EDITORIALUL EVZ. O glumă tristă: Domnul Ioan Rus ne prezintă Master Planul pe Transporturi
- Mircea Marian
- 7 octombrie 2014, 00:00
Niciodată nu mi-am închipuit că un om aparent serios ca Ioan Rus acceptă să fie jucăria lui Victor Ponta și să gireze toate eșecurile, toate deciziile dezastruoase pe care le ia acest Guvern în infrastructură. De la bun început, Ponta și-a bătut joc de el pentru că, atunci când l-a pus ministru al Transporturilor, nu i-a dat pe mână compania de drumuri și autostrăzi. Aceasta a rămas în subordinea unui fantomatic departament de investiții și infrastructură, în fapt sub directa comandă politică a premierului.
Cu toate acestea, Rus a acceptat să joace în comedia în care el părea responsabil de finalizarea autostrăzilor, s-a apucat să inspecteze șantiere și să facă declarații despre un domeniu pe care nu-l gestiona. În paranteză fie spus, citesc că guvernul Ponta, sub presiune acuzațiilor că nu a dat în folosință în acest an nici un kilometru de autostradă, se grăbește să deschidă circulației tronsonul Cunța-Săliște, de pe autostrada A1, deși lucrările de consolidare a dealului de la Aciliu nu par a fi finalizate. Nu am pretenția că mă pricep la construcția de autostrăzi, dar am citit opiniile unor oameni avizați, care apreciază că, la prima ploaie mai puternică, dealul o să o ia la vale. Nimic nu-l oprește însă pe Ponta să taie o panglică, în pragul turului doi, sperând că mai colectează niște voturi. Reparațiile le va plăti guvernul următor.
Trec rapid peste unele din eșecurile ministrului Transporturilor Ioan Rus: la CFR Marfă nu a identificat nici o soluție, în afară de a da oameni afară, iar finalizarea lucrărilor la magistrala 5 de metrou – Drumul Taberei-Eroilor – tocmai au fost împinse în 2017, în condițiile în care constructorul a obținut plăți suplimentare de peste 50 de milioane de lei. Dacă a găsit sau nu contractul cu Bechtel sau dacă au fost identificați vinovații pentru dispariția unui document clasificat, nici nu mai am chef să întreb.
Însă cea mai mare bătaie de joc pe care a produs-o Ministerul Transporturilor este Master Planul General de Transport. La o lectură superficială se vede că documentul este scris în bătaie de joc, nici măcar nu oferă o informație coerentă despre numărul kilometrilor de autostradă - în documentele ministerului sunt ba 362,6 kilometri de autostradă, ba 550, ba 664. Viteza pe drumurile expres este, potrivit Master Planului, 120 km/h, deși, potrivit Codului Rutier în vigoare, nu poți circula decât cu 100 km/h pe acest tip de șosele. Însă cea mai mare problemă este faptul că, probabil la comanda politică a lui Ponta, Ioan Rus abandonează autostrada Pitești-Sibiu, pe care o transformă în drum expres, și anunța ca prioritate autostrada Sibiu-Brașov- Ploiești. În acest scop, deformează costuri și ignoră datele referitoare la trafic. Totul pentru că șeful PSD vrea – exact ăsta este cuvântul „vrea”, fără nici o legătură cu prioritățile României sau ale UE – să fie finalizată autostrada Comarnic-Brașov.
Așa cum arată acum, Mater Planul lui Rus Comisia Europeană nu va aproba finanțarea proiectelor utopice ale guvernului PSD. Comisia nu poate respinge planul, dar poate refuza să dea bani pentru niște proiecte care nu corespund priorităților europene. România are obligația – da, obligația! – să finalizeze autostrăzile care fac parte din TEN-T Core, iar UE ne va sprijini la construirea culoarelor Nădlac- Sibiu-București și Lugoj-Drobeta- Calafat. Toate șmecheriile pe care le face acum Rus – „drum expres” în loc de autostradă pe Sibiu-Pitești – nu vor duce decât la un nou eșec al absorbției fondurilor de coeziune, de data aceasta în exercițiul bugetar 2014-2020.
Atunci când Rus a fugit din grupul infracțional organizat de Ponta și Antonescu în vara lui 2012, am avut pentru o vreme sentimentul că, după anii în care a lucrat în mediul privat, omul a dobândit o altă mentalitate. Păcat că, prin ceea ce face acum pare că Ioan Rus nu a fost interesat decât de schimbarea conducerii grupului și înlăturarea lui Crin Antonescu...