Ghid practic de emigrare: de ce îţi trebuie curaj să pleci în Canada

Ghid practic de emigrare: de ce îţi trebuie curaj să pleci în Canada

Canada rămâne una din ţările în care din ce în ce mai mulţi români aleg să trăiască. EVZ vă prezintă toţi paşii pe care trebuie să-i urmaţi ca să reuşiţi să plecaţi din ţară împreună cu familia.

Sunt probabil mii de români care s-au gândit, în ultima vreme, să plece din ţară. Dacă Europa nu mai este o soluţie pentru emigrare, asta din cauza recesiunii şi a pieţei de muncă reduse, Australia, Noua Zeelandă, Canada, sau programul "Loteria vizelor", susţinut de guvernul Statelor Unite ale Americii, rămân alternativele pentru cei care vor "să-şi ia câmpii".

Dintre toate, emigrarea în Canada este cea mai accesibilă şi dovedeşte că tot timpul investit în pregătirea formalităţilor de plecare n-a fost unul pierdut definitiv. O ţară cât un continent, cu resurse naturale considerabile: minereuri de fier, neferoase, metale preţioase, metale rare, un fond forestier considerabil, zăcăminte importante de cărbuni, petrol şi gaze naturale, o reţea hidrografică de invidiat, vă aşteaptă s-o luaţi, cumva, de la zero.

Primul pas al plecării: unde alegeţi să mergeţi

Ne puteți urmări și pe Google News

Una din primele probleme pe care trebuie să o rezolvaţi atunci când vreţi să emigraţi în Canada este să alegeţi locul în care doriţi să ajungeţi: în partea franceză sau în zona federală. Luaţi în calcul mai multe aspecte, însă condiţia esenţială care trebuie să cântărească în alegerea voastră este să vă daţi seama unde aveţi cele mai mari şanse de reuşită. Mulţi dintre români sunt tentaţi să aleagă partea federală, asta pentru că limba franceză nu le este tocmai o bună prietenă şi vor să se stabilească fie în Toronto, fie in Calgary sau poate în Vancouver, oraşele mari din Columbia Britanică.

Cei mai mulţi dintre posibilii emigranţi nu ştiu însă faptul că normele de emigrare în partea federală sunt mai drastice, iar condiţiile pe care autorităţile canadiene le impun sunt foarte greu de îndeplinit pentru români.

Ce trebuie să faci ca să reuşeşti

Sunt câteva lucruri care stau la baza succesului emigrării în Canada: formarea profesională, experienţa, vârsta, cunoştinţele lingvistice (engleză şi franceză), copiii, oferta de muncă, autonomie financiară (banii pe care un emigrant sau o familie trebuie să-i deţină atunci când ajunge în Canada, la biroul de emigrări). Toate aceste condiţii sunt punctate în dosarul de emigrare. Unele dintre ele sunt obligatorii: trebuie să aveţi minimum 18 ani, să fi absolvit liceul cu diplomă şi să aveţi contractul de autonomie financiară, fără de care îi este imposibil unui emigrant să locuiască în Canada.

Costurile vieţii diferă, ca şi la noi, de la un oraş la altul. Partea federală e ceva mai scumpă faţă de provincia Quebec, unde autonomia financiară cerută pentru un adult este de circa 2.800 de dolari canadieni (CAD), pentru un cuplu este de circa 4.106 CAD, un cuplu cu un copil - 4.600 CAD, familie cu doi copii - 4.965 CAD, cu trei copii - 5.329 CAD. Copiii sunt persoanele până în 18 ani.

CALCULE

Înainte să începeţi întocmirea actelor, verificaţi ce şanse aveţi să emigraţi şi întocmiţi-vă o evaluare on-line, pe site-ul guvernului canadian. Rezultatele simulării vă pot oferi o orientare

În timpul procesului de emigrare, o diferenţă majoră între cele două regiuni, cea franceză şi cea federală, apare la cerinţele profesionale: în partea britanică se acceptă doar persoanele care au meserii prioritare - asistente medicale, ingineri în aeronautică - profesii în care ei sunt deficitari, faţă de provincia Quebec unde, pe lângă meseriile de bază, se acceptă şi alte calificări cu care poţi acumula puncte şi cu care ai şanse să ajungi la interviu. Cei cu meserii prioritare "vor scăpa" însă de întrebările canadienilor.

Dosarul

Până să începeţi să faceţi actele pentru primul dosar care va pleca la Viena - Austria (dacă este vorba de partea franceză) sau orasul Sydney - Canada (pentru partea federală), faceţi o evaluare pe care guvernul canadian o pune la dispoziţie într-o variantă on-line. De cele mai multe ori, rezultatele simulării unui dosar on-line vă pot ghida suficient de mult pentru următorii paşi. După testare, treceţi la întocmirea actelor pentru primul dosar care va conţine următoare documente: actele legalizate (certificat de naştere, căsătorie, diplome, atestate, cursuri profesionale, carte de muncă), traducerea actelor pe care le-aţi legalizat, fie în limba franceză, fie în limba engleză, formularele tip de pe site-ul de emigrare, CEC-ul în original care va face dovada plăţii taxei aferente procesării dosarului.

Taxa trebuie plătită pentru fiecare membru care intră în procesul emigrării, iar orice component va avea o titulatură. O familie va avea un aplicant principal (AP) – cel care va susţine interviul şi care "se face vinovat" pentru adunarea celor mai multe puncte, un aplicant secundar (AS), plus eventual alţi însoţitori care, de cele mai multe ori, sunt copiii.

Interviul

Interviul are loc în Bucureşti şi este doar pentru cei care aplică pentru partea franceză, asta pentru că emigrarea în regiunea britanică nu implică interviu, însă este esenţial să aveţi un certificat de limbă IELTS (International English Language Testing System), eliberat în România de British Council.

Celor care depun dosarul pentru provincia Quebec nu le trebuie testul de limbă, TEFaQ (Test d’évaluation adapté au Québec), însă cu el la dosar poţi acumula mai multe puncte care vă vor ajuta să ajungeţi la interviu. TEFaQ este eliberat în România de către Institutul francez. După ce adunaţi toate actele, ele se trimit în funcţie de regiunea unde doriţi să emigraţi, fie la Viena, fie la Sydney, prin Poşta Română sau printr-un curier rapid. COSTURI

PESTE OCEAN

56,3% dintre canadieni vorbesc engleza

  • Canada, a doua ţară a lumii după Rusia, ocupă partea nordică a continentului american – circa 10 milioane de kilometri pătraţi;
  • este o monarhie constituţională democrat parlamentară, cu un sistem federal de guvern parlamentar;
  • este stat federal cu zece provincii şi trei teritorii;
  • simbolul naţional al Canadei este frunza de arţar (se regăseşte pe drapelul lor); 
  • populaţia este de aproximativ 34 milioane de locuitori. Densitatea populaţiei este de 3,5 locuitori/ kilometrul pătrat;
  • partea cea mai populată a ţării este Coridorul Québec City-Windsor, în partea de sud-est;
  • ţara este populată în majoritate de canadieni-europeni, care compun 91% din populaţie;
  • capitala Canadei este Ottawa;
  • este membră a Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD) şi G8;
  • limbile oficiale: engleză(56,3%) si franceză (28,7%)
  • 5,5 milioane de locuitori au una dintre limbile neoficiale ca limbă maternă;
  • sport naţional – hochei; 
  • religie – 77% sunt creştini.

280.636 este numărul rezidenţilor permanenţi din Canada, declaraţi pentru anul 2010

AŞTEPTAREA

Finalizarea unui dosar de emigrare durează un an

După ce aţi pus la punct toate actele pentru dosar, urmează o perioadă de aşteptare de câteva luni bune. În acest timp e bine să faceţi teste de limbă, să aprofundaţi limbile străine – engleză sau franceză. O să vă fie mult mai uşor atunci când veţi fi chemaţi la interviu, unde veţi putea dovedi că meritaţi să ajungeţi în Canada ca emigrant cu toate drepturile.

După ce aţi obţinut mult doritul CSQ (Certificat de selection du Québec), adică aţi trecut cu bine de interviu, trebuie să vă apucaţi cât mai repede cu putinţă de al doilea dosar, în care se vor regăsi următoarele acte: formulare tip, acte legalizate, poze, alte documente particulare dacă este cazul, cazier judiciar (în original), copia xerox a paşaportului. În aproximativ trei săptămâni, veţi primi aşa numitele "coduri de bare", o modalitate prin care veţi avea un număr la dosarul trimis şi veţi putea ataşa pe parcursul emigrării şi alte acte importante. De exemplu, schimbarea adresei de domiciliu sau apariţia pe lume a unui copil.

Nu fiţi surprinşi de amabilitatea canadienilor

Un aspect care cel mai probabil vă va bulversa este profesionalismul cu care veţi fi trataţi pe tot parcursul procesului de emigrare, simplitatea şi obiectivitate de care dă dovadă personalul angajat în recrutarea viitorilor "canadieni". Dacă veţi trimite un mail pentru a solicita informaţii ambasadei, veţi primi un răspuns în aceeaşi zi. Primul contact real cu o persoană din Canada va fi ofiţerul de interviu, care vă va demonstra că aţi făcut cea mai bună alegere pentru ţara lor.

Următorul pas pe care trebuie să-l faceţi este vizita medicală. Invitaţia pentru analize vine destul de repede, iar controalele se fac în centrele avizate de ei. Unul dintre ele este Organizaţia Internaţională a Migrării (OIM) din Bucuresti. Alte centre în care puteţi face analizele medicale sunt OIM din Sofia (Bulgaria), Chişinău (Republica Moldova) sau Budapesta (Ungaria).

De ce analize medicale aveţi nevoie

Vizita medicală implică câteva teste: un control general, analiza sângelui, examen pulmonar (se face de obicei într-o clinică privată), control oftalmologic. După ce au fost analizate de către medicii specialişti români, rezultatele se trimit la Londra sau la Sydney, în funcţie de abordarea emigrării. Dacă totul a decurs bine, veţi fi chemaţi să vă luaţi viza.

Odată viza pusă în paşaport, puteţi lua primul avion spre Canada. Durată procesului de emigrarea variază în funcţie de calitatea dosarului, însă, estimativ, întreaga poveste a plecării durează aproximativ un an.

Care e preţul pentru emigrare

Când sunteţi decişi să plecaţi, trebuie să vă faceţi un calcul la cât pot ajunge toate cheltuielile. Trebuie să luaţi în calcul atât banii pe care care trebuie să-i investiţi în procesul emigrării, precum şi la alte costuri care apar după ce aţi obţinut viza.

Acele costuri sunt date de contractul de autonomie financiară, de plata transportului până la destinaţie, fie că este vorba de Montreal, Toronto sau alt oraş ales pe care l-aţi ales.