ȘPAGĂ LA UIOREANU. Platformă de parcare avioane la aeroportul Cluj, construită fără autorizaţie şi fără licitaţie

ȘPAGĂ LA UIOREANU. Platformă de parcare avioane la aeroportul Cluj, construită fără autorizaţie şi fără licitaţie

Procurorii DNA susţin că o platformă de parcare pentru avioane de la aeroportul Cluj a fost executată de firma omului de afaceri Ioan Bene fără să fie organizată licitaţie, aceasta fiind terminată înaintea obţinerii autorizaţiei de construire de la CJ Cluj condus de Horea Uioreanu, arestat preventiv

Potrivit propunerii de arestare a preşedintelui Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, construirea platformei de parcare aeronave Apron 4 s-a făcut "în lipsa oricăror forme legale şi transparente de evaluare şi acordare a unei astfel de lucrări finanţate din bani publici, prin ignorarea principiilor concurenţei şi transparenţei stabilite de legiuitor".

"Pe fondul co-interesării materiale a preşedintelui CJ Cluj, inculpatul Ioan Bene, deţinătorul societăţii de construcţii SC Napoca SA, a convenit construirea platformei de parcare aeronave Apron 4, în lipsa oricăror forme legale şi transparente de evaluare şi acordare a unei astfel de lucrări finanţate din bani publici, prin ignorarea principiilor concurenţei şi transparenţei stabilite de legiuitor şi în lipsa oricărei documentaţii, licitaţii, contractări. Urmare a celor convenite cu Horea Uioreanu şi cu directorul Aeroportului Internaţional "Avram Iancu", din Cluj-Napoca, suspectul David Ciceo, Bene a dispus angajaţilor săi construirea platformei Apron 4, lucrare ce a fost demarată la finele lunii octombrie 2013 şi finalizată în luna martie 2014. După demararea lucrărilor, urmărind acoperirea lucrărilor ilegale aflate în plină execuţie, aeroportul a organizat o licitaţie şi a atribuit în 11 aprilie 2014 lucrarea către asocierea din care făcea parte SC Napoca SA, probele indicând că la data publicării anunţului de atribuire, lucrările erau deja executate integral”, se arată în documentul citat.

Anchetatorii susţin că folosul urmărit de preşedintele CJ Cluj şi primit de acesta a constat în sume de bani obţinute sistematic de la Ioan Bene pe parcursul perioadei octombrie 2012 - mai 2014, suma totală primită ridicându-se la circa 300.000 lei. Din propunerea de arestare a lui Horea Uioreanu reiese că, potrivit studiului de fezabilitate întocmit iniţial, costurile pentru realizarea platformei Apron 4 au fost estimate la suma de 4,9 milioane de lei, iar ulterior valoarea estimată a contractului a ajuns la 16,5 milioane de lei.

Ne puteți urmări și pe Google News

"La data de 20 martie 2014, sub semnătura lui Horea Uioreanu, la Consiliul Judeţean Cluj a fost depusă cererea de emitere a autorizaţiei de construire pentru obiectivul Apron 4 însoţită de documentaţia aferentă. Anterior acestui demers, la data de 19 martie 2014, preşedintele CJ Cluj a avut o întâlnire particulară cu Ioan Bene şi cu directorul Aeroportului, David Ciceo, existând suspiciuni că întâlnirea s-a derulat tocmai pentru a se pune de acord asupra modului de emitere a actelor, prin care să se acopere situaţia ilegală în care se afla întreaga investiţie”, se arată în document.

Anchetatorii au subliniat că demersul de solicitare a autorizaţiei, consecutiv cu lipsa unei părţi a documentaţiei necesare, a dus la descoperirea, în rândul funcţionarilor CJ Cluj, a faptului că platforma Apron 4 s-a realizat "în absenţa autorizaţiei legale de construire".

"După înregistrarea cererii de autorizare, arhitectul şef al judeţului, Claudiu Salanţă, a anunţat că va efectua la data de 26 martie 2014 o vizită la aeroport pentru verificări la şantierul constructorului. Anunţul efectuat de arhitectul şef a determinat o stare de agitaţie şi îngrijorare în rândul celor implicaţi în lucrările ilegale. În dimineaţa de 26 martie 2014, inculpatul Ioan Bene l-a contactat telefonic pe preşedintele CJ Cluj căruia i-a solicitat să se prezinte şi el la aeroport pentru a fi de faţă la discuţiile ce vor urma. Urmare vizitei de pe şantier, Salanţă a constatat că SC Napoca SA a realizat lucrări la platforma de parcare aeronave Apron 4, în lipsa oricărei autorizaţii emise de Consiliul Judeţean", menţionează anchetatorii.

Aceştia susţin că lucrările constatate ca efectuate, respectiv întreaga platformă Apron 4 "era total lipsită de autorizări, avize şi documentaţii de specialitate”.

"Se consemna atât efectuarea lucrărilor în afara oricărei dispoziţii legale, cât şi eventualul risc ce ar putea fi generat de efectuarea unei astfel de lucrări în lipsa oricărei supravegheri tehnice profesioniste, în lipsa unui proiect tehnic, studiu de fezabilitate şi total neautorizate, neavizate de instituţiile competente, printre care şi cele ce ţin de siguranţa aeronautică", se mai arată în actul DNA.

Anchetatorii mai arată că actul întocmit de arhitectul şef al CJ Cluj "a determinat un val de reacţii între persoanele implicate ilicit în realizarea construcţiei, şi anume omul de afaceri Ioan Bene şi angajatul acestuia Dan Şerban, reprezentanţi ai constructorului, directorul general al Aeroportului, David Ciceo, ce a permis realizarea lucrărilor în incinta aeroportului fără a exista actele legale ce asigurau cadrul efectuării lucrărilor, spaţiul aeroportuar având un regim special de securitate, şi a preşedintelui CJ Cluj, Horea Uioreanu, reprezentant al instituţiei ce trebuia să asigure cadrul desfăşurării legale a lucrărilor, cu posibilitatea verificării celor executate, a parametrilor de calitate şi siguranţă", menţionează anchetatorii DNA.

Aceştia precizează că măsurile luate de cei implicaţi au fost multiple şi ele au constat "în presiuni exercitate asupra funcţionarilor cu atribuţii în emiterea actelor de autorizare în vederea eliberării autorizaţiei, precum şi asupra altor funcţionari din CJ Cluj pentru înfrângerea oricăror intenţii de boicotare a emiterii actelor vizate, în special pentru a se evita devoalarea situaţiei existente şi declanşarea unui scandal mediatic".

"În perioada următoare, în repetate rânduri, preşedintele CJ Cluj l-a contactat pe arhitectul şef Claudiu Salanţă şi i-a cerut acestuia să emită autorizaţia cerută de constructor, solicitările sale venind după numeroase intervenţii făcute asupra sa de reprezentanţii SC Napoca SA, care au derulat multiple întâlniri cu edilul judeţului şi cu directorul aeroportului, Ciceo David, în care au căutat găsirea unor soluţii care să conducă la acoperirea cu acte a nelegalităţilor deja comise", mai menţionează anchetatorii.

În cele din urmă, s-a găsit soluţia sancţionării SC Napoca SA pentru realizarea platformei fără autorizaţie, iar în 8 mai 2014, CJ Cluj, sub semnătura lui Uioreanu, a arhitectului şef Claudiu Salanţă şi a secretarului judeţului Simona Gaci, a emis autorizaţia de construire.

"De îndată ce a intrat în posesia actului, Ioan Bene a dispus întocmirea actelor necesare pentru a putea face încasări ale lucrărilor ce erau demult executate şi finalizate. Deşi a intenţionat să întocmească iniţial o situaţie de lucrări pentru suma de 10 milioane de lei, s-a hotărât divizarea în 4 astfel de documente. Trenarea emiterii autorizării a dus la întârzierea încasării contravalorii lucrării ce fusese deja executată, practic această finalitate fiind cea mai arzătoare pentru membrii grupului. Această împrejurare rezultă fără echivoc din rapiditatea cu care au fost întocmite actele privind situaţiile de lucrări, verificări, facturi, îndată după eliberarea autorizaţiei", mai subliniază anchetatorii.

La data de 12 mai 2014, preşedintele CJ Cluj l-a chemat la sediul instituţiei pe Ioan Bene, căruia i-a comunicat că instituţia va face în cursul zilei o plată de 1,8 milioane lei către aeroport, iar Bene l-a sunat pe directorul David Ciceo să îi facă plata aferentă imediat cum intră banii.

"Probaţiunea dosarului a stabilit că susţinerea de care inculpatul Ioan Bene se bucură la edilul judeţului este puternic motivată financiar, acesta fiind beneficiar de foloase necuvenite consistente remise de omul de afaceri cu titlu de mită. Din actele de la dosar rezultă că, pentru alocarea sumelor cu care sunt bugetate proiecte ale CJ aflate în derulare cu societăţi ale inculpatului Bene, Uioreanu a condiţionat plăţile de remiterea comisioanelor aferente, la fel ca în cazul lui Vasile Pogăcean", se mai arată în propunerea de arestare a lui Uioreanu.

Anchetatorii au mai precizat că, în cursul anilor 2012-2014, SC Napoca SA, avea/are în derulare contracte încheiate cu CJ Cluj în valoare de zeci de milioane de euro, iar din probele de la dosar rezultă că, în perioada octombrie 2012 - martie 2014, prin intermediul consilierului Răzvan Marius Pop, omul de afaceri Ioan Bene a remis cu titlu de mită lui Horea Uioreanu "suma totală de 278.000 lei", astfel: în luna octombrie 2012, suma de 100.000 lei, în martie 2013 suma de 40.000 lei, în aprilie 2013 suma de 20.000 euro (echivalent a cca. 86.000 lei), la data de 8 septembrie 2013 suma de 5.000 euro (echivalent a cca. 22.000 lei), la data de 5 octombrie 2013 suma de 20.000 lei, la data de 6 martie 2014 suma de 10.000 lei”, au conchis anchetatorii DNA.

Horea Uioreanu şi oamenii de afaceri Ioan Bene şi Vasile Pogăcean, reţinuţi de procurorii DNA pentru fapte de corupţie, au fost arestaţi preventiv, joi seară, de magistraţii Curţii de Apel Cluj.

Potrivit DNA, Uioreanu este urmărit penal pentru cinci infracţiuni de luare de mită, dintre care două în formă continuată (10 acte materiale, respectiv şapte acte materiale), fals în înscrisuri sub semnătură privată în forma participaţiei improprii ca instigator (două acte materiale) şi complicitate la spălare de bani.

În acelaşi dosar este urmărit penal şi omul de afaceri Vasile Pogăcean, asociat şi administrator la SC Sinai Comimpex SRL Iclod, pentru două infracţiuni de dare de mită, ambele în formă continuată (10 acte materiale, respectiv două acte materiale).

Omul de afaceri Ioan Bene, proprietarul Napoca Construcţii SA, firma care care a construit noua pistă a Aeroportului din Cluj, este, de asemenea, vizat în acest dosar.