Cum întârzii o lucrare de infrastructură cu contestaţii. Studiu de caz: sectorul feroviar Vinţu de Jos - Simeria

Cum întârzii o lucrare de infrastructură cu contestaţii. Studiu de caz: sectorul feroviar Vinţu de Jos - Simeria

Lucrările de reabilitare ale unuia dintre cele mai importante sectoare feroviare finanţate cu fonduri europene, Vinţu de Jos - Simeria, sunt întârziate cu opt luni din cauza contestaţiilor repetate depuse de consorţiile implicate în licitaţie, riscând astfel blocarea derulării proiectelor de acest gen din sectorul feroviar, care se confruntă cu probleme similare.

Potrivit reprezentanţilor companiilor care au depus oferte în cadrul licitaţiei, lucrările, cu o valoare de circa 333 milioane de euro, ar fi trebuit să înceapă în noiembrie 2011, însă până în prezent nu a fost soluţionată procedura de atribuire.

Iniţial, realizarea tronsonului a fost atribuită consorţiului Swietelsky -Strabag - Alstom - Ardaca - Euro Construct - Transferoviar Grup, însă asocierea FCC Construccion - Alpine - Azvi - Straco a depus contestaţie, respinsă la Curtea de Apel Bucureşti.

La a doua evaluare realizată de comisia de licitaţie a fost desemnat acelaşi câştigător, pentru ca ulterior la a treia evaluare a comisiei să fie declarat câştigător consorţiul FCC - Alpine - Azvi - Straco.

Contestaţiile întârizie demararea lucrărilor

Asocierea condusă de Swietelsky susţine, într-un memoriu trimis ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi şi conducerii CFR SA că "asocierea concurentă şi-a modificat oferta financiară, nu a indicat informaţii despre sursa materialelor utilizate în proiect şi a modificat oferta tehnică, ceea ce a dus la schimbarea duratei de execuţie, iar speculaţii pur juridice şi concluzii eronate sunt temeiul atribuirii contractului către un ofertant a cărui ofertă nu corespunde cerinţelor documentaţiei de atribuire şi nici dispoziţiilor legale relevante".

Asocierea a anunţat că se va adresa din nou CNSC pentru soluţionarea contestaţiei, chiar şi Curţii de Apel, iar dacă nu va avea câştig de cauză se va adresa Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF), deoarece este vorba despre un proiect finanţat din fonduri europene.

Patru consorţii au depus în august 2011 oferte pentru reabilitarea tronsonului Vinţu de Jos - Simeria de pe Coridorul IV de Transport Pan European: Swietelsky - Alstom - Strabag - Arcada - Euroconstruct - Transferoviar Grup, OHL ZS - Confort Timişoara, Porr - Hochtief - Wiebe şi FCC - Alpine - Azvi - Straco.

Proiectul cuprinde lucrări de reabilitare/modernizare a infrastructurii feroviare, care să asigure viteze maxime de 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru cele de marfă.

Perioada de valabilitate a contractului era la acea dată de maximum 36 de luni, din care perioada de garanţie de 24 de luni. Valoarea estimată a lucrării este de 1,41 miliarde lei, fără TVA, (333,23 milioane euro), iar sursa de finanţare este asigurată de Comisia Europeană, prin Fondul de Coeziune, şi de Guvernul României cu fonduri de la bugetul de stat.

Ne puteți urmări și pe Google News