Petrolul la cote minime În România, motorina rămâne scumpă

Petrolul la cote minime În România, motorina rămâne scumpă

Spre deosebire de benzinarii din țările vecine, cei din România reduc cu greu tarifele la combustibili.

La nivel mondial, prețurile benzinei și motorinei au scăzut accelerat din vară până acum. Astfel, prețul petrolului a scăzut de la peste 100 de dolari barilul la circa 80 de dolari, în ultimele patru- cinci luni, scădere care s-a transferat în prețul combustibililor. Specialiștii prevăd că vor urma diminuări suplimentare spre finalul anului.

La nivel european, deprecierea euro față de dolar a contrabalansat într-o anumită măsură ieftinirea petrolului.

Chiar și așa, din momentul de vârf al prețurilor, din iulie, tarifele la combustibili au scăzut la nivelul țărilor europene cu procente de aproape 10%, în unele state. În schimb, în România prețul motorinei, produsă în special pe baza petrolului de import, a scăzut cel mai puțin, cu excepția Bulgariei.

Ne puteți urmări și pe Google News

Astfel, în timp ce în ultimele patru luni prețul motorinei a scăzut cu 5,6% în Ungaria, în România diminuarea a fost de 3,7%. Benzinăriile de la noi afișează în prezent cele mai mari prețuri în zonă, după ce autoritățile au schimbat anul trecut modul de calcul al accizei și au introdus și taxa de 7 eurocenți pe combustibili.

Comparativ cu Cehia, Polonia, Ungaria, Bulgaria sau Croația, România are în prezent cea mai scumpă benzină și cea mai scumpă motorină, cu excepția Croației, unde tariful benzinei este mai mare cu câțiva bani pe litru (media la nivel național).

Dorința de profit și capacitatea de negociere

Unul din motivele pentru care benzinarii de la noi scad mai greu prețurile decât cei din țările vecine este dorința de profit, a declarat pentru EVZ Ion Tache, președintele Asociației Benzinarilor Particulari din România.

„Ca de obicei, lucrurile sunt nefireşti, marii producători de produse petroliere îşi doresc să câştige cât mai mult. Personal, cred că guvernanţii au sugerat reprezentanţilor marilor rafinării să privească la scăderea preţurilor din întreaga lume şi să procedeze similar”, a spus acesta.

Pe de altă parte, este posibil și ca România să fie un mai slab negociator, așa încât obține un preț mai prost decât țările din jur. „România are o producție internă de țiței și petrol de 40%, însă probabil țările vecine au o mai bună conlucrare cu țările de unde importă petrol, cumpărând cu un preţ mai bun decât o facem noi”, a mai spus Tache.

În contextul în care avem prețuri mai mari decât statele vecine, prin menținerea acestora la un nivel ridicat, este posibil să ne confruntăm cu o scădere a cererii. „Rafinăriile sunt interesate de câştig şi nu se coordonează cu cetăţeanul de rând. De fiecare dată când preţurile sunt ridicate, vânzările sunt în scădere”, a completat Tache.

Taxele - 53% din preț

Potrivit Comisiei Europene, prețul mediu al benzinei era în România de 5,92 lei pe litru, pe data de 13 octombrie, din care 53% reprezentau numai taxele pe care trebuie să le achite petrolierii statului, unul dintre cele mai mari niveluri din Uniunea Europeană. „Este și o perioadă economică nu tocmai favorabilă”, a mai spus Tache.