Guvernul a aprobat reducerea taxei auto cu până la 25%. Statul va restitui, anul acesta, 240 de milioane de lei

Guvernul a aprobat reducerea taxei auto cu până la 25%. Statul va restitui, anul acesta, 240 de milioane de lei

Guvernul a aprobat proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule care prevede reducerea taxei de poluare cu până la 25%, potrivit ministrului Mediului Laszlo Borbely.

Acest proiect prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită, potrivit specialiştilor din cadrul Ministerului Mediului.   Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul "poluatorul plăteşte", taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate  înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.    Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.   Acest proiect de lege soluţionează şi discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule.    Statul trebuie să restituie anul acesta 240 de milioane de lei Statul va restitui celor care au înmatriculat maşini după vechea taxă auto, considerată discriminatorie de Curtea Europeană de Justiţie, circa 240 milioane de lei în 2011, a anunţat miercuri, la Palatul Victoria, ministrul Mediului, Laszlo Borbely. Potrivit ministrului, calculul referitor la sumele ce vor trebui restituite în 2011 a fost realizat având în vedere cele 56.000 de maşini înmatriculate în acest an. "Am făcut o estimare, deocamdată, cu privire la sumele ce vor intra la Fondul pentru Mediu, dar şi şi sumele ce vor fi restituite cumpărătorilor, prin direcţiile judeţene de Finanţe Publice. Circa 110.000 de autoturisme înmatriculate înainte de ianuarie 2007 şi-au schimbat proprietarul în 2010 şi nu au achitat această taxă, iar veniturile suplimentare vor fi de 331 milioane de lei. Pe de altă parte, vom da înapoi circa 240 milioane de lei pentru aproximativ 56.000 de autovehicule", a explicat Ministrul Mediului. Laszlo Borbely a arătat că 190.000 de autoturisme în 2010 şi 110.000 în 2011 au fost scoase de circulaţie prin taxa auto iar sumele pe care Fondul de Mediu le-a primit anul trecut din această taxă au fost de 700 milioane de lei. Decizie luată sub presiunea europenilor Decizia vine ca urmare a unei decizii a Instanţei Eurpene care aprecia că taxa auto românească nu este conformă cu normele europene. Astfel, în luna aprilie, Instanţa europeană a decis că dreptul UE se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare pentru autovehicule cu ocazia primei înmatriculări, dacă este descurajată punerea în circulaţie a unor vehicule second-hand cumpărate în alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor maşini similare de pe piaţa naţională. Curtea de Justiţie a constatat că reglementarea română are ca efect faptul că vehiculele second-hand importate care sunt destul de vechi şi uzate, chiar dacă valoarea taxei de înmatriculare este redusă şi ţine seama de deprecierea lor, sunt supuse unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piaţă, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională nu sunt supuse unei astfel de sarcini fiscale. Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti. CITIŢI ŞI:

  • România încalcă legile europene cu taxa auto
  • Taxa auto ar putea să scadă cu 20-30%
  • Cine nu va plăti noua taxă auto şi cum scade valoarea ei
  • Borbely: Taxa de primă vânzare va fi plătită de cumpărător