DATE FURATE și INFLUENȚAREA VOTULUI. Rețeaua Facebook, LOVITĂ frontal. 50 de milioane de utilizatori au fost ÎNȘELAȚI
- Codrin Dobrescu
- 17 martie 2018, 19:27
Scandalul alegerilor prezidențiale din Statele Unite, în urma cărora Donald Trump a ajuns șeful statului, ar putea lua o nouă întorsătură. O anchetă a publicației britanice The Guardian scoate la iveală o breșă de securitate imensă care a afectat rețeaua de socializare Facebook, permițând unei firme asociate cu campania actualului lider de la Casa Albă, dar și cu promovarea mișcării Brexit, să obțină datele a milioane de votanți din SUA. Întreprinderea s-a folost de aceste informații pentru a construi un program foarte puternic prin care să prevadă și să influențeze decizia de la urnele de vot.
Un informator a scos la iveală presupusele activități ilicite ale companiei Cambrdige Analytica, o firmă deținută de miliardarul și investitorul Robert Mercer și condusă, la acea vreme, de consultantul-cheie al lui Trump, Steve Bannon, care a căzut ulterior în dizgrațiile șefului de stat, potrivit The Guardian.
În 2014, firma a obținut, fără autorizație, datele personale ale milioane de utilizatori ai rețelei de socializare Facebook pentru a promova reclame politice țintite pentru a influența rezultatul votului.
Datele au fost obținute printr-o aplicație numită „thisisyourdigitallife”, dezvoltată de universitarul Aleksandr Kogan, separat de activitatea sa din cadrul Universității Cambridge, împreună cu informatorul Christopher Wylie.
Facebook a confirmat informația, spunând că, spre finalul anului 2015, rețeaua de socializare își dăduse seama de colectarea fără precedent, dar nu a avertizat utilizatorii. Pașii efectuați de companie au fost în număr limitat pentru a recupera și securiza informația privată a mai mult de 50 de milioane de utilizatori.
„Am exploatat Facebook ca să adunăm milioane de profiluri ale oamenilor. Și am construit modele ca să exploatăm ceea ce știam despre ei și să țintim demonii lor interiori. Asta este baza pe care s-a construit întreaga companie”, a spus Christopher Wylie.
Compania din spatele celei mai mari rețele de socializare din lume a anunțat suspendarea Cambridge Analytica, dar și a companiei sale mamă, Strategic Communication Laboratories (SCL), având în vedere rapoartele care susțineau că aceste firme nu au șters datele private ale utilizatorilor, obținute ilegal.
Astfel, cele două firme vizate nu vor mai putea cumpăra reclame, dar nici nu vor putea administra paginile clienților care ar fi interesați de serviciile acestora.
Deocamdată, purtătorii de cuvânt ai Cambdrige Analytica nu au oferit niciun răspuns cu privire la măsura luată de Facebook, notează Reuters. În același timp, reprezentanții rețelei de socializare nu au făcut referire specific la campania lui Donald Trump.
Senatorul american Ted Cruz, contracandidat republican al actualului șef de stat, a apelat și el la serviciile Cambrdige Analytica, înainte ca firma respectivă să lucreze pentru liderul de la Casa Albă.
Conform datelor publicate de Comisia Electorală Federală din Statele Unite, Trump a angajat compania vizată în iunie 2016 și a plătit 6,2 milioane de dolari pentru serviciile acesteia.