Insolvență la CFR Marfă

Insolvență la CFR Marfă

Pe lângă 2.500 de angajați ai companiei de transport marfă, vor pleca acasă și 300 de persoane de la CFR IRLU, subsidiară a companiei feroviare de stat, care va intra în insolvență.

Deși Dan Șova, ex-ministrul Transporturilor, promisese că va păstra circa 1.000 de posturi din cele 2.500 care trebuiau desființate la CFR Marfă, niciun loc de muncă nu va fi salvat. Zilele trecute, Guvernul a aprobat deja hotărârea privind sumele care revin disponibilizaților. Concedierile la CFR Marfă au fost convenite de Guvern cu Fondul Monetar Internațional deoarece altfel ar fi fost imposibilă scăderea contribuțiilor sociale, de la 1 octombrie, a explicat pentru EVZ Iulian Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă. Prin concedieri, compania de stat ar trebui să economisească într-un an 140 de milioane de lei, la fondul de salarii.

CFR IRLU, în insolvență

„La pachet” cu concedierile, autoritățile ar fi convenit și introducerea CFR IRLU, subsidiara CFR Marfă, în insolvență. Compania are în prezent circa 50 de milioane de lei datorii către furnizori și 1.500 de angajați. Circa 300 dintre aceștia vor fi disponibilizați în acest an.

De unde vin banii

Guvernul a autorizat plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a venitului de completare pentru disponibilizaţi. Banii vor acoperi diferența dintre ajutorul de șomaj și venitul mediu pe economie.

Potrivit lui Măntescu, pentru ca angajații concediați să aibă asigurată toată suma necesară, era nevoie ca hotărârea de Guvern să acopere întreaga perioadă de acordare a plăților în completare, de peste un an. Or, hotărârea se referă doar la intervalul august-decembrie 2014. „Era nevoie de plăți în completare în valoare de 67 de milioane de lei. Or, prin HG s-a aprobat doar o sumă de 16,9 milioane de lei”, a comentat Măntescu. Listele cu personalul ce va pleca acasă au fost deja întocmite.

„Dacă astăzi (ieri n.r.) apare hotărârea de guvern în Monitorul Oficial, în trei zile trebuie depuse listele cu disponibilizați la AJOFM”, spune Măntescu. Acesta atrage atenția că se va crea un deficit de personal în zona mecanicilor de locomotivă care asigură tractarea trenurilor, ceea ce ar putea conduce la blocaje pe liniile CFR. Măntescu spune că nici nu era nevoie de concedieri. „Întâi trebuiau regândite costurile de utilizare a căii ferate, printre cele mai mari din Europa, și alte costuri”, a comentat acesta.

Pauză nefastă

Deși au o mulțime de revendicări în această perioadă, sindicaliștii nu au avut încă o întâlnire cu noul ministru de resort, Ioan Rus. Ministrul a cerut un răgaz de două săptămâni de la numire pentru a se acomoda cu problemele ministerului. „Răgazul a căzut prost. Zilele acestea apare în Monitor hotărârea de guvern, iar curând încep cel mai probabil și concedierile. Nu se mai poate face nimic”, a spus Măntescu.