Ministrul Educației, Liviu Pop, a anunțat, vineri, la Oradea, că proiectul Legii manualului școlar va fi înaintat către Parlamentul României în cel mult o lună. Proiectul Legii se află în consultare publică, la nivel regional, în vederea rezolvării problemelor din sistemul de învățământ din ultimii 27 de ani cu privire la manualul școlar.
„Optimist, în maxim o lună putem să avem proiectul Legii manualului școlar înaintat către Parlamentul României și odată pentru totdeauna să punem capăt acestei probleme pe care am avut-o în sistemul de învățământ în ultimii 27 de ani cu privire la manualul școlar. Proiectul de Lege a manualului școlar este în dezbatere publică. Continuăm această dezbatere la nivel regional, va urma o altă dezbatere la Vâlcea, cu ceilalți colegi din sudul țării, și la Iași, cu colegii din Moldova, astfel încât să avem un proiect de lege pe care Guvernul României să îl înainteze către Parlamentul României. Nu ne vom angaja răspunderea pe Legea manualului școlar. Vom face această propunere Parlamentului pentru a dezbate clar Legea manualului școlar", a declarat ministrul Pop.
La prima întrunire regională pentru dezbaterea proiectelor de legi pe care ministerul le are în vedere se afla nu numai Legea manualului școlar, ci și Legea educației și normele metodologice ce trebuie modificate în legislația secundară, potrivit lui Pop.
Peste 150 de reprezentanți ai inspectoratelor școlare, directori de școli și cadre didactice din 12 județe din zonele de vest și nord-vest ale țării participă vineri la Oradea la o primă dezbatere din seria consultărilor regionale dedicate proiectului Legii manualului școlar.
Experţii în învăţământ găsesc inutil demersul ministrului Educaţiei de a face o Lege a manualului şcolar. Aceștia consideră că singura miză a viitoarei Legi este instituirea monopolului statului asupra realizării manualelor.
Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei „Edu Cer“, consideră că miza acestui act legislativ o reprezintă doar manualul unic. În rest, realizarea unui astfel de document nu îşi are rostul pentru că există deja o metodologie care reglementează sectorul manualelor şcolare.
„Nu cred că era nevoie de o lege pentru a tranşa această problemă. Nu e o chestiune într-atât de importantă, adică de calibrul unei legi. Poţi să elaborezi o metodologie pe care să o aprobi prin ordin de ministru, cum s-a făcut şi până acum. Azi dăm o lege pentru manualul şcolar, mâine dăm pentru fabrica de chibrituri şi tot aşa. Nu se poate aşa ceva. Legile sunt legi. Acestea au nişte obiective clare, generale, care sunt de interes naţional. Se prea poate ca proiectul de lege să fie realizat doar cu scopul de a legifera manualul unic. Altfel, nu văd de ce ai face o asemenea lege“, a spus Vlaston.