Evenimentul s-a încheiat în seara zilei de 5 decembrie cu proiec?ia celui mai titrat film românesc al anului, "Dup? dealuri", în prezen?a actri?elor Cristina Flutur ?i Cosmina Stratan.
Sala Walter Reade din cadrul Lincoln Center s-a dovedit neînc?p?toare, iar mul?i dintre cei veni?i la un bilet în plus nu au putut intra, trebuind s? a?tepte lansarea american? din februarie 2013. Chiar în ziua închiderii festivalului organizat de Romanian Film Initiative ?i Film Society of Lincoln Center, cotidianul The New York Times a publicat un interviu cu regizorul filmului, Cristian Mungiu, intitulat Guiding Stars Who Had Never Acted Before. La eveniment au participat Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center (FSLC), Scott Foundas, proasp?t senior editor la Village Voice, Ryan Werner (Sundance Selects) ?i Susan Norget, distribuitorul, respectiv publicistul american ai filmului Dup? dealuri, Julia Pacetti, publicist Making Waves, Barbara Lanciers, director Trust for Mutual Understanding, ?i echipa de PR a Lincoln Center (Courtney Ott ?i Eugene Hernandez), iar pe scena de la Walter Reade Theater au urcat, pe rînd, Corina ?uteu, pre?edinte Making Waves, ?i Robert Koehler, noul director de programe la FSLC, care au f?cut bilan?ul actualei edi?ii, ?i cele dou? protagoniste din film. La întîlnirea cu publicul, moderat? de Mihai Chirilov, director artistic al festivalului, Cristina Flutur a declarat: "Dup? prob?, Mungiu mi-a m?rturisit c? e de p?rere c? a? putea interpreta oricare din personajele principale, dar c? s-a hot?rît s?-mi încredin?eze rolul Alinei. Înainte de Dup? dealuri, nu mai jucasem niciodat? în film, a?a c? meritul pentru presta?ia mea îi revine ?i lui Cristian." La rîndul ei, Cosmina Stratan a spus: "Ini?ial, am crezut c?-mi va fi foarte u?or s? interpretez personajul Voichi?a, deoarece mi se p?rea c? sîntem foarte asem?n?toare. Mi-am dat îns? seama c? nu e chiar a?a. N-am putut în?elege cum reu?ea s? în?bu?e fiecare emo?ie pe care o sim?ea, cum asista pasiv? la evenimentele care i se întîmplau, f?r? s? aib? curajul de a face ceva, orice." Timp de ?apte zile, Making Waves: New Romanian Cinema a prezentat în fa?a publicului new-yorkez o selec?ie alc?tuit? din 13 lungmetraje (incluzînd trei titluri din cariera regizorului Alexandru Tatos, c?ruia festivalul i-a dedicat o retrospectiv?), patru documentare ?i ?apte scurtmetraje. Festivalul a debutat în 29 noiembrie, cu premiera new-yorkez? a filmului "Despre oameni ?i melci", în prezen?a regizorului Tudor Giurgiu ?i a actorilor Monica Bîrl?deanu ?i Andi Vasluianu, ?i a celebrat cei 40 de ani de la premiera cu "Nunta de piatr?" a tandemului regizoral Dan Pi?a – Mircea Veroiu, în prezen?a actri?ei Ursula Wolcz, actualmente profesor de actorie la Universitatea Columbia. Despre colaborarea sa cu Tatos, directorul de imagine Florin Mih?ilescu a declarat, înaintea proiec?iei cu "Secven?e", capodopera regizorului: "Tatos e un regizor reprezentativ pentru genera?ia anilor ’70. Timpul a dovedit-o. A f?cut un anume lucru cu mai mult? gra?ie ?i abilitate decît to?i ceilal?i colegi de genera?ie ai lui, ?i anume jocul între serviciul politic-ideologic ?i tema pe care dorea cu adev?rat s? o trateze în filmele sale, f?r? s? fac? neap?rat filme cu cheie." Prezentarea filmului "Secven?e" a fost punctul de plecare al programului Creative Freedom Through Cinema, sus?inut de Trust for Mutual Understanding, conceput de Corina ?uteu ?i Jakab Orsos (director al festivalului PEN World Voices) ?i rezervat analizei contextului sociopolitic din România ?i Ungaria, precum ?i investig?rii rela?iei dintre domeniul artistic ?i orgoliile politice. La cele dou? dezbateri, dedicate României, respectiv Ungariei, au luat parte: eseistul Eszter Babarczy, artistul vizual Dan Perjovschi, care a asigurat identitatea vizual? a festivalului Making Waves, produc?torul Ada Solomon, regizorul Mona Nicoar? ?i curatorul György Szabó. "Cenzura nu poate fi asemuit? unui bloc unitar, nu e o list? cu lucruri pe care s? le faci ?i lucruri pe care s? nu le faci. Nimeni nu î?i d? o list?, a?a c? nu ?tii ce e interzis, ceea ce creeaz? o rela?ie foarte ambigu? între artist ?i Putere. Nu ?tii niciodat? ce vrea Sistemul de la tine", a declarat Dan Perjovschi, care ?i-a dublat discursul cu o percutant? prezentare vizual?. "Odat? cu schimbarea regimului politic în Ungaria, majoritatea deciden?ilor din domeniul culturii ?i al artelor au fost schimba?i. Criteriul nu a fost competen?a, ci loialitatea fa?? de noua orînduire, a?a c? e?alonul secund, de oameni mai pu?in preg?ti?i, a trecut în prim plan. Arti?tii care nu devin înregimenta?i politic nu au acces la fonduri", a punctat György Szabó, fost managing director al Trafó House of Contemporary Arts din Budapesta. "Credin?a c? arta ar trebui pus? în slujba statului este una adînc înr?d?cinat?, iar 1989 n-a f?cut decît s? marcheze o pauz? în aceast? rela?ie vinovat?. 20 de ani sînt o perioad? suficient de mare pentru ca for?ele care nutresc nostalgii pentru perioada în care exista o unic? voce în cultur? s? se regrupeze. Faptul c? România ?i Ungaria urmeaz? aceea?i traiectorie din punctul de vedere al intersect?rii domeniului cultural cu cel politic nu e o coinciden??, ci marcheaz? finalul unei perioade de incuba?ie", a conchis Mona Nicoar?. Expunerea impresionant? din presa american? (The New York Times, Village Voice, Wall Street Journal, Arts Info, Indiewire, Screen International etc.) a atras peste 3000 de spectatori la proiec?iile din acest an, vizibil mai mare fa?? de edi?ia din 2011. În conversa?iile de la recep?ia de închidere, spectatorii, în egal? m?sur? americani ?i români din diaspora, au apreciat admirativ c? aceast? edi?ie, realizat? complet independent ?i f?r? sprijin financiar de la statul român, a fost cea mai reu?it? de pîn? acum, declarîndu-?i anticipat sprijinul pentru festivalul din 2013. Printre invita?ii de la aceast? edi?ie s-au mai num?rat regizorul Radu Gabrea ?i actri?a Victoria Cocia? ("Trei zile pîn? la Cr?ciun"), ?i actri?a Anda Onesa ("Duios Anastasia trecea").