Noi reguli în cazurile de malpraxis

Noi reguli în cazurile de malpraxis

Cazurile de malpraxis vor putea fi rezolvate, de acum înainte, şi pe cale administrativă, prin înţelegerea dintre victimă sau aparţinătorii acesteia şi furnizorul de servicii medicale.

În acest fel, pacienţii pot preîntâmpina un proces în instanţă care poate avea o durată îndelungată şi costuri uneori peste puterile lor financiare. De altfel, în prezent, există o tendinţă la nivelul tuturor statelor Uniunii Europene de soluţionare a cazurilor de malpraxis prin această soluţie, de mediere.

Măsura a fost adoptată, ieri de către Ministerul Sănătăţii, care a modificat astfel dispoziţiile legale privind  judecarea cazurilor de malpraxis.

“Prin noile modificari la Legea 95/2006, Ministerul Sănătăţii urmăreşte întărirea rolului şi a atribuţiilor comisiilor de monitorizare şi competenţă profesională pentru cazurile de malpraxis care funcţionează la nivelul direcţiilor de sănătate publică. De asemenea, am introdus dispoziţii noi prin care se vor putea soluţiona mult mai rapid cazurile de malpraxis prin facilitarea procedurilor administrative şi reducerea la minimum a procedurilor juridice”, a declarat Cseke Attila, ministrul Sănătăţii.

Ne puteți urmări și pe Google News

Decizia comisiei va trebui să stabilească nu numai dacă în cauză a fost sau nu o situaţie de malpraxis, aşa cum se întâmpla până în prezent, dar să se pronunţe şi asupra circumstanţelor, a cauzelor, natura şi întinderea prejudiciilor produse pacienţilor.

Rezolvarea, amiabilă sau cu mediatori

S-a stabilit, de asemenea, ca la dezbaterile comisiei de malpraxis să participe şi un reprezentant al societăţii de asigurări. Atunci când comisia stabileşte că există cazul de malpraxis, asigurătorul va face o ofertă celui prejudiciat pentru a se încheia o înţelegere. Dacă victima prejudiciului şi personalul medical, furnizorii de produse şi servicii medicale, sanitare sau farmaceutice acceptă această înţelegere se va încheia un contract de tranzacţie.

Dacă cel prejudiciat nu este de acord cu oferta asigurătorului, atunci, tot ca o noutate, soluţionarea conflictelor existente între cel care reclamă malpraxisul şi personalul medical va fi realizată de către mediatori autorizaţi angajaţi de către direcţiile de sănătate publică. Experţi agreaţi de MS

Pentru evitarea situaţiilor în care activitatea comisiilor de malpraxis se blochează din cauza lipsei experţilor judeţeni pentru anumite specialităţi sau din cauza refuzului acestora de a analiza activitatea colegilor din aceeaşi unitate sanitară s-a realizat o listă naţională de experţi care pot fi consultaţi. Astfel, un expert stabilit în cadrul listei naţionale va putea expertiza cazurile apărute la nivelul oricărui judeţ, chiar dacă acesta îşi desfăşoară activitatea într-o unitate medicală.

Tot ca o noutate, personalul medical, furnizorii de servicii medicale vor avea obligaţia să furnizeze informaţii privind procedurile şi tratamentul administrat persoanei care se consideră victima unui act de malpraxis în termen de 15 zile de la depunerea cererii.

Anul trecut, numai în Bucureşti, unde profesează peste un sfert dintre medicii din România, au fost formulate 270 de acuzaţii la adresa cadrelor medicale. Dintre acestea, numai trei şi-au pierdut dreptul de a profesa, iar 135 de dosare au fost soluţionate, cu 91 de decizii în favoarea medicilor. Cei sancţionaţi s-au ales cu ales cu amenzi, mustrări sau voturi de blam din partea colegilor.