Editura Evenimentul si Capital

„Brâncuși nu e al tău”. Lista guvernanților care și-au dat girul în ultima perioadă pentru cumpărarea „Cumințeniei”

Autor: | | 8 Comentarii | 2150 Vizualizari

În august, în OUG 14/2016, privind rectificarea bugetară, Finanțele găsiseră „temei legal” pentru a da 5 milioane de euro pentru cumpărarea operei lui Constantin Brâncuși. Situația juridică a afacerii nu s-a schimbat de atunci. La acea oră, campania „Brâncuși e al tău” era în toi

Ministerul Finanțelor a transmis un comunicat prin care explică de ce nu apar banii pentru achiziționarea operei „Cumințenia Pământului” în recenta Ordonanță de rectificare bugetară. Este o detaliere a declarației ministrului Anca Dragu, celebra „nu există temei legal”. Voi reproduce integral comunicatul pentru că el este nu numai o scuză pentru faptul că premierul Dacian Ciloș și miniștrii Corina Șuteu și Anca Dragu nu dau banii din dispoziția Guvernului pentru cumpărarea sculpturii, ci și o acuză la adresa celor care, pe 10 august, au alocat 5 milioane de euro pentru exact această operațiune: recuperarea unei capodopere naționale de la niște particulari. Cine sunt cei care au decis atunci alocarea de bani? Exact cei enumerați mai sus.

Alocarea de fonduri

Precedenta rectificare bugetară a fost decisă de Guvern și publicată în Monitorul Oficial pe 16 august. Poartă numele 14/2016. La articolul 34 se discută pe larg de finanțarea cumpărării „Cumințeniei”, cu suma de 5 milioane de euro.

La acea dată era în vigoare înțelegerea fostului ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, că statuia va fi cumpărată și banii – 11 milioane de euro – vor fi dați până pe 30 octombrie. În august, „țara fremăta” de campania „Brâncuși e al tău”, prin care Guvernul dorea să strângă din donații restul de 6 milioane de euro. Acum, Ministerul Finanțelor vorbește de o lipsă a temeiului legal pentru a da banii, dar, așa cum voi arăta, temeiul legal nu s-a schimbat deloc din august până acum.

În aprilie, Guvernul a adoptat OUG 10/2016, prin care se dispune subscripția publică. Acel act – în vigoare și azi, după publicarea în Monitor – a ajuns la Senat pe 11 aprilie. Urmau alegerile locale, politicienii erau preocupați cu altele. Pe 26 iunie, fără nici cea mai mică modificare, legea de adoptare trece tacit de Senat. Pe 28 iunie, ajunge la Camera Deputaților. Din acel moment nu s-a mai întâmplat nimic legal. OUG 10/2016 e la comisii, i s-au adus amendamente, dar nu a ajuns la vot, așa că, tehnic, nu s-a schimbat nimic. Principalele amendamente sunt cel de la Comisia de Cultură (prin care Guvernul trebuie să plătească suma totală pentru statuie) și amendamentele făcute de Guvern, după ce, în două ședințe din luna octombrie, nu a reușit să adopte o hotărâre validă. Așa că, dacă Guvernul dorea să disloce banii putea să o facă, la fel cum a făcut în august.

Primele 5 milioane

În rectificarea din august sunt stabilite clar termenele privind banii și sursa lor:

„(1) Suma suplimentară aprobată prin prezenta ordonanţă în bugetul Ministerului Culturii, capitolul 67.01 „Cultură, recreere şi religie”, titlul 71 „Active nefinanciare”, va fi utilizată pentru achiziţionarea operei de artă „Cuminţenia pământului”, realizată de sculptorul român Constantin Brâncuşi.

(2) În situaţia neachiziţionării bunului cultural prevăzut la alin. (1) până la data de 31 octombrie 2016, suma alocată se restituie bugetului de stat, la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, până la data de 15 noiembrie 2016.”

Adică banii s-au dus acum câteva zile la fondul de rezervă, cel la care făceau oficialii trimitere ca fiind locul de unde se vor scoate 11 milioane de euro până la - potrivit noilor înțelegeri cu proprietarii – 20 decembrie.

Ministerul Finanțelor: Precizări referitoare la asigurarea finanțării necesare achiziționării Cumințeniei Pământului

În urma materialelor apărute recent în presă, referitoare la faptul că nu se pot aloca fonduri de la bugetul de stat în bugetul Ministerului Culturii pentru achiziționarea Cumințeniei Pământului, Ministerul Finanțelor Publice face următoarele precizări:

Conform Legii finanțelor publice, banii se alocă printr-un cadru legislativ. La această rectificare bugetară nu a existat temei legal pentru alocarea de resurse financiare în bugetul Ministerului Culturii în vederea achiziționării Cumințeniei Pământului. Fondurile de la bugetul de stat se alocă în bugetele ministerelor numai dacă există un temei legal, adică o ordonanță sau o lege care să prevadă o anume cheltuială. Prin urmare, pentru a aloca o sumă în bugetul Ministerului Culturii ar trebui adoptată Legea pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 10/2016 privind stabilirea măsurilor necesare în vederea asigurării resurselor financiare pentru achiziționarea Cumințeniei Pământului, bun aparținând patrimoniului cultural național mobil, clasat în categoria Tezaur.

Dacă ulterior aprobării legilor bugetare anuale, precum și a rectificărilor acestora se adoptă reglementări noi, în temeiul art. 30 din Legea finanțelor publice, sumele necesare implementării actelor normative pot fi asigurate din Fondul de rezervă bugetară, aflat la dispoziția Guvernului.

Curtea Constituțională a decis în repetate rânduri că, în momentul în care un proiect de lege se află în proces de legiferare la Camera decizională, Guvernul nu mai poate folosi modalități extraordinare de legiferare delegată, ci trebuie să stăruie pentru finalizarea procesului legislativ.

În prezent, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.10/2016 privind stabilirea măsurilor necesare în vederea asigurării resurselor financiare pentru achiziționarea Cumințeniei Pământului cuprinde un amendament al Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, prin care se creează cadrul legislativ pentru ca Guvernul să asigure finanțarea achiziționării operei de artă. Proiectul a fost adoptat tacit de Senat și se află în dezbaterea Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă (care a dat deja un raport preliminar) și a Comisiei pentru buget, finanțe și bănci ale Camerei Deputaților, în calitate de Cameră decizională, pentru elaborarea raportului comun. După acest raport, procedural, urmează etapa finală: votul în plen.

Pentru că proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr.10/2016 se află în acest stadiu, s-a stabilit ca Ministerul Culturii să elaboreze amendamente pe care să le aprobe Guvernul și, ulterior, să le înainteze Camerei Deputaților. Acest fapt s-a întâmplat săptămâna trecută. Totodată, i-a fost adresată Camerei Deputaților o solicitare în vederea adoptării cu celeritate a legii, având în vedere noul termen agreat cu proprietarii operei de artă, 20.12.2016.

Este posibilă adoptarea tacită a Legii achiziției „Cumințeniei”? Nu

Concluzie: guvernanții fac trimitere spre o lege care e în Parlament, la Cameră, spunând că speră să fie adoptată până în decembrie. Ori toată lumea știe că parlamentarii lipsesc luna asta, din motive electorale. Mai speră ceva Guvernul? O sursă mi-a făcut trimitere spre un articol din Organizarea și funcționarea Camerei Deputaților: „Camera Deputaţilor ca primă Cameră sesizată se pronunţă în termen de 45 de zile; pentru coduri şi alte legi de complexitate deosebită termenul este de 60 de zile, iar pentru legile de aprobare a ordonanţelor de urgenţă de 30 de zile. În cazul depăşirii acestor termene se consideră că proiectele de legi sau propunerile legislative au fost adoptate şi se trimit Senatului în vederea dezbaterii şi adoptării.” Ultimele amendamente – cele ale Guvernului, privind înființarea Fondului Brâncuși – au fost trimise la Cameră pe 17 noiembrie. Dar, fiind vorba de camera decizională în această speță, termenii pentru adoptarea tacită nu se aplică. Legea de adoptare a OUG 10/2016 și a amendamentelor sale pot sta în Parlament până se așază praful pe ele.

Loading...
Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Cultură

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate