24 noiembrie 1918 - „Vulturul a aterizat”!

24 noiembrie 1918 - „Vulturul a aterizat”! Victor Precup, un zbor istoric. sursa: chindiamedia.ro

24 noiembrie 1918 - „Vulturul a aterizat”! Ce eveniment spectaculos s-a petrecut în acea zi pe aerodromul de la Bacău?

24 noiembrie 1918 - „Vulturul a aterizat”! Ce eveniment spectaculos s-a petrecut în acea zi pe aerodromul de la Bacău?

Învățăm la școală că la 1 Decembrie 1918, a avut loc Marea Unire. Dar oare câți dintre noi știu câte acțiuni au fost necesare ca să se ajungă aici?

24 noiembrie 1918 - cine au fost eroii zilei?

Ne puteți urmări și pe Google News

În timp ce se pregătea Marea Unire, Ionel Brătianu decisese să trimită documentele guvernamentale românești, Guvernul fiind la Iași. în Ardeal, fruntașilor politici români de la Blaj. Dar oare cum puteau ele să fie trimise fără să cadă pradă spionilor Puterilor Centrale ale căror trupe erau în retragere, ori iredentiștilor maghiari? Atunci, Brătianu a încredințat dificila misiune pentru doi temerari, un ofițer infanterist și unul aviator.

Infaneristul se numea Victor Precup (1899 - Miercurea Sibiului - septembrie 1958). Era născut în Ardeal, nepot al lui Ștefan Cicio Pop. Aviatorul era moldovean din Fălticeni, Suceava și se numea Vasile Niculescu (21 noiembrie 1891 - 24 aprilie 1991). Victor Precup fugise din Armata KuK și se înrolase voluntar în Armata Română, fiinda avansar rapid la gradul de căpitan. Vasile Niculescu fusese sergent-aviator, care în 1916-1917 fusese avansat locotenent. Fusese eroul mai multor misiuni de spionaj, recunoaștere aeriană, inclusiv în Basarabia și la Odessa.  Pilota un avion Farman 40 cu carlinga deschisă.

Misiune la limită peste arcul carpatic

Avionul trebuia să fie cât mai ușor, deci era exclus să aibă armament la bord, pentru că urma să survoleze Carpații cât mai sus. Ocupanții carlingilor deschise trebuiau să se ungă pe față cu parafină ca să nu înghețe.

Traversarea Carpaților s-a făcut spre Ardeal, la 23 noiembrie 1918. Avionul a aterizat la Blaj. Tinerii ardeleni au făcut de gardă lângă aparatul de zbor pe care l-au încălzit cu focuri aprinse. Vasile Niculescu a golit uleiul din carterul motorului, în timp ce acesta era cald. Urma, înainte de decolare, a doua zi să-l încălzească la loc pentru ca avionul să poată demara.

O dată predate documentele, alături de manifeste (unele fuseseră aruncate înainte de a se apropia de Blaj), a doua zi, după ce eroii s-au odihnit, mulțimea i-a condus la avion. Avionul decolase de pe aerodromul de la Bacău, evident, tot spre Bacău urma să zboare.

24 noiembrie 1918  - întoarcerea la Bacău

În data de 24 noiembrie, eroii revin acasă, Ei aduc răspunsul ardelenilor și astfel s-a scris o pagină de istorie. Destinul celor doi eroi va fi diferit. Victor Precup va lucra în spionajul militar în Basarabia, va ajunge colonel. La un moment dat, a plănuit asasinarea lui Carol al II-lea, fiind arestat (voia să-l asasineze pe rege de Paști, pe 7 aprilie 1934), degradat și închis la Doftana, unde s-a apropiat de comuniști, mai ales de Gheorghe Gheorghiu-Dej. Eliberat, a intrat în afaceri  cu metalo-chimice și a devenit ilegalist. La 23 august 1944, este erou al acțiunilor comuniste și ulterior este reintegrat în Armată și este avansat general maior. Iese la pensie cu toate onorurile cuvenite și moare în 1958.

Vasile Niculescu ajunge căpitan-instructor, este decorat dar demisionează. A avut o familie frumoasă la Rădăuți, unde a murit în 1981. A fost pasionat inventator, repara și construia orice. A avut mereu abonament la două reviste, una de istorie și alta dedicată științei și tehnicii. A primit foarte târziu de la Forțele Aeriene Române recunoașterea temerarului său zbor peste Carpați.

Sursa foto: