oamenii de zăpadă şi statuetele care îl înfăţişează pe Moş Crăciun, făcute din ipsos sau porţelan.
Nici suporturile de lumânări ornate de sezon nu zăbovesc prea mult şi dispar în coşurile de cumpărături. O idee de cadou, spun comercianţii, pot fi globurile personalizate. În Târgul de Cadouri de la Sala Dalles, un astfel de glob personalizat pe loc de către un meşter costă 20 de lei. Aşa, cumpărătorul are satisfacţia că, într-un fel sau altul, este original.
Hăinuţe noi, fulare şi o jucărie
"Nu ne mai aruncăm la cadouri scumpe. E criză, aşa că nici nu ne mai transformăm în Moş Crăciun pentru la fel de multe persoane ca până acum. O să oferim cadouri rudelor apropiate, copiilor, mai ales, pentru că ei, indiferent de ce se întâmplă, se aşteaptă să găsească ceva sub brad în ziua de Crăciun", spune Doina, o tânără de 35 de ani.
Ea dezvăluie câteva dintre secretele pe care Moşul le ascunde în tolbă pentru familia ei - copiilor, "neapărat dulciuri de casă, din marţipan", hăinuţe noi şi fulare şi câte o jucărie de care să se poată bucura împreună. "Cred că am să le cumpăr "Nu te supăra, frate", chiar dacă preţul nu este tocmai accesibil. Pentru soţ, doar o pereche de mănuşi - "Le pierde destul de repede" - iar părinţilor "le vom duce multe fructe, pentru că ei nu prea se îndură să cumpere".
Produsele Bio, în topul cadourilor de sărbători
Într-un mall din sudul Capitalei magazinele de cadouri şi cele în care se vând cosmetice erau încă pustii cu o săptămână înaintea Crăciunului. "Nu suntem o zonă tocmai favorabilă pentru acest tip de consum. Oamenii cumpără cadouri, dar acestea trebuie să se încadreze în cele două criterii esenţiale - util şi ieftin. Tocmai de aceea sunt în continuare preferate seturile-cadou de la firmele de cosmetice cărora li se face reclamă la televizor în locul unor cosmetice organice. Până la urmă, un pachet cu şampon şi un gel de duş frumos ambalate şi cu sigla unui brand cunoscut are acelaşi preţ sau, în unele cazuri, mai mic decât un şampon organic", a explicat Alina, vânzătoare într-un magazin de cosmetice organice.
Cu toate acestea, ea este contrazisă de numărul mare de cereri de produse cosmetice organice, poziţionate din acest punct de vedere pe locul al doilea în preferinţele cumpărăturilor pentru cadourile de Crăciun. Dacă pe ambalaj este scris "de la Marea Moartă", "100% Bio" sau "Organic", produsul capătă imediat importanţă. "Se cumpără mult în perioada aceasta produsele organice. Cele mai căutate sunt cremele de mâini şi de faţă sau corp, dar şi gelurile de duş - tot ce are întrebuinţare zilnică şi este necesar", spune managerul unui magazin care comercializează acest tip de articole.
Deşi s-a tot vorbit despre tendiţa în creştere de a acorda mai multă atenţie aspectului fizic, manifestată de bărbaţi în ultima perioadă, tot doamnele sunt acelea care se ocupă în locul lor de achiziţiile de cosmetice şi de produse pentru îngrijirea corpului. "Prietenul meu este foarte atent la felul cum arată şi de aceea cred că cel mai bun cadou de Crăciun este un set de produse cosmetice organice", spune Clara, în vârstă de 19 ani.
Acelaşi tip de cadou poate fi oferit şi şefei, dar numai cu condiţia "să o cunoaşteţi suficient, pentru că puteţi da greş. Ce nu poate fi ofensator, însă poate reprezenta un dar minunat, sunt odorizantele de cameră sau de birou organice", este de părere Alina, consilier de vânzări într-un magazin de cadouri. Cu şefii însă e mai uşor, consideră ea.
Acum, în prag de Sărbători, au fost căutate, pe post de cadouri pentru şefi, de la scrumiere şi celebrele seturi de ustensile pentru birou la sticle de vin frumos ambalate. "Au existat, desigur şi cadouri trăznite şi mai puţin potrivite cu această ocazie - cănile cu imagini vulgare. Dar, deja nu mai avem pe stoc, dovadă că imaginaţia şi îndrăzneala nu au margini", mai spune Alina.
Daruri utilitare în vremuri de criză
Un studiu realizat de GfK în această perioadă a anului, arată că, per ansamblu românii preferă să facă daruri "utilitare". 67% oferă cosmetice, aproape 45% aleg să facă cadou sau să cumpere pentru ei înşişi cărţi faţă de 35% în restul ţării, în timp ce 17% dintre internauţii din Bucureşti faţă de 10% media la nivelul întregii ţări achiziţionează în preajma Crăciunului playere portabile MP3/MP4 sau I-Pod-uri.