Până la fi nalul anului, românii vor avea la dispoziție un portal unde vor afla cele mai mici prețuri la produse alimentare și unde se găsesc comercianții cu cea mai ieftină marfă.
Monitorul pre țurilor bunurilor de consum”, cum este denumit proiectul, are ca inițiatori Asociația pentru Protecția Consumatorilor (APC) și Consiliul Concurenței. În prezent, APC poartă deja discuții cu o organizație, pentru realizarea portalului, iar astăzi va avea loc o nouă întâlnire, între Costel Stanciu, președintele APC și re pre zentanții Consiliului Concu renței în care vor fi stabilite și alte detalii, potrivit datelor culese de EVZ. „Platforma on-line va afișa săptămânal prețurile produselor care fac parte din coșul zilnic al populației”, scrie în comunicatul comun emis de APC și Concurență.
Numai produse alimentare
Portalul va prezenta numai date despre produsele alimentare, respectiv cele cuprinse în coșul de consum. Cel mai probabil, este vorba de alimentele de bază, care apar și în datele Institutului Național de Statistică.
Proiectul va include numai date din marile lanțuri de magazine, fie că este vorba de supermarket - uri sau hipermarke t u r i , și va putea fi accesat de la orice dispozitiv care are conexiune la internet.
Miza proiectului
Potrivit Concurenței, „Monitorul prețurilor bunurilor de consum” urmărește încurajarea competiției între retaileri. Odată ce cumpărătorul deține date despre toate prețurile, îl va alege pe cel mai ieftin. Pe de altă parte, magazinele vor fi interesate să scadă prețurile. „Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preţurile şi identifica magazinele de unde pot cumpăra alimentele de bază la cele mai mici preţuri, iar pe de altă parte scăderea prețurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine”, spun reprezentanții APC.
Opoziție din partea magazinelor
Existența unui portal care să publice toate prețurile la alimente nemulțumește retailerii care spun că, pe de o parte, dacă prețurile sunt afișate săptămânal, sunt irelevante, în condițiile în care un supermarket modifică prețurile unui produs și de trei ori pe săptămână.
„În plus, facem tot felul de promoții, de exemplu, vindem produse la pachet. Acestea cum vor fi luate în evidență? Pe de altă parte, să nu uităm că produsele nu au aceeași specificitate în toate magazinele”, a comentat pentru EVZ Delia Nica, director executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România. De exemplu, aceeași marcă de făină se poate regăsi în pachete de cantități diferite, la magazine diferite, ceea ce nu permite o comparație. Potrivit Concurenței, un proiect similar a fost realizat în Grecia unde, la câteva luni de la implementare, prețurile au scăzut cu 7%. Însă, remarcă retailerii, pe nicio altă piață dezvoltată din Europa nu există o inițiativă similară.