Cum arată aeroportul Otopeni când fac grevă controlorii de trafic
- Dinu Boboc
- 16 iulie 2015, 00:00
Autoritățile au fost obligate să se mobilizeze pentru a diminua efectele grevei. Activitatea de pe cel mai mare aeroport al României, Henri Coandă, nu a fost serios perturbată
Călători dezorientați, agitație, oficiali dând in dicații, forțe de ordine mobilizate. Greva controlorilor de trafic a afectat activitatea Aeroportului Internațional Henri Coandă, dar mai puțin decât s-a crezut inițial. Călătorii se strânseseră în număr mare în fața tabelelor pe care erau afișate întârzierile, dar au primit repede indicații de la oficiali asupra a ceea ce trebuie să facă. Ei au fost îndreptați către zonele de check-in pentru a nu bloca zona centrală a terminalului de plecări și pentru a primi informații și indicații asupra ce urmau să facă. Din 40 de curse active în intervalul orar 11-13, 17 curse au suferit amânări, dintre care 11 decolări și șase aterizări. Întârzierile au variat între 30 și 60 de minute.
O zi agitată
„Au fost rearanjate cursele după ora 13. O să fie o zi aglomerată, orarul este dat peste cap, dar o să facem față”, a declarat Valentin Iordache, Director de Comunicare Aeroporturi București. Au fost afectate cursele de Milano (mutată de la 11.30 la 13.00), Paris (mutată de la 11.55 la 12.55), cea de Bologna (amânată de la 12.00 la 13.45) și una de Berlin (de la 13.35 la 14.00).
Drepturile pasagerilor
Nu au fost cazuri de avioane deviate, acestea fiind reprogramate să decoleze mai târziu sau mai devreme de ora inițială tocmai pentru a evita aterizările pe alte aeroporturi și a ieși din intervalul de „foc” 11-13. În cazul în care unii pasageri au pierdut o conexiune pe un alt aeroport, a depins de fiecare linie aeriană în parte dacă a asigurat sau nu continuarea călătoriei pentru pasagerul afectat. Liniile aeriene au obligația, dacă întârzierea este mai mare de două ore, să-i asiste pe pasageri cu mâncare și apă. „Este recomandat să fie strânși pasagerii în zona de checkin, dacă stai să-i aduni de pe tot aeroportul este mult mai complicat. În zona de check-in este mai ușor să le oferi asistență și să le dai indicațiile necesare”, a explicat oficialul unei linii aeriene. În cazul unei curse anulate, trebuie să i se ofere călătorului un alt bilet pe un alt avion. Dacă acesta refuză, trebuie să i se returneze banii.
ROMATSA a înregistrat pierderi
Neîncasările ROMATSA din cauza grevei de două ore declanșate miercuri de controlorii de trafic aerian sunt calculate la 250.000 euro. La această sumă s-ar putea adăuga, ulterior, anumite solicitări din partea celor afectați - aeroporturi, companii aeriene și pasageri, a declarat directorul general al regiei, Ion Aurel Stanciu, citat de Agerpres. „I-am notificat pe dumnealor (partenerii sociali - n. r.) printr-o adresă oficială că, dintr-un calcul estimativ al acțiunii revendicative de astăzi, greva de avertisment, este vorba despre neîncasări de 250.000 euro, plus, ulterior, ce nu pot fi calculate, anumite solicitări din partea companiilor aeriene ce au fost afectate, a aeroporturilor, pasagerilor și așa mai departe”, a explicat Stanciu. Acesta a declarat că patronatul ar fi încercat să rezolve cât mai multe dintre solicitările sindicaliștilor, însă aceștia au avut o poziție „inflexibilă”. Președintele Consiliului de Administrație al ROMATSA, Marcel Pârvu, și-a anunțat ieri demisia din această funcție.
Reacțiile călătorilor
● „Trebuia să plec în Italia, dar am aflat de grevă când am ajuns la aeroport. Sunt nemulțumit, sper să nu aștept mai mult de 30 de minute”, ne-a spus un tânăr de circa 30 de ani, care își luase bilet pentru Milano.
● „Aștept să văd ce se întâmplă. Îi înțeleg pe controlorii de trafic, dar cred că trebuiau să anunțe greva mai demult, nu în ultima clipă. În Franța, când a fost grevă, controlorii au anunțat cu cel puțin o săptămână înainte, toată lumea a avut timp să se organizeze. La noi, nici ieri nu se știa clar”, A. M, femeie de 40 de ani, care avea bilet către Londra.
● „Zborul meu nu a fost afectat, mă număr printre norocoși. Cred că guvernul ar trebui să ofere mai multe drepturi controlorilor de trafic, sunt vitali pentru bunul mers al lucrurilor. Altfel, o să plece toți în străinătate, unde au salarii duble”, D.V., un bărbat de circa 50 de ani, care avea bilet către Dortmund.