Angajaţii români lipsesc tot mai mult de la serviciu
- Teodora Cimpoi
- 1 februarie 2011, 12:41
Frustarea generată de lipsa de oportunităţi de angajare în altă parte şi volumul tot mai mare de muncă au generat în primul an de criză o rată a absenteismului mai ridicată în România, arată un studiu al PricewaterhouseCoopers (PwC).
În timp ce fluctuaţia de personal a scăzut cu 30%, rata absenteismului a crescut cu 14% în 2009 faţă de anul precedent. Astfel, 4% din totalul orelor de muncă au fost nelucrate, reiese din studiu.
Cea mai ridicată rata a absenteismului (7,4%) s-a înregistrat în sectorul serviciilor financiare (bănci etc). O rată şi mai mare a fost înregistrată în rândul managerilor din sistemul financiar (12%), absenteismul intervenind, în cea mai mare parte, prin concedii medicale şi concedii nemotivate.
"Veniturile în scădere şi lipsa oportunităţilor de promovare au influenţat moralul angajaţilor, fapt evidenţiat de rata în creştere a absenteismului, de angajamentul scăzut faţă de companie şi de comportamentele neproductive în rândul angajaţilor", a declarat Peter de Ruiter, liderul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică al PwC România.
De asemenea, studiul mai arată că rata demisiilor a scăzut de la 18,3% în 2008 la doar 8% în 2009, ceea ce evidenţiază o stagnare a pieţei muncii. În schimb, rata concedierilor a crescut de şapte ori, ajungând la 7,3%.
Ponderea costurilor cu forţa de muncă în costurile totale ale companilor a scăzut de la 12,2% la 9,3%. La nivelurile actuale costurile forţei de muncă din România sunt cu peste 50% mai mici decât cele suportate de companii din Europa de Vest.