Lipsa de informații cu privire la condițiile și perioada în care se desfășoară promoțiile produselor de încălțăminte reprezintă o încălcare a legii, ilegalitate constatată de comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor în urma unui control desfășurat în perioada 05 – 11 mai.
O informare corectă a clienților cu privire la promoții presupune specificarea datei de începere și terminare a promoției, prețul vechi și cel nou și eventuale condiții specifice de desfășurare a promoției. De la aceste criterii, mulți dintre comercianți au făcut rabat și pentru asta au primit amenzi.
În plus, comercianții de produse de încălțăminte vând produse fără etichetă sau care conțin informații insuficiente, încălcând legea.
Consumatorii nu sunt informați
Cea mai des întâlnită ilegalitate întâlnită de specialiști în protecția consumatorilor la comercianții de încălțăminte se referă la informarea consumatorilor prin elementele de identificare și caracterizare ale produsului.
Pentru a fi conforme, produsele trebuie să fie însoțite de următoarele elementele de identificare și caracterizare: denumire produs, denumirea și/sau marca producătorului, adresa poștală a sediului social pentru producătorii/importatorii din afara UE, adresa poștală a sediului unde pot fi contactați producătorii/distribuitorii din UE. La acestea se adaugă detalii cu privire la principalele caracteristici tehnice (mărime, culoare, model), dar și modul de întreținere (de obicei este un prospect prezent în ambalajul în care se comercializează produsul).
Nici etichetarea produselor prin care cumpărătorul trebuie să fie informat prin intermediul pictogramelor cu privire la materialele utilizate la producerea articolelor de încălțăminte nu a fost un punct forte al comercianților. În consecință, s-au constatat nereguli la 161 operatori economici (27,95%) din județele Neamț, Bistrița-Năsăud, Caraș Severin, Galați, Hunedoara, Sibiu, Teleorman, Tulcea, Vrancea și Municipiul București. 86% din comercianți încalcă legea
Comisarii au mai aplicat amenzi și pentru nerespectarea reglementarilor privind promoțiile (data de începere și terminare a promoției, prețul vechi și cel nou și condiții specific), nerespectarea obligației de a afișa la loc vizibil placheta cu telefonul consumatorului (INFO CONSUMATOR: 0800 080 999) și pentru neafișarea prețurilor în mod vizibil.
Din cei 576 de operatori economici care au ca obiect de activitate comercializarea articolelor de încălțăminte, la 497 din ei (86%) s-au constatat abateri și produse neconforme în valoare de 2.040.748 de lei. Ei au aplicat 555 sancțiuni din care 382 de amenzi contravenționale în valoare de 993.577 de lei și 173 de avertismente. În plus, s-au dispus 417 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru articole de încălțăminte în valoare de 1.930.657 de lei.
Cereți bon și verificați calitatea produselor
Pentru a nu cădea în plasa produselor neconforme, specialiștii vă dau câteva sfaturi:
- achizitionați articole de încălțăminte numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală); documentele de cumpărare sunt obligatorii în cazul unei eventuale reclamații; - acordați o atenție deosebită la achizitionarea articolelor de încălțăminte sport care poartă numele unor mărci consacrate, dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse, pentru că există riscul să fie contrafăcute; - examinați cu atenție încălțămintea și probați ambele articole ale perechii alese înainte de a lua decizia de cumpărare; - eticheta/ambalajul încălțămintei trebuie să conțină denumirea sau marca producătorului sau importatorului, adresa acestuia, mărimea, culoarea și modelul produsului; - orice articol trebuie să fie însoțit de instrucțiunile de întreținere - forma de prezentare uzuală a acestor instrucțiuni fiind un prospect introdus în ambalajul de comercializare; instrucțiunile trebuie respectate; - încălțămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părți componente: față, căptușeală și acoperiș de branț; - etichetarea se face pe cel puțin unul dintre articolele de încălțăminte al fiecarei perechi și se realizează prin imprimare, lipire, ștantare sau atașarea unei etichete; - etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată și accesibilă și să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informațiile conținute de acestea să fie ușor de înțeles.