Singurul roman al lui Salvador Dali „Chipuri ascunse”, lansat în România

Singurul roman al lui Salvador Dali „Chipuri ascunse”, lansat în România

Librăria Humanitas de la Cişmigiu va fi astăzi, la ora 19.00, gazda unei seri dedicate lui Salvador Dalí prilejuită de apariţia singurului său roman, „Chipuri ascunse“ la Editura Humanitas Fiction şi de publicarea unei noi ediţii a celebrului său volum memorialistic, „Jurnalul unui geniu“.

 Singurul roman al lui Salvador Dalí, „Chipuri ascunse“, este omagiul adus prozei clasice franceze de imaginația debordantă a marelui pictor suprarealist.

Debutând ca o saga a intrigilor și aventurilor amoroase ale unui grup de aristocrați excentrici, romanul își are centrul emoțional în pasiunea sublimată a contelui de Grandsailles pentru Solange de Cléda. Obsesiile daliniene, fulgurațiile sale și atracția pentru ocultism se regăsesc în acest roman fascinant.

La eveniment vor participa criticii literari Tania Radu şi Andreea Rasuceanu, criticul de artă Pavel Şuşară şi Vlad Storescu, psihiatru. Dezbaterea va fi moderată de Denisa Comanescu, director general Humanitas Fiction.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Dalí are conştiinţa propriului geniu. Până la vertij. Pare să fie un sentiment intim foarte reconfortant. Părinţii l-au numit Salvador tocmai pentru ca era menit să salveze pictura ameninţată cu moartea de către arta abstractă, de suprarealismul academic, de dadaism şi, în genere, de toate „ismele“ anarhice. Jurnalul este deci monumentul pe care Dalí îl înalţă gloriei personale. Lipseşte din paginile lui orice urmă de modestie...”, arată editorii cărţii.

Despre singurul său roman, Salvador Dalí spunea: „De ce am scris acest roman? În primul rând, pentru că îmi găsesc timp de a face ce vreau şi pen tru că voiam să scriu acest roman.

În al doilea rând, pentru că istoria contemporană oferă un eşafodaj excepţional pentru un roman privind evoluţia şi conflictele marilor pa siuni umane şi pentru că istoria războiului, şi în mod special istoria sfâşietoarei perioade de după război, trebuia fatalmente să fie scrisă.În al treilea rând, pentru că dacă nu aş fi scris-o eu, ar fi făcut-o

alt cineva în locul meu şi ar fi făcut-o prost. În al patrulea rând, pentru că este mai interesant, în loc de a „copia istoria“, să o anticipăm şi să o lăsăm să imite cât poate ea mai bine ceea ce noi am născocit... Pentru că am trăit zi după zi în intimita tea protagoniştilor dramei epocii de dinainte de război în Europa; i-am urmat în drama emigrării în America şi mi-a fost aşadar uşor să mi-o imaginez pe aceea a întoarcerii lor... Pentru că, din secolul al XVIII-lea începând, trilogia pasională inaugurată de divinul marchiz de Sade a rămas incompletă: sadism, masochism...

Trebuia inventat al treilea termen al problemei, acela de sinteză şi de subli mare: cledalismul, după numele eroinei romanului meu,Solange de Cléda. (...)Înainte de a-mi fi terminat cartea, s-a pretins că scriu un roman balzacian sau huysmansian. Este, dimpotrivă, vorba de un roman riguros dalinian, iar cei care mi-au citit Viaţa secretă cu atenţie vor descoperi lesne sub structura romanului prezenţa familiară, permanentă şi viguroasă a miturilor esenţiale ale vieţii mele şi ale mitologiei mele personale”.