În 2017, 42.000 de români ar fi putut să ceară 12 milioane de euro pentru zboruri anulate

În 2017, 42.000 de români ar fi putut să ceară 12 milioane de euro pentru zboruri anulate

analiză realizată de AirHelp arată că anul trecut zeci de mii de pasageri din țara naostră ar fi trebuit să primească despăgubiri din cauza întârzierilor sau anulării curselor lor. Zborurile către Turcia, Austria și Germania au cele mai mari probleme

Pe tot parcursul anului 2017 peste 42.000 de pasageri români au fost eligibili pentru compensații din partea companiilor aeriene întrucât au fost afectați de întârzieri de mai bine de trei ore, respectiv anulări și supraîncărcări ale curselor.

Dacă aceștia ar cere compensații, așa cum sunt îndreptățiți potrivit Directivei Europene 261/2004, suma despăgubită s-ar ridica la circa 12 milioane de euro, anunță AirHelp (companie internațională specializată în obținerea unor astfel de compensații).

36.000 de zboruri cu probleme, anual

Între orașele din România și cele din străinătate sunt operate anual peste 152.000 de zboruri, dintre care mai mult de 36.000 au întârzieri sau anulări.

După numărul mare de zboruri externe întârziate sau anulate, destinațiile cele mai problematice au fost Istanbul (Turcia), Viena (Austria) și Munchen (Germania). Ruta internă cu cele mai mari întârzieri sau anulări a fost Timișoara- București, cu 17%. Pe ruta București-Istanbul (Ataturk Airport), prima în topul întârzierilor/anulărilor, anul trecut 621 de zboruri au înregistrat o întârziere cumulată de 14.134 de minute, adică echivalentul a aproximativ 10 zile.

Topul AirHelp, care ia în calul punctualitatea, serviciile și rata de procesare a cererilor pentru compensații, arată că operatorii aerieni Tarom și Ryanair au printre cele mai slabe performanțe.

Top 3 cele mai afectate destinații (1 Ianuarie – 31 Decembrie 2017)

Destinație / procentul zborurilor întârziate sau anulate

1. Istanbul / Turcia 26%

2. Viena / Austria 17%

3. Munchen / Germania 16%

Cereți compensațiile!

E dreptul vostru „Anul 2017 a fost foarte interesant pentru pasagerii companiilor aeriene. Să ne amintim de valul de curse anulate de TAP Portugal în lunile august și septembrie, când pasagerii nu doar că nu au fost îmbarcați câteva zile la rând, dar nu au primit informații cu privire la statusul călătoriei lor.

Imediat după au venit anulările curselor Ryanair care, de asemenea, au afectat pasagerii” a dat câteva exemple Ștefan Radu, country manager Air- Help. Tot el spune și că pasagerii nedreptățiți nuși cer drepturile, poate pentru că nuj și le știu.

„Ceea ce uită mulți dintre aceștia este că, în cazul întârzierilor zborurilor cu mai mult de trei ore sau anulării curselor, au dreptul la compensații de la companiile aeriene, compensații care pot ajunge până la 600 de euro. Însă, deși este dreptul lor, mai puțin de 2% dintre pasageri aplică pentru compensații.

Recomandăm pasagerilor care au fost afectați de întârzieri sau anulări de zboruri în 2017 să-și citească drepturile și să se asigure că nu renunță la o compensație pe care sunt îndreptățiți să o primească. Misiunea AirHelp este să ajutăm pasagerii să-și primească compensațiile. Este dreptul lor”, a mai spus expertul.

Ce faci când se anulează zborul?

Potrivit Curţii Europene de Justiţie, un zbor este anulat atunci când zborul prevăzut anterior şi întârziat este transferat pe un zbor alternativ. În acest caz, pasagerii au dreptul să primească gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare şi două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax.

Pe care trebuie să le ceară, dacă nu li se oferă! În caz că sunt redirecționați, dacă ora de plecare anticipată este la cel puţin o zi după ora la care trebuia să plece zborul anulat, pasagerii au dreptul să primească gratuit cazare hotelieră şi transportul dintre aeroport şi locul cazării. În cazul anulării zborului, pasagerii primesc o compensaţie în valoare de:

- 250 de euro pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puţin;

- 400 de euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km şi pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 şi 3.500 km;

- 600 de euro pentru toate celelalte zboruri. Compensaţia se plăteşte în numerar, prin transfer bancar, ordin de plată sau cec. Dacă pasagerul îşi exprimă acordul în scris, compensaţia se poate oferi în bonuri de călătorie şi/ sau alte servicii.

Nu este prevăzut un termen maxim până la care trebuie plătită compensaţia. (Sursa: Centrul European al Consumatorilor din România)

Ne puteți urmări și pe Google News