Nesimțirea angajaților de la companiile de stat. Cum se fură o tonă de motorină pe zi de la RATB

Nesimțirea angajaților de la companiile de stat. Cum se fură o tonă de motorină pe zi de la RATB

Mai mulți șoferi ai RATB și lideri de sindicat și o parte din angajații Regiei au acceptat să povestească, pentru EVZ, cum dispare combustibilul care ar trebui folosit ca să transporte călătorii cu mijloacele de transport în comun.

Regia Autonomă de Transport București (RATB) a fost devalizată de o rețea bine pusă la punct, din care făceau parte șefi din autobaze și șoferi. Reprezentanții Federației Șoferilor din România au acceptat să povestească, pentru „Evenimentul zilei”, cum se fură motorină în autobazele RATB-ului. Șoferi și maiștri au venit în redacție și au dezvăluit cum se aruncau bidoane cu motorină peste gard și cum au dispărut cisterne întregi cu combustibil.

Hoție generalizată

EVZ a mai scris despre furtul din depozitele RATB, iar în urmă cu o lună polițiștii au făcut percheziții. Până atunci, se furau, în medie 200, de litri pe zi, în fiecare autobază. „Șefii din autobaze au câte doi-trei șoferi ai lor. Ei nu au sistemul antifurt pe autobuze, așa cum ar trebui să fie normal, și pot scoate combustibil. Noi, dacă ne lipsește un litru, suntem dați în judecată”, au povestit șoferii. Aceștia au dezvăluit că șoferii „preferați” au turele cele mai multe în weekend și în zilele de sărbătoare. „Se iau fișele de consum și suntem verificați. Dacă văd că ai făcut economie, te ia la întrebări: „Ce faci?” Și reglează ei din fișele de calcul al consumului, ca să nu bată la ochi că, de fapt, se consumă mai puțin”, au dezvăluit reprezentanții sin dicatului.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ei au arătat că se fură motorina noaptea, după ce sunt garate autobuzele. „Cei care sunt oamenii șefilor consumă cel mai mult. După aceea, noi, care facem economie - cedăm litrii neconsumați către ei sau suntem dați jos de pe mașină. Și intră ei să facă așa - zisa normă, ca să nu bată la ochi că noi nu consumăm”, au explicat doi șoferi. Și, pentru că ei au sistem antifurt pe mașină, norma economisită este luată de „șoferii preferați” direct de la pompă. În medie, este vorba de 200 de litri de motorină pe zi din fiecare autobază. În Capitală sunt opt baze, iar un simplu calcul arată că au dispărut 1.600 de litri/zi.

Călătorii, în pericol și ținuți în frig

Ca să consume mai puțină motorină, șoferii opreau aerul condiționat vara și căldura iarna, povestesc angajații. Ei spun că au ales să vorbească pe motiv că nu toată lumea fură din Regie. „Nu toți șoferii pleacă acasă mirosind a motorină. Sunt câțiva, preferații șefului. Combustibilul este vândut într-o rețea bine pusă la punct, cu 4,5 lei pe litri, iar banii sunt împărțiți de jos până sus”, susțin mai mulți șoferi. În tot acest timp, nu sunt bani pentru repararea mașinilor, ele circulă fără antipoluant, eliberând noxe periculoase pentru oameni, iar multe nu mai au frâne. Valer Ciobănescu, de la sindicatul șoferilor RATB, a povestit că sunt cazuri în care se acționează frânele și autobuzul încă mai merge. Motivul: sunt foarte uzate. „Este un pericol imens pentru călători și pentru noi. Mergea autobuzul, deși am acționat frâna. Nu este în regulă. Noi am sesizat că frânele sunt foarte uzate. Nu ne ia nimeni în seamă”, a dezvăluit acesta. În ceea ce privește tramvaiele, potrivit acestuia, 70% din parcul rulant este depășit, iar reparațiile se fac prin „cârpeli”.

„Nici antipoluant și piese de schimb nu mai sunt de luni bune”, s-au mai plâns angajații. „Nu mai circulăm cu antipoluant de peste două luni. Denumit AddBlue, acesta este un produs aditiv ce are capacitatea de a reduce consumul de carburant cu 10%- 20%, dar, mai important, reduce substanțial poluarea. Neamțul a recomandat să nu se circule fără el”, au povestit Valer Ciobănescu și Tudor Florian Ivan, președintele Sindicatului Transportatorilor APT din RATB. Șoferii au trimis conducerii Regiei o adresă cu toate aceste probleme pe data de 8 aprilie 2014, dar nu au primit niciun răspuns până în prezent.

Sistem antifurt, implementat degeaba

După ce reporterii EVZ au prezentat imagini (foto) în exclusivitate cu dulapurile burdușite de bidoane cu motorină ale unor șoferi, șefii Regiei au promis că vor implementa un sistem antifurt pe mașini care nu va mai permite să fie scoasă motorina din rezervor. Sistemul nu a fost implementat pe toate mașinile, susțin angajații.

Noul sistem de management al combustibilului, introdus în toate cele opt autobaze RATB, este format dintro componentă tehnologică, ce constă în pompe de alimentare, rezervoare și instalații aferente, precum și una informatică, prin care se asigură monitorizarea şi alimentarea cu carburanţi.

Autobazele au fost dotate, pe lângă echipamentele de alimentare, şi cu sistem de supraveghere video şi alarmare anti-incendiu. La fiecare alimentare, conducătorii auto ar trebui identificați pe baza cardului propriu de acces în sistem și a camerelor video, iar autobuzele, pe baza unui dispozitiv special montat pe rezervor. Alimentarea efectivă este posibilă numai dacă sistemul îl recunoaşte pe conducătorul auto înregistrat, precum şi vehiculul alocat acestuia.

Sistemul de monitorizare asigură controlul şi cantitatea de carburant existentă în staţiile de alimentare, dar și cantitatea de carburant distribuit pentru fiecare vehicul, facilitând astfel urmărirea, în timp real, a stocurilor de motorină și a consumului.