Cum a fost testată inteligența profesorilor care vor să fie directori de școli
- Mihnea-Petru Pârvu
- 14 octombrie 2016, 00:00
Candidații care au completat chestionarul de examen au avut parte, pe lângă întrebări grele și de unele care stârnesc râsul
Pe 12 octombrie, doar ce s-a desfășurat prima etapă a concursului pentru ocuparea posturilor de directori și directori adjuncți de școli. La o simplă lectură, superficială, o parte a întrebărilor de pe testul grilă, la care au fost supuși candidații, pe orice adult cu studii medii îl umflă râsul. O parte din întrebări sunt dificile, cu variante de răspuns echivoce, dar aproape jumătate sunt de o simplitate uluitoare. Cu un pic de noroc, un copil silitor de gimnaziu, din ce știa, din ce ghicea și din ce bifa la întâmplare, pare să fi avut șanse să promoveze. Pentru că, trebui să spunem că, pe lângă acest test grilă, următoarele probe sunt: evaluarea CVului și interviul. Mulți dintre profesori spun că va lua examenul acesta numai cine trebuie. Adică cine are vechime în învățământ, relații și discurs exersat.
Aparent, la acest „test grilă” baremul minim se obține ușor și pare doar un simulacru - susțin unii dintre profesori - prin care se simulează un caracter legal numirii viitorilor directori de școli. Care, de fapt, vor fi în marea lor majoritate tot aceeași sau alții agreați de înalții funcționari din MEC. Și care vor „școlariza”, pe bandă rulantă, aceleași „produse intelectuale” care nu sunt în stare să intre în clasa a IX-a, darămite Bacalaureatul. Testul, însă, în totalitatea lui, nu este ușor. Sunt și o serie de întrebări cu dificultate, care ar putea să facă o departajare serioasă.
Ziarul are titluri, măgarul are copite, șosetele se pun în picioare și mănușile pe mâini
Vă redăm, mai jos, aleatoriu, câteva din întrebările amuzante cu care au fost testați candidații la postul de director de școală:
22. Pantofii întotdeauna au...?
A) piele
B) șireturi
C) tălpi
D) rezemătoare de picior
E) tocuri
23. Fiecare ziar are ...?
A) fotografii
B) titluri
C) reclame
D) scrisori către editor
E) suplimente
24. Fiecare râu are …?
A) pești
B) poduri
C) nave
D) praguri
E) pantă de curgere
29. Măgarul întotdeauna are …?
A) grajd
B) potcoave
C) harnașament
D) copite
E) coamă
31. Cuvântul ”mic” este pentru ”mare” așa cum este ”scurt” pentru …?
A) lung
B) îndepărtat
C) larg
D) vast
E) slab
37. Prin ce se aseamănă schiatul și înotul?
A) unul poate fi realizat iarna, celălalt vara
B) nu tuturor le plac
C) amândouă sunt folositoare
D) la amândouă trebuie să fii competitiv
E) amândouă sunt sporturi
40. Ce au în comun șosetele și mănușile?
A) șosetele sunt purtate în picioare, mănușile sunt purtate pe mâini
B) sunt vândute în perechi
C) sunt articole de îmbrăcăminte
D) sunt făcute din același material
E) șosetele sunt îmbrăcate înaintea mănușilor
Conexiuni logice și gândire strategică
Întrebată fiind cine a făcut parte din comisia care a alcătuit subiectele și cum se justifică acele întrebări, aparent de gâgă, prezente pe grila de examen, Mirabela Amarandei, purtătoarea de cuvânt a Ministerului Educației a răspuns vag: „Din câte știu, componența comisiei de redactare a subiectelor nu este publică. Acesta este un examen național, gândit precum cel de la BAC sau cele de evaluare națională, titularizare sau definitivat în învățământ. Testul grilă evaluează, pe de o parte competențele cognitive, așteptate pentru exercitarea rolului de director sau director adjunct, într-o școală. Aici vorbim de capacitatea de a face conexiuni logice și de gândire strategică. În ceea ce privește evaluarea competențelor manageriale ale candidaților, în raport cu rolul și responsabilitățile specifice, au fost vizate capacitatea de a identifica și diferenția valorile și de a-și asuma rolul managerial la nivelul instituției. Per ansamblu, testul a avut un nivel de dificultate mediu. Mai sunt două probe. Cele de evaluarea a CV-ului și interviul”.
Exact ce știu absolut toți profesorii din țară! Dacă ai luat testul grilă, chit că la mustață, și ai un CV încărcat, plus un discurs convingător, ai postul asigurat. Nicio șansă, astfel, pentru un profesor tânăr, dar fără experiență, să devină director de școală.
Un posibil răspuns la întrebarea noastră se află la întrebarea nr.55 din varianta I a testului grilă. Răspunsul agreat este, surprinzător punctul C):
55. Cercetările demonstrează că decizia profesorilor de a rămâne în școală și de a continua să predea are ca motiv principal:
A) Siguranța locului de muncă
B) Dragostea pentru copii
C) Sprijinul pe care îl primesc din partea liderilor școlari