Cine nu va plăti noua taxă auto şi cum scade valoarea ei

Cine nu va plăti noua taxă auto şi cum scade valoarea ei

Sindicaliştii şi organizaţiile patronale care cumpără maşini cu împrumuturi nerambursabile nu vor achita noua taxă auto, iar vechimea şi kilometrajul maşinii vor influenţa valoare noii taxe.

Taxa se calculează în funcţie de tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, luându-se în considerare şi deprecierea autoturismului, potrivit proiectului de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. “Astfel, pentru condiţiile identice, taxa pentru emisiile provenite de la autovehicule va avea acelaşi cuantum, indiferent că este vorba de un autovehicul second-hand, care se înmatriculează pentru prima dată în România, sau un autovehicul second-hand înmatriculat în România şi pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu s-a achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule", se precizează în proiectul de lege, care ar putea intra în vigoare de la 1 iulie, potrivit unor surse guvernamentale. Maşinile donate sindicaliştilor şi instituţiilor scapă de taxă Potrivit actului, de plata noi taxe auto, care se va numi taxă de mediu, vor scăpa cei care achiziţionează sau cumpără maşini istorice, dar şi instituţiile publice, sindicatele reprezentative la nivel naţional şi structurile patronale, care primesc prin donaţie autoturisme, le achiziţionează cu împrumuturi nerambursabile sau în scopt ştiinţific. Nici cele care sunt confiscate de stat şi sunt acordate, ulterior, cu titlu gratuit nu se va achita noua taxă. Iar, cei care au achitat în perioada 1 iulie 2008-30 iunie 2011, o taxă mai mare decât cea reglementată prin noua lege privind taxa auto, ar putea primi diferenţa înapoi. Asta, dacă posesorul maşinii depune cerere acolo unde a achitat taxa. Cererea ar putea fi depusă după 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, termen în care Ministerul Finanţelor este obligat să elaboreze normele de aplicare ale legii. Maşinile mai vechi de 14 ani vor avea redusă taxa cu 90% Dacă până în prezent, cu cât maşina este mai veche, cu atât taxa este mai mare, pe viitor, vârsta maşinii va fi unul dintre citeriile de reducere a valorii taxei. Astfel, pentru o maşină mai veche de 14 ani taxa va fi redusă cu 90%, iar în cazul unui autoturism care are 13 şi 14 ani, taxa va fi mai mică cu 89%. Reducerea taxei începe de la o lună, perioadă pentru care taxa va fi mai mică cu 3%, potrivit draftului de lege. Şi celor care au făcut curse lungi cu maşina nouă şi care nu au achitat taxa auto vor avea impusă o taxă de mediu mai mică, în momentul vânzării acesteia. Recent, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare, contravine dreptului comunitar. Ministerul Mediului a susţinut, la acea vreme,  că hotărârea instanţei europene nu se pronunţă asupra legalităţii întregului act normativ, ci dă numai o interpretare a unor prevederi. Pe de altă parte, în proiectul de lege se specifică că unul dintre motivele pentru care a fost modificată taxa auto este decizia Curţii.   Vezi aici noua variantă a taxei auto.