Modelul Mercedes-Benz E 250 CDI pe care l-am testat de curând costă cam cât o locuinţă onorabilă dintr-un bloc al Capitalei. Excesiv? De bună seamă. Am descoperit, totuşi, că la volanul său, te simţi aproape la fel de relaxat ca în fotoliul din sufragerie.
O prietenă şi-a scos recent apartamentul la vânzare sperând să obţină în urma tranzacţiei 75.000 de euro. Date fiind circumstanţele economice actuale – confirmate şi de primele reacţii ale potenţialilor clienţi – este foarte posibil ca aşteptările iniţiale să fi fost o idée prea optimiste.
Întâmplarea a făcut ca, aprope concomitent cu iniţiativa amicei mele, să am ocazia de a testa o adevărată “sufragerie pe roţi” – Mercedes-Benz E 250 BlueEFFICIENCY. Interesant, strălucitoarea “garsonieră mobilă” germană de aproape nouă metri pătraţi costa, practic, cât locuinţa de vreo opt ori mai mare amplasată la un etaj superior al unui bloc dintr-un cartier bucureştean.
Să ne concentrăm, totuşi, atenţia asupra maşinii. Noul E, lansat anul trecut de Mercedes-Benz, este genul de maşină la care cei mai mulţi doar aspiră. Sau cu care, dacă trec prin Germania, au şansa să circule din postura de client care plăteşte la sfârşitul călătoriei suma indicată de contorul aflat la bord. De altfel, englezii pizmaşi că, deşi au câştigat războiul cu nemţii au rămas, spre deosebire de aceştia, fără o industrie auto proprie, s-au pronunţat în acest sens: E-ul este cel mai bun taxi din toate timpurile!
Se prea poate ca, în felul lor sarcastic, britanicii să fi enunţat unul dintre marile adevăruri ale universului auto actual. Cert este că versiunea primită de la importatorul Mercedes-Benz în România, şi pe care am condus-o până la Constanţa şi înapoi, făcea cât două. Nu cât două taxiuri, ci cât două berline cu stea pe capotă.
Explicaţie. Preţul de bază al unui E 250 CDI BlueEFFICIENCY este de 45.280 de euro cu TVA inclusă. Maşina testată costa 74.637 de euro, ceea ce înseamnă că era dichisită cu echipamente opţionale în valoare de 29.357 de euro! Exact, accesoriile făceau cam cât trei Loganuri frumuşele, dar să nu divagăm. Cel mai mic Mercedes-Benz în trei volume, Clasa C, are, potrivit site-ului oficial “mercedes-benz.ro”, un preţ de intrare în gamă de 28.441 de euro. Bingo!
Probabil, vă întrebaţi cum se pot bifa opţionale de aproape 30.000 de euro. Cu multă răbdare, de bună seamă. Când am primit fişa maşinii testate, lista cu echipamentele prezente pe Clasa E ocupa nici mai mult, nici mai puţin de cinci pagini A4. Totul ordonat nemţeşte sub formă de tabel nespaţiat şi cu corp 12 pentru litere.
Cea mai costitistoare alegere făcută de resposabilul Mercedes-Benz care a configurat autoturismul a fost reprezentată de pachetul Avantgarde – 2.825 de euro – în linii mari, un upgrade stilistic adus habitaclului. Cea mai inspirată opţiune a fost pachetul Driving Assistance, cu trei sisteme, “asistent vizualizare unghi mort”, “recunoaşterea benzii de rulare” şi “Distronic Plus”, care, practic, şofează maşina în locul celui de la volan.
Distronic Plus (apărut, în urmă cu cinci ani, la Clasa S) este sistemul de control al proximităţii pe bază de radar – funcţional pe o rază de 200 de metri şi până la o viteză de deplasare de 200 km/h). Activat, acesta menţine distanţa faţă de autovehiculul din faţă, frânând automat, dacă este necesar, până la oprirea completă. Când maşina din faţă reporneşte, Distronic Plus accelerează automat până la viteza presetată.
Sună prea bine, ca să fie adevărat? Aşa este, dar, incredibil, funcţionează! Am folosit Distronic Plus, cu destulă circumspecţie iniţial, apoi cu tot mai multă încredere, şi pot spune că este completarea perfectă pentru cutia de viteze automată – o soluţie completă care te cruţă de baletul obositor pentru articulaţii pe care îl impune traficul aglomerat, cu opriri şi porniri frecvente.
Sigur, se poate spune că toată “şmecheria” asta nu mai are prea multe în comun cu şofatul propriu-zis. Că e potrivită doar celor din cale-afară de puturoşi sau periculos de căscaţi. Că nu face decât să-ţi atrofieze simţurile şi reflexele. Nu-i mai puţin adevărat că, dacă ai o maşină pe care dai cât pe o casă (şi cu care cheltuieşti ulterior poate chiar mai mult), nu strică să ai o plasă de siguranţă care să te scutească, la o adică, de ruşinea unei tamponări jenante – şi mereu incriminabile – cu vehiculul aflat în faţă.
Fără a fi o maşină frumoasă, Clasa E impresionează printr-o prezenţă aproape ceremonioasă. Dimensiunile exterioare considerabile – care elimină din dificila ecuaţie a găsirii unui loc de parcare multe spaţii îndeajuns de mari pentru foarte multe alte modele – se regăsesc şi la interior, acolo unde patru persoane pot călători ca într-o mini limuzină.
Ambianţa cabinei, nici retro, nici modernă, are darul de a te lăsa, în cel mai bun caz, rece, fiind salvată de materialele şi finisajele fără cusur, dar şi de acustica pilduitoare (izolare fonică perfectă a zgomotelor exterioare – motor, tren de rulare, vânt – rotunjită de un sistem audio Harmann Kardon de înaltă ţinută).
Pentru un zdrahon de maşină, E 250 CDI dă dovadă de o fluiditate admirabilă – undeva între sportivitatea viscerală a vechii generaţii BMW Seria 5 şi langoarea distinsă a modelului Lexus GS, dar, evident, mai aproape de prima. Cea mai puternică motorizare cu patru cilindri pe motorină are suficiente rezerve pentru majoritatea situaţiilor care ar pute fi regăsite pe drumurile publice. Şi, dacă asta ar putea interesa pe cineva dispus să achite 75.000 de euro, dă dovadă de o “sete” bine stăpânită – 6 l/100 km în test, la un stil de condus elegant, în perfect acord cu maşina din dotare. Mercedes-Benz E 250 CDI BlueEFFICIENCY Lungime/lăţime/înălţime: 4,86/1,85/1,47 metri Greutate, portbagaj: 1.735 km, 540 l Motor: 2.143 cmc, 204 CP, 500 Nm, motorină, Euro 5 Transmisie: 2x4, 5+1 A Performanţe: 7,8 sec (0-100 km/h), 240 km/h (vit. max.) Consum şi emisii: 5,8 l/100 km, 154 g/km Capacitate rezervor: 59 l Siguranţă: 5 stele Euro NCAP Garanţie: 2 ani fără limită de km Preţ minim cu TVA: 45.280 euro Preţ model testat cu TVA: 74.637 euro