ARAD. Agricultura local? - în sicriu. INMORMÂNTARE simbolic?
- Departamentul Eveniment
- 29 decembrie 2012, 10:21
Peste 300 de agricultori din N?dlac au ie?it vineri în strad?, cu tractoare ?i alte ultilaje agricole, nemul?umiti c? tronsonul de autostrad? A 1 le va îngreuna accesul "la jum?tatea cea mai fertil?" a terenurilor agricole
Peste 300 de agricultori din N?dlac au ie?it vineri în strad?, cu peste 150 de tractoare ?i alte utilaje agricole, nemul?umi?i pentru faptul c? din cauza construirii autostr?zii nu vor mai putea ajunge la terenurile pe care le de?in. Protestatarii au organizat în mod simbolic o înmormântare a agriculturii din ora?, informeaz? Agerpres. Sicriul pe care scria 'Agricultura local?', aflat pe o remorc? de tractor ?i având pe el o coroan? de flori pe care era scris "Un ultim omagiu adus ??ranului n?dl?can", a fost purtat prin tot ora?ul în acordurile unor mar?uri funebre interpretate de o fanfar? local?. "Necrologul" agriculturii ar?dene Aflat în imediata apropiere a sicriului, unul dintre protestatari a citit un "necrolog al agriculturii n?dl?cane", în care se spunea, între altele: "Azi ne desp?r?im de tân?ra noastr? agricultur? n?dl?can?, plecat? prematur dintre noi, dup? o copil?rie chinuit? ?i o adolescen?? nefericit?. Defuncta noastr? agricultur? a oferit sacrificiul suprem datorit? lipsei de transparen?? ?i a erorilor de proiectare a infrastructurii mult râvnitei autostr?zi, A1". Dup? mar?ul simbolic cu sicriul, pe str?zile ora?ului, agricultorii ?i-au continuat protestul cu un mar? al tractoarelor ?i utilajelor agricole pe str?zile din N?dlac, mar? ce a durat aproximativ o or?. Protestatarii au sus?inut c? tronsonul de autostrad? va constitui o "grani??", care va împ?r?i hotarul N?dlacului în dou?, iar accesul la partea cea mai fertil? se va face cu mare dificultate având în vedere distan?a de 20 de kilometri, care va trebui parcurs?, lucru care va conduce la apari?ia unor costuri suplimentare. "Suprafa?a agricol? care va fi afectat? este de circa 8.000 hectare, din cele cca.12.600 ha ale N?dlacului, accesul la jum?tatea cea mai fertil? urmând a se face cu mare dificultate, având în vedere distan?a care va trebui parcurs? ?i care va implica costuri suplimentare în bani ?i timp. Aceasta pentru c? lipsesc c?ile de acces, care s? traverseze autostrada, obligatorii în asemenea situa?ii. Men?ion?m c? principala resurs? economic? a majorit??ii locuitorilor N?dlacului, cifrat? la peste 8.000 de persoane, o constituie exploatarea p?mântului", a spus între altele unul dintre reprezentan?ii Asocia?iei produc?torilor agricoli "??ranul n?dl?can", participant de asemenea la manifestare. Protestarii au cerut ca autorit??ile locale, în colaborare cu cele de la Bucure?ti, s? g?seasc? solu?ii viabile pentru a înlesni accesul tractoarelor ?i utilajelor agricole spre terenurile agricole situate dincolo de tronsonul de autostrad?, sus?inând c? prin realizarea autostr?zii se va bloca accesul la aproximativ 60% dintre terenurile agricole ale N?dlacului, considerate drept cele mai fertile. Primarul-mediator a promis c? se zbate s? ob?in? mai multe ie?iri de pe A 1 Prezent la ac?iunea de protest, primarul ora?ului N?dlac, Vasile Ciceac, a ar?tat c?, în calitate de mediator între ace?ti agricultori ?i institu?iile abilitate ale statului, face toate demersurile pentru a putea ob?ine ceea ce doresc n?dl?canii pentru a ajunge la terenurile lor pe care le au în proprietate. "Am f?cut numeroase demersuri atât la CNADNR, cât ?i la Ministerul Transporturilor sau la Consiliul Jude?ean Arad, pentru c? ?i drumul jude?ean 709 J este implicat în acest proiect. Cele mai mari probleme sunt de partea Ministerului Transporturilor ?i a CNADNR. Situa?ia va afecta circa 150 de agricultori, ale c?ror peste 150 de utilaje nu vor putea ajunge în zona de nord a autostr?zii", a precizat primarul Vasile Ciceac, citat de Agerpres. ??ranii n?dl?cani - sup?ra?i ?i de noul Cod rutier Potrivit acestuia, în proiect este prev?zut? o singur? trecere, drumul jude?ean DJ 708 J, care leag? N?dlacul de localitatea Peregul Mare. "Cum îns? acest pasaj este în form? de S, iar n?dl?canii cu utilajele nu-l vor putea folosi. Noi am trimis câteva memorii cu noile solu?ii atât la Minister, cât ?i la CNADNR, între solu?iile propuse de noi fiind ?i construirea unei subtravers?ri a autostr?zii. Dac? vor studia bine ceea ce dorim noi, cred c? nu este imposibil de rezolvat", a mai ad?ugat primarul Vasile Ciceac. Pe de alt? parte, agricultorii din N?dlac sunt nemul?umi?i de faptul c? din luna ianuarie 2013, în conformitate cu o nou? prevedere introduse în Codul Rutier, va fi obligatorie categoria TR, pentru conduc?torii tractoarelor. "Problema este c? nimeni nu are 'categoria TR' în carnetul de conducere. Va trebui din nou s? facem cursuri, s? d?m examene pentru ca s? ob?inem categoria TR. Este o inep?ie, o prostie, s? facem din nou ceea ce ?tim. Dac? umbl?m cu tractorul cu categoria C, de ce mai avem nevoie de categoria TR?', a mai ar?tat un alt reprezentant al Asocia?iei produc?torilor agricoli "??ranul n?dl?can". Atent supravegheat de efective importante de jandarmi ?i de poli?i?ti, protestul agricultorilor din N?dlac s-a încheiat f?r? incidente.