Site-urile Adevărul şi Click, pe bani. CTP: Vor pierde cititori
- Vladimir Tism ăneanu
- 3 iunie 2010, 12:26
Adevărul Holding a decis ca site-urile ziarelor Adevărul şi Click să nu mai fie accesate gratuit.
Informaţia, publicată iniţial pe paginademedia.ro, a fost confirmată de Peter Imre, pentru evz.ro. Acesta a explicat că, aşa cum „nu există ciorbă pe gratis”, nici informaţia nu trebuie să fie pe gratis. Dacă site-urile de ştiri vor continua să ofere informaţii gratuite se va ajunge la o situaţie dezastruoasă a presei şi chiar la dificultatea de a plăti jurnaliştii, a spus Peter Imre, directorul Adevărul Holding. El a mai subliniat că aşa cum orice produse, de la carnea de vită, până la ouă, costă, şi informaţia trebuie plătită. CTP: Vor pierde cititori „Nu cred că în acest moment, în România, o astfel de măsură poate avea succes", a declarat Cristian Tudor Popescu, precizând că oamenii s-au obişnuit cu informaţia gratuită, iar ceea ce nu vor găsi pe acest site, vor găsi pe altele. „După părerea mea, această metodă nu va funcţiona. Din contră, vor pierde cititori", a mai spus acesta. Informaţia prelucrată, o valoare care trebuie plătită Claudiu Şerban, director general Editura Evenimentul şi Capital, a declarat că informaţia brută nu poate fi vândută pe termen scurt şi mediu, pe când informaţia prelucrată constituie o valoare, care, în mod firesc trebuie plătită. „Informaţia poate fi asemănată cu florile de tei. Nu costă bani, în schimb ceaiul costă bani”, a spus acesta, precizând că există mai multe tipuri de public: unii care nu vor plăti niciodată informaţia şi alţii care sunt interesaţi şi foarte atenţi şi vor fi dispuşi să plătească pentru o plusvaloare. „Această plusvaloare poate să aducă nişte venituri”, consideră Claudiu Şerban, subliniind că ea vine din multe zone, cum ar fi acurateţea şi stilistica, dar şi modul în care informaţia este ambalată şi oferită, la care se adaugă accesibilitatea.
Turturică: „Mi-e teamă că măsura este prematură”
Declinul modelului tradiţional de presă trebuie compensat cumva, însă măsura de a impune un tarif pentru accesarea conţinuturilor online este prematură, a declarat pentru evz.ro Dan Turturică, redactor-şef al cotidianului România Liberă.
Întrebat dacă decizia luată de Adevărul Holding va avea un impact pozitiv asupra afacerilor derulate de grup, Dan Turturică a răspuns că succesul depinde de calitatea conţinuturilor publicate pe paginile de internet ale ziarelor Adevărul şi Click.
„Cred că măsura introducerii de preţ este luată în contextul unei analize de piaţă (…) Dacă vor aduce o plusvaloare mare, ar putea avea succes”, a declarat pentru evz.ro Dan Turturică. Redactorul-şef de la România Liberă a amintit de experienţa celor de la The Times, care au realizat un sondaj înainte a de taxa accesul la conţinutul online: 90% dintre respondenţi au declarat că vor renunţa la accesarea site-ului. Un trend normal Peter Imre a precizat că această decizie nu este marketing de criză, ci un trend normal în lume, „de a pune preţ pe conţinut”. El a refuzat să spună de când va intra în vigoare măsura şi cât va costa accesarea celor două site-uri. Magnatul media Rupert Murdoch a decis că ziarul britanic The Times şi suplimentul său de duminică The Sunday Times vor introduce, în această lună, o taxă pentru accesarea conţinutului online. Astfel, accesarea conţinutului pe zi va costa o liră, iar pe săptămână, două lire. „Cred că vom pierde un mare număr de cititori care de fapt doar 'răsfoiesc' conţinutul nostru", a declarat redactorul şef al The Times, James Harding, într-un interviu acordat BBC . Taxa pe conţinut va avea succes dacă toţi o introduc „Pe termen scurt, vor pierde”, a declarat decanul Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării (FJSC), Mihai Coman. În orice astfel de iniţiativă trebuie ţinut cont de mai multe aspecte, inclusiv de obişnuinţele de consum ale publicului privind folosirea sistemelor de plată online cu cardul. „Cel mai probabil vor pierde din consumatori care, obişnuiţi cu gratuitatea, nu sunt pregătiţi pentru această schimbare”, a mai spus profesorul universitar. Pe termen lung, însă, reţeta poate fi de succes numai dacă şi celelalte media online se raliază şi introduc taxă pe conţinut, conchide acesta.