SCANDAL. Ministerul Tranpsorturilor i-a dat lui Gruia Stoica înapoi garanția de 10 milioane de euro, pentru privatizarea CFR Marfă, în loc să-i transfere în conturile DIICOT

SCANDAL. Ministerul Tranpsorturilor i-a dat lui Gruia Stoica înapoi garanția de 10 milioane de euro, pentru privatizarea CFR Marfă, în loc să-i transfere în conturile DIICOT

Pe 28 ianuarie, DIICOT a cerut Ministerului Transporturilor să îi vireze garanția de zece milioane de euro depusă de firma lui Gruia Stoica, GFR, atunci când a încercat să cumpere CFR Marfă. Ministerul Transporturilor nu a făcut însă asta. De fapt, subalternii lui Șova i-a returnat garanția lui Gruia, printr-un act semnat la 11 noaptea, deși unii colegi  își dăduseră avizul pentru a transfera garanția către DIICOT. 

Jurnalistul Dan Turturică a publicat pe blogul personal un document al procurorilor DIICOT, potrivit căruia funcționarii din Ministerul Transporturilor au restituit lui Gruia Stoica garanția de 10 milioane de euro depusă pentru privatizarea CFR Marfă. Documentul este emis de procurorii DIICOT- Serviciul Teritorial Iași este din 28 ianuarie 2014 și este adresat Ministerului Transporturilor, în atenția Comisiei de privatizare a CFR – Marfă. Actul este semnat de procurorul-șef al structurii, Daniel Horodniceanu.

  • “Având în vedere că în cauza cu nr. de mai sus s-a dispus, prin ordonanța procurorului, aplicarea unor măsuri asiguratorii pe bunurile învinuiților Gruia Stoica, Didilă Vasile și Răducan Vasile, precum și pe bunurile societăților comerciale pe care aceștia, personal sau prin interpuși, le administrează, prejudiciul putând atinge sau depăși 10.000.000 de euro (echivalent în lei), vă solicităm să ne comunicați dacă:
  • 1. Sumele de bani reprezentând garanția participării la licitația pentru privatizarea CFR-Marfă au fost restituite învinuitului Gruia Stoica, în ce cont și la ce dată;
  • 2. În cazul în care suma reprezentând garanție există încă în conturile Ministrului Transporturilor, iar aceasta urmează a fi resituită învinuitului, vă solicităm să o depuneți într-un cont al trezoreriei la dispoziția DIICOT, urmând a face obiectul confiscării speciale în cazul pronunțării unei condamnări. În acest din urmă caz, vă solicităm să ne comunicați contul în care a fost transferată suma de bani.”

Dan Turturică arată că “Rând pe rând, mai mulți funcționari au preferat să demisioneze decât să semneze actele prin care banii lui Gruia Stoica ar fi trebuit să ia drumul trezoreriei “urmând a face obiectul confiscării speciale în cazul pronnunțării unei condamnări”. În final, sub mandatul lui Șova, subalternii săi au găsit un tertip pentru ca, folosindu-se de o altă bancă, să îi returneze garanția printr-un act semnat la 11 noaptea, deși unii din colegii lor își dăduseră avizul pentru a transfera garanția către DIICOT.”

Eliberat din arest

Ne puteți urmări și pe Google News

Omul de afaceri Gruia Stoica, acuzat că ar fi oferit mită pentru a afla o ofertă confidenţială la o licitaţie, va fi plasat în arest la domiciliu, a hotărât Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, săptămâna trecută, după ce acesta a cerut să fie judecat în libertate. Afaceristul care controlează Grup Feroviar Român (GFR) a fost eliberat din arest. El a fost arestat preventiv în 30 ianuarie, măsura fiind prelungită. Stoica a cerut de mai multe ori să fie judecat în libertate. Gruia Stoica şi avocatul Doru Boştină au fost trimişi în judecată la jumătatea lunii februarie, omul de afaceri fiind acuzat că i-ar fi dat avocatului trei milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la o licitaţie pentru transportarea cărbunelui organizată de Complexul Energetic Oltenia, la care participa şi GFR.

De ce a eşuat privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marfă a eşuat în data de 14 octombrie, termen până la care nu au fost îndeplinite o serie de condiţii suspensive "independent de voinţa părţilor", după cum s-au exprimat reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia a precizat că "am fost chemaţi să ni se comunice că nu este posibil să facem plata şi să finalizăm pentru că nu sunt îndeplinite condiţiile suspensive".

Mai exact, unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului companiei, iar Consiliul Concurenţei nu a avut suficient timp pentru a întocmi analiza de concentrare economică şi pentru a-şi da avizul în ceea ce priveşte preluarea transportatorului de stat. Jumătatea lunii octombrie a fost termenul limită, stabilit prin HG de privatizare a CFR Marfă. GFR a depus o garanţie de 10 milioane de euro şi a virat alte 20 de milioane de euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din preţul de cumpărare a 51% din acţiunile companiei.

GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare în luna iunie, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul majoritar de acţiuni. Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiţi după ce Consiliul Concurenţei va emite o decizie privind tranzacţia.