"Căpitanul" Blue Sky M, povesteşte cum a condus nava sub pavilion moldovean pe care traficanţii au folosit-o pentru a face bani din drama clandestinlor sirieni. Detalii incredibile | GALERIE FOTO
- Silvana Chiujdea
- 5 ianuarie 2015, 11:30
"Căpitanul" traficanţilor, care a condus săptămâna trecută aproximativ 800 de imigranţi clandestini sirieni către coastele italiene la bordul unei nave cargo Blue Sky M, şi-a povestit periplul.
"Mi-au promis 15.000 de dolari şi posibilitatea de a-mi aduce toată familia", explică Sarkas Rani, un sirian în vârstă de 36 de ani, într-o poveste reconstituită după interogatoriul lui de către poliţie, care l-a arestat la 31 decembrie la Gallipoli, scrie La Repubblica, citată de Mediafax.
"Am ajuns în Turcia cu avionul din Liban, unde eram refugiat. Acolo, am fost contactat de o cunoştinţă care ştia că sunt căpitan de navă", a adăugat el.
Anunţ pe Facebook: 5.500 de dolari de persoană
Cei doi bărbaţi s-au întâlnit apoi la Istanbul, au încheiat afacerea, iar Sarkas Rani s-a îmbarcat împreună cu alţi trei bărbaţi pe Blue Sky M, sub pavilion moldovenesc, cu destinaţia Mersin, port turc situat în apropiere de coasta siriană. Nava de transport a rămas două zile ancorată în larg, în aşteptarea "încărcăturii".
Potrivit La Repubblica, traficaţii au postat chiar un anunţ pe Facebook în care propuneau îmbarcarea în schimbul sumei de 5.500 de dolari de persoană sau 4.500 de dolari pentru grupuri de minim 25 de persoane.
800 de imigranţi: bărbaţi, femei şi copii
În cea de-a treia zi, un vapor a adus un prim grup de 30 de persoane pe Blue Sky M. Timp de patru zile, sosirile s-au succedat, iar la 25 decembrie la bordul navei erau aproximativ 800 de persoane - bărbaţi, femei şi copii. Autorităţile turce nu au făcut nici cea mai mică verificare, asigură "căpitanul" Blue Sky M.
"Am trasat personal ruta pentru Italia", povesteşte Sarkas Rani. Din cauza vremii nefavorabile, el s-a apropiat de coastele Greciei şi a luat contact cu autorităţile pentru a cere autorizaţia de a se ascunde într-un golf în aşteptarea unei ameliorări. Autorităţile maritime greceşti i-au acordat permisiunea şi nu au recurs nici ele la o verficiare, potrivit traficantului.
Paza de coastă a impiedicat un masacru
Vaporul a plecat apoi, îndreptându-se către coasta de sud a Italiei, iar Sarkas Rani a abandonat puntea navei pentru a se refugia în cală după ce a blocat timona şi motorul. Nava se îndrepta cu aproximativ şase noduri (11 kilometri pe oră) către coastă şi, fără intervenţia marinei italiene, s-ar fi zdrobit.
Paza de coastă a reperat nava care nu răspundea, a urcat la bord, şi la cel puţin cinci mile (nouă kilometri) de coastă a reuşit să preia controlul acesteia. Blue Sky M a intrat miercuri, în jurul orei 03.30 în portul Gallipoli cu 768 de sirieni la bord.
Două zile mai târziu, un alt cargobot, abandonat de echipaj, a fost interceptat de marina italiană având la bord 360 de imigranţi sirieni.
Mesaj SOS
Nava-cargo Blue Sky M se îndrepta spre un port croat în momentul în care a emis un semnal de ajutor, privind prezenţa la bord a unor persoane înarmate. Nava la bordul căreia au fost semnalate incidentele a aparţinut până de curând unui armator din România.
"Vasul a fost al unei fime din Constanţa până acum două săptămâni. Atunci a fost vândut unui sirian, din Siria. Nu mai are nicio legătură cu România", a declarat, pentru Mediafax, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Mihălcioiu a adăugat că nu are cunoştinţă despre prezenţa vreunui cetăţean român în cadrul echipajului. "Nu ştiu să fie români la bord şi nici nu cred să fie".