MANIPULAREA FACEBOOK! S-a încercat implicarea PSD într-un mare scandal printr-un consultant englez, publicist la Dilema Veche

MANIPULAREA FACEBOOK! S-a încercat implicarea PSD într-un mare scandal printr-un consultant englez, publicist la Dilema Veche

România a intrat în scandalul imens din jurul firmei Cambridge Analytica, acuzată că a folosit ilegal datele utilizatorilor Facebook în campania președintelui SUA Donald Trump și în cea pro-Brexit. Rupert Walfe Murray, prezentat inițial ca un consultant politic britanic, a declarat ieri că un oficial al Cambridge Analytica l-a contactat pentru a se implica în campania electorală din România, ca expert pentru PSD.

Murray spune că a refuzat oferta din simplul motiv că nu lucrează pentru partide politice, dar tot ieri s-a aflat că nici nu prea avea cum să ajute PSD, el fiind scriitor și jurnalist care a publicat în Dilema Veche și Hotnews. Firma britanică se află în central unui imens scandal după ce a fost acuzată că a folosit ilegal date de pe platforma de socializare Facebook pentru a influența comportamentele și opțiunile oamenilor.

Fiecare dintre noi se informează prin intermediul platformelor de socializare și a motoarelor de căutare, iar informațiile cu domeniile noastre de interes rămân stocate în serverele ginganților IT care dețin respectivele platforme. Spre exemplu, dacă dați căutare după niște banale „căști audio” veți observa că, o perioadă, atunci când deschideți un browser de internet vă apar oferte pentru acest gen de aparatură.

Aceste date sunt importante pentru orice sociolog, analist sau consultant pentru că oferă date despre domeniile de interes ale oamenilor sau despre locurile pe care le frecventează. Aceasta este cheia în jurul căreia se învârte scandalul Cambridge Analytica, o firmă britanică care analizează comportamentul diverselor societății.

Principala acuzație împotriva firmei este faptul că datele folosite de ei nu ar fi fost obținute prin investiții proprii în cercetare, ci prin folosirea ilegală a datelor a 50 de milioane de utilizatori Facebook.

 

Furau date despre oameni cu ajutorul unor aplicații Facebook

Dar cum au reușit să fure datele oamenilor de pe Facebook? Conform rețelei de socializare americane, aceste informații ar fi fost recuperate printr-o aplicație de teste psihologice descărcată de circa 300.000 dintre utilizatorii săi, iar Aleksandr Kogan le-ar fi furnizat apoi Cambridge Analytica, fără a avea acest drept.

Mecanismul a fost explicat de Cristopher Wylie (foto), un expert al celor de la Cambridge Analytica, declarația lui fiind preluată în România pe blogul jurnalistei Sorina Matei: „Aveau aplicații speciale pe Facebook care nu doar că strângeau datele personale ale celor care foloseau aplicația sau și-o instalau, dar colectau informațiile întregii rețele de prieteni ale celor care dădeau click pe aplicație. Dacă doar tu foloseai aplicația de pe Facebook, noi nu îți știam doar informațiile tale ci și ale tuturor prietenilor tăi.

Am avut nevoie ca aplicația să fie atinsă de câteva sute de mii de persoane ca să ne extindem pe toată rețeaua de socializare și ulterior toți utilizatorii americani ai Facebook. Oamenii nu știau nimic. Dacă ești prieten cu cineva pe Facebook care folosea aplicația, habar n-aveai că ți-am extras toate datele. Și când vorbesc de date, mă refer la absolut tot ce este pe un profil Facebook al unei persoane. Statusuri/postări, comentarii, likeuri, mesaje private, tot”.

 

Premierul britanic, îngrijorat

Problema este atât de gravă în Marea Britanie încât, ieri, inclusiv premierul Theresa May (foto) s-a declarat îngrijorată de utilizarea necorespunzătoare a datelor unitizatorilor Facebook în campaniile politice. May a spus în fața Camerei Comunelor că „oamenii trebuie să aibă încredere în modul în care sunt utilizate datele lor personale” și că se așteaptă ca firmele Facebook și Cambridge Analytica să „respecte pe deplin” autoritățile britanice care investighează modul în care au fost obținute informațiile. Potrivit lui May, „în măsura în care știu”, guvernul britanic nu are contracte cu Cambridge Analytica sau cu societatea-mamă SCL.

 

Cum au ajuns să lucreze pentru Donald Trump

 

Firma britanică este cunoscută pentru implicarea în două campanii electorale care au marcat anul 2016, votul pentru Brexit și alegerea lui Donald Trump (foto) în funcția de președinte al SUA.

Tot Wylie a explicat cum au ajuns să lucreze pentru Trump: „Cambridge Analytica este o mașină de propagandă full service, de control al informației. Alexander Nix a realizat că avem nevoie de un Cambridge site. Așa că a aranjat un birou fals în Cambridge și când Steve Bannon, fostul strateg al președintelui SUA, Donald Trump, apărea, aduceam niște oameni de la biroul din Londra, îi puneam în așa zisul birou din Cambridge și îi dădeam impresia lui Steve Bannon că aveam o mulțime de operațiuni bazate pe cercetările Universității Cambridge. Și a fost ideea lui Steve să numim compania Cambridge Analytica ca să fie legată cu Universitatea.

Da, i-am făcut într-un fel psy ops și lui Steve Bannon. Era o țintă de audiență pe o singură persoană. Și i-am schimbat percepția în legătură cu cine suntem noi, ce facem și în ce situație se află. Și după aceea, am mers să schimbăm și percepțiile realității americanilor”.

Britanicii, implicați în alegerile din România?

Tot ieri, în scandalul monstru de pe cele două maluri ale Atlanticului a apărut și numele României. Rupert Wolfe Murray, prezentat în știrile inițiale ca un consultant politic britanic, a susținut că s-a încercat implicarea lui în campania electorală din România a PSD, din toamna anului 2016, de către Cambridge Analytica.

Rupert Wolfe Murray a prezentat un email pe care i l-ar fi trimis Mark Turnbull, un director al firmei britanice: „Ceea ce oferim este trimiterea unei echipe de două persoane în actuala echipă de campanie..., pentru a furniza consultanță strategică și asistență în mod activ în cursul campaniei..., în următoarele două-trei luni”.

Tot Murray a spus că a refuzat oferta pentru că nu lucrează pentru partide politice. De altfel era și greu să lucreze pentru PSD. De ce? Pentru că Rupert Wolfe-Murray se prezintă pe contul său de Twitter ca fiind jurnalist, scriitor și manager de proiecte și a publicat de-a lungul timpului mai multe editoriale în Dilema Veche și Hotnews. Practic pe britanic nu îl recomandau pentru a lucra cu PSD nici CV-ul, neavând nicio legătură cu strategiile politice, nici orientările, publicațiile în care a scris în România fiind puternic anti partidul aflat azi la putere.

De altfel și jurnaliștii britanici recunosc la finalul articolului despre Murray că nu este clar dacă firma Cambridge Analytica a avut vreun rol în alegerile parlamentare desfășurate în România în decembrie 2016, câștigate de PSD cu circa 46% din voturi. De altfel Liviu Dragnea, liderul PSD, a spus ieri că nu a avut niciun contact cu cei de la Cambridge Analytica sau SCL Social.

 

Cambridge Analytica, implicată în promovarea luptei anticorupție din România

Totuși, Cambridge Analytica, prin firma sa mamă, SCL, a fost implicată într-un subiect fierbinte din România: lupta anticorupție. Jurnalista Sorina Matei a scris pe blogul ei că în data de 17 martie 2017 în SCL Social România, o reprezentanță a firmei britanice, și firma americană de lobby Andreae & Associates, prin care compania din Washington era angajată să efectueze „consultanță în privința afacerilor publice strategice și servicii de consiliere, să educe membrii Congresului SUA și membrii Administrației SUA în problemele legate de corupția din România, să furnizeze cercetări și notificări despre eforturile depuse în cadrul USG (United States Government) care afectează eforturile anticorupție din România, să identifice și să organizeze angajamente de a vorbi la nivel local și național în numele SCL Social despre starea corupției și eforturile de a fi contracarată în România, să mențină și să fortifice/întărească alianțele cu alte grupuri de interese ale căror scopuri sunt similare cu cele ale SCL Social”.

În februarie anul acesta cele două firme au depus un amendament la Departamentul de Justiție al SUA în care susțin că ele au vizat găsirea unor „mecanisme mai puternice de combatere a corupției” în România și oferirea de către Administrația SUA a „celor mai bune practici din SUA în activități anticorupție”

 

„Intrau toți în gaura iepurelui până începeau să gândească altfel”

Nu este foarte clar ce înseamnă „mecanisme mai puternice de combatere a corupției”, dar în cazul României observăm de mai bine de un an că un număr de oameni protestează periodic pentru apărarea luptei anticorupție de un adversar pe care ei îl identifică în PSD, dar pare că nici pentru ceilalți nu este clar ce legi promovate de Putere ar putea bloca această luptă. Și mai știm ceva: că acești oameni sunt strânși prin intermediul platformelor de socializare. Cum funcționează? A explicat un fost angajat al Cambridge Analytica. El a vorbit despre alegerile din SUA, dar mecanisul poate fi aplicat oriunde.

 „Am cheltuit milioane de dolari pentru colectarea datelor de la zeci de milioane de oameni și conturi și aceste conturi au fost baza algoritmului care a devenit fundația întregii afaceri Cambridge Analytica. Compania însăși a fost fondată pe folosirea informațiilor Facebook. Ți-am colectat datele și le-am folosit pentru a te ținti într-un mod în care nu știi, nu-l vezi și pe care nu-l vei înțelege. După ce strângeam datele tale știam la ce mesaje vei reacționa, fie că e vorba de reclame, teme de discuție, de tonalitate.

Așadar, știam la ce reacționezi și cum vei folosi, cum vei consuma această reacție. Și de câte ori trebuie să fii atins cu aceste mesaje ca să-ți schimbi percepția vizavi de cum gândești în legătură cu un lucru. Pe lângă data scientists, psihologi, strategi, aveam și o întreagă echipă de creație, designeri, videografi, fotografi. Ei apoi creau acel conținut, conținutul era trimis ulterior echipei care făcea targhetarea care o injecta în Internet. Ei creau siteuri cu un anumit conținut la care reacționai, creau bloguri, tot ceea ce credeam noi că te va face pe tine să fii receptiv, să reacționezi, să îți schimbi părerea. Noi am creat conținut pe Internet și apoi îi ajutam pe cei care i-am țintit să găsească acest conținut. Și vedeau, și găseau, și dădeau click, și apoi intrau toți în gaura iepurelui până începeau să gândească altfel. Decât să faci asta în public și să spui ce crezi și să speri că oamenii te ascultă, prin această metodă am șoptit în fiecare ureche a fiecărui alegător. Și i-am șoptit ceva unui alegător, altceva altui alegător, în funcție de problemele și percepțiile pe care le aveau până când le-am schimbat”, a declarat Cristopher Wylie pentru presa britanică.

 

Facebook a pierdut 50 de miliarde de dolari în două zile

Scandalul a făcut deja ca acțiunile rețelei de socializare să scadă cu 9%, ceea ce înseamnă peste 50 de miliarde de dolari, în ultimele două ședințe ale Bursei din New York, în timp ce Mark Zuckerberg a fost invitat să dea explicații în fața deputaților britanici, care i-au dat termen până luni să răspundă. Declarându-se „scandalizată că a fost păcălită”, compania lui Mark Zuckerberg a afirmat că „înțelege gravitatea problemei”. Însă, potrivit unui fost angajat al grupului, Facebook preferă să închidă ochii atunci când vine vorba de ce se întâmplă mai departe cu datele la care permite accesul.

Tânărul miliardar a fost de asemenea invitat să dea explicații și în Parlamentul European, care „va ancheta aprofundat” această „încălcare inacceptabilă a drepturilor la confidențialitatea datelor”. În SUA, procurorii din New York și Massachusetts, la fel ca organismul american de reglementare a comerțului (FTC), au lansat o anchetă.

 

Ne puteți urmări și pe Google News