Portul Constanța nu e sigur pe furtună! Ministerul Transporturilor recunoaște că nu avem niciun remorcher apt să salveze nave pe furtuni puternice

Portul Constanța nu e sigur pe furtună! Ministerul Transporturilor recunoaște că nu avem niciun remorcher apt să salveze nave pe furtuni puternice

Singura navă capabilă pentru îndeplinirea unor astfel de misiuni, remorcherul-salvator Hercules, are peste un sfert de veac de la lansarea la apă și este stricată de patru ani. În loc să cumpere o navă mai nouă, autorităţile se încăpăţânează să bage bani în această epavă

La numai câteva zile după ce cargoul Basel Express a fost câtp- aci să naufragieze și să îmbogăţească litoralul nostru cu încă o epavă, Agenţia Română de Salvare a Vieţilor Omenești pe Mare – Constanţa (ARSVOM), recunoaște că este incapabilă să gestioneze o astfel de situaţie de criză. Astfel, pe data de 6 ianuarie 2016, Daniel Manole, directorul general al ARSVOM, informează printr-o adresă trimisă către Ministerul Transporturilor că: „Pentru salvarea navei Basel Express era necesar un remorcher puternic, capabil să remorcheze nava aflată în derivă și predarea sa într- un loc sigur”. Norocul celor 15 marinari de pe vaporul aflat în pericol de naufragiu s-a numit atunci remorcherul GSP King, aparţinând firmei private Grup Servicii Petroliere, aflat în port, și comandantul său Eduard Troian.

FOTO: Daniel Manole, directorul general al ARSVOM FOTO: ZIUA DE CONSTANȚA 

Ne puteți urmări și pe Google News

Ideea este că și ARSVOM avea în port, pe 29 decembrie 2016, în acele tragice ore un remorcher-salvator, Hercules. Numai că nava, veche de 29 de ani, este stricată de peste patru ani și, practic inutilizabilă. Actele ei au expirat în 24 ianuarie 2013! Există, potrivit adresei citate, un plan de reabilitare și modernizare a navei de salvare, numai că este extrem de costisitor. Încă din 2015, ARSVOM a primit, pentru investiţii, suma de 25.134.000 lei, dar Hercules a rămas legat la cheu. Păi, cu banii aceștia, aproximativ 5,8 milioane de dolari, plus ce a mai intrat în conturile ARSVOM în 2016, se putea cumpăra un remorcher, cu aceleași abilităţi, nou!

ARSVOM e vai de capul ei, dar se laudă cu niște biete șalupe

Distracţia este că, deși prinsă în ofsaid clar, ARSVOM se automulțumește lăudându- se că are în dotare două șalupe de căutare și salvare: Opal SAR și Albatros, alte cinci vaporașe de salvare mai mici, costiere: Jupiter, Saturn Sorana 1, Sorana 2 și Sorana 3 și trei nave de depoluare. Nave care la valuri de peste patru metri sunt ele în mare pericol. De altfel, în momentul acela nici nu erau capabile să iasă dintre farurile portului Constanţa. Asta pentru că, în noaptea de 29 spre 30 decembrie 2016, valurile au sărit de opt metri înălţime și vântul sufla cu 110 km/h! Numai curajul nebunesc al comandantului Troian, și al echipajului de pe GSP King a împiedicat atunci un sinistru cu 15 morţi urmat de o poluare masivă a litoralului nostru. Recent, a fost încheiat un control al Corpului de Control al Primului Ministru asupra activităţii ARSVOM și s-a întocmit un raport. Dar, despre acesta vom vorbi într-o altă ediţie a Evenimentului zilei

Evitarea unei tragedii la care ARSVOM a fost doar martor

În noaptea de 29 spre 30 decembrie 2016, la Sud de Portul Constanța, era să se producă cea mai mare tragedie navală din ultimii 22 de ani. Ultimele două au avut loc în zilele de 4 și 5 ianuarie 1995, atunci când vapoarele Paris și Iu Xiu au naufragiat lângă digul de nord al acvatoriului constănţean. Au murit atunci 54 de marinari străini. Dar poate că amintirea cea mai remanentă, din memoria oamenilor mării din flota noastră, este scufundarea cargoului Sadu, în 2 decembrie 1988, când au pierit înecaţi, exact în același loc, 15 navigatori, toţi români. Cu o zi înainte de Anul Nou, alţi 15 marinari au fost salvaţi, împreună cu nava lor, pe o furtună groaznică, pentru că un om n-a vrut să-i lase să moară. Norocul lor a avut trei componente: comandantul Eduard Troian, remorcherul GSP King și echipajul acestuia format din 14 superprofesioniști. Ce s-a întâmplat în acea noapte, pe Marea Neagră, cu valuri de opt metri și vânt de 110 kilometri pe oră, e de domeniul fantasticului. Căpitanul de Cursă Lungă Eduard Troian, născut pe malul Nistrului, a adus în port, pe o furtună groaznică, un vapor care avea toate șansele să ajungă precum epava de la Costinești. O idee genială și o pregătire excepţională au salvat niște suflete de marinar.

FOTO: Remorcherul GSP King a făcut treaba ARSVOM, când a salvat cargoul Basel Express. Pentru că Hercules este o epavă plutitoare