Ministerul Transporturilor ştie că transportul pe calea ferată a devenit un pericol şi susţine că soluţia este disponibilizarea de personal şi scăderea numărului de curse. Calea Ferată este ca o bombă cu ceas, care ar putea exploda oricând - situaţia este bine-cunoscută şi la nivelul conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), care încearcă să eficientizeze costurile prin disponibilizarea personalului.
Cu durata de viaţă expirată şi scadenţe la reparaţii capitale, infrastructura feroviară este un ade vărat pericol pentru călători.
Peste 19.800 dintre cele circa 22.000 de macazuri sunt scadente la reparaţii capitale. "Asta înseamnă că aceste zone pot să nu funcţioneze corect, astfel că pot apărea incidente. Pentru a evita pericolele, angajaţii CFR trebuie să fie mult mai atenţi, ca să poată suplini eventualele probleme", explică Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Industriilor Feroviare.
Mecanicii fură combustibil
Mai sunt scadente la reparaţii capitale o treime din tuneluri, aproape toţi kilometrii de linie automată (total de 6.800 km), circa 12.000 de poduri şi podeţuri - în condiţiile în care alte 3.900 au durata de viaţă expirată.
"Acumularea an de an a scadenţelor la reparaţiile capitale ale liniilor, lucrărilor de artă şi instalaţiilor de conducerea şi siguranţa circulaţiei au dus la necesitatea introducerii, la momentul de faţă, a 579 restricţii de viteză", se arată în documentul de strategie a companiilor CFR, realizat de lucrătorii ministerului de resort.
Reprezentanţii MTI acuză lipsa finanţărilor şi pierderile colosale înregistrate de companii. Ei propun disponibilizări, scumpirea biletelor cu 10% şi implementarea unui sistem informatic care să permită monitorizarea alimentărilor cu combustibil ale locomotivelor. Modelul este împrumutat de la privaţi, care au obţinut rezultate. "Consumul s-a redus cu până la 48% în cazul companiei care a introdus sistemul", afirmă Roşeanu.
CFR Marfă vrea să paseze două nave ferry-boat la MApN
CFR Marfă e în prag de privatizare, înregistrează pier deri, dar nici nu-şi eficientizează toate resursele disponibile.
În raportul autorităţilor se men ţionează că CFR Marfă deţine două nave ferry-boat, pe care le exploatează prin Filiala TMC CFR Ferry-Boat. Navele au un deplasament de 12.500 tdw fiecare şi o capacitate de încărcare de 80 autocamioane TIR sau 85 vagoane de marfă. Liniile maritime pe care sunt exploatate cele 2 nave sunt Constanţa - Izmir - Derince (Turcia) şi Constanţa - Batumi (Georgia).
Din luna iunie 2009 şi până în prezent, navele sunt însă inactive şi trecute în conservare, din cauza lipsei fondurilor necesare reclasificării conform normelor Autorităţii Navale Române şi a lipsei mărfurilor la transport. Aceste nave generează în continuare cheltuieli corespunzătoare navelor neoperative. În opinia oficialilor, soluţia este transferul navelor ferry-boat în administraţia Ministerului Apărării Naţionale.
MAI MULŢI ŞOMERI
Ministerul vrea noi disponibilizări
Peste 8.000 de angajaţi ar putea fi dispobilizaţi de la Căile Ferate, potrivit documentului prezentat de ministrul Radu Berceanu liderilor de sindicat. Preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, Iulian Măntescu, a declarat după patru ore de discuţii cu ministrul Berceanu şi cu directorii celor trei companii CFR - Infrastructură, Călători şi Marfă, că sindicaliştii vor analiza materialele date la întâlnire, iar miercuri vor fi reluate discuţiile.
"Este posibil să luăm în calcul proteste, dar în prezent nu am hotărât nimic. Urmează ca după întâlnirea cu fiecare conducere în parte să avem o întâlnire între toate federaţiile sindicale", a conchis liderul sindical. Prim-vicepreşedintele federaţiei, Ion Molea, a dezvăluit însă că în cazul unor disponibilizări masive activitatea la Calea Ferată va înceta total. "Decizia finală va fi luată după finalizarea discuţiilor", a afirmat Molea.
Ministerul Transporturilor vrea să disponibilizeze între 7.100 şi 8.300 de angajaţi, ceea ce, alături de alte măsuri de reducere a cheltuielilor companiilor va duce la economii de 788 milioane de lei în 2011.