Lungmetrajele de debut ale lui Marian Crişan şi Bogdan George Apetri şi-au adjudecat şase premii la festivalul de la Salonic.
Festivalul de film de la Salonic (3-12 decembrie) are o slăbiciune pentru peliculele româneşti. "Medalia de onoare" a lui Călin Netzer s-a ales cu cinci trofee la acest eveniment ("Cel mai bun actor" - Victor Rebengiuc, "Cel mai bun scenariu" - Tudor Voican, premiul FIPRESCI, distincţia acordată de Sindicatul tehnicienilor şi trofeul Silver Alexander), în timp ce "Pescuit sportiv" de Adrian Sitaru a revenit în România cu premiul pentru interpretare feminină (Ioana Flora şi Maria Dinulescu) şi cu Silver Alexander.
"Periferic", debutul în lungmetraj al lui Bogdan George Apetri, a obţinut în acest weekend la Salonic cel mai important premiu al festivalului, adică titlul de "Cel mai bun film de ficţiune" - Trofeul Golden Alexander (în valoare de 20.000 de euro), distincţia pentru interpretare feminină (Ana Ularu), dar şi aceea conferită de Asociaţia Criticilor de Film Greci.
La rândul său, "Morgen", debutul în lungmetraj al lui Marian Crişan, nu s-a lăsat mai prejos, alegându-se cu trofeul pentru regie, distincţia pentru interpretare masculină acordată ex-aequo celor doi pro tagonişti, Andras Hathazi şi Yilmaz Yalcin, precum şi cu Premiul FIPRESCI.
Actorul şi copacul
Cel dintâi lungmetraj, bazat pe o povestire de Cristian Mungiu şi Ioana Uricaru, se concentrează asupra Matildei (Ana Ularu), o tânără eliberată din închisoare pentru 24 de ore, care intenţionează să folosească acest timp pentru a-şi pune la punct fuga din ţară.
"Până la sfârşitul zilei, ea trebuie să se confrunte cu trecutul ei dureros - familia care a respins-o, fostul iubit şi, mai ales, copilul lăsat în urmă", se arată în sinopsis. Într-un interviu acordat EVZ, Ana Ularu declara: "Păcatul actorului este tendinţa de a-şi apăra tot timpul personajul. Nu, eu l-am acuzat tot timpul. A fost şi un exerciţiu pentru mine, cu Bogdan (George Apetri, regizorul - n.r.) cu tot: să contruiesc un personaj acuzându-l şi stabilind mai degrabă diferenţele, Ã la Michael Cehov (continuatorul şi reformatorul metodei stanislavskiene - n.r.)".
Debutul în lungmetraj al lui Marian Crişan - deţinător al Palme d'Or pentru scurtmetraj - se axează asupra relaţiei dintre Behran, un imigrant ilegal kurd, şi Nelu, un bodyguard dintr-un supermarket din Salonta. Cât despre Crişan, "Este un regizor nemaipomenit! El trăieşte îm preună cu echipa cu care lucrează! De altfel, am o vorbă: Marian Crişan poate să facă un copac să joace. Atât de bine se lucrează cu el...", spunea Yilmaz Yalcin într-un interviu publicat în EVZ.
RAPORT. Matilda (Ana Ularu) are o relaţie tensionată cu fratele ei (Andi Vasluianu) şi soţia lui (Ioana Flora) ÎN "PERIFERIC"