Ce impact au noile modificări ale codului fiscal asupra business-urilor din România?

Ce impact au noile modificări ale codului fiscal asupra business-urilor din România?

Anul 2018 a început sub semnul unor schimbări majore a legislației fiscale și a unei instabilități politice care pot afecta negativ mediul de afaceri autohton. Deja măsurile legate de revoluția privind veniturile populației a generat haos în rândul companiilor și persoanelor care prestează activități nedependente sau obțin venituri din alte surse (inchirieri, venitur din agricultură, dividende...)

Reguli noi au fost stabilite pentru plata TVA, deductibilitatea anumitor cheltuieli, dar şi pentru regimul fiscal al microîntreprinderilor. Astfel, toţi plătitorii de impozit pe profit care îşi finanţează, nu doar consumul, ci mai ales investiţiile prin credite va trebui să ţină cont că s-au modificat substanţial regulile de deductibilitate pentru dobânzi. În încercarea de a adapta legislaţia locală la cea europeană, au fost introduse şi prevederi care reglementează relaţia cu societăţile străine controlate, pentru care vor fi necesare norme de implementare mai detaliate.

„Limita de venit pentru aplicarea regimului de microîntreprindere a fost crescută şi, astfel, un număr mare de contribuabili pun acum în balanţă simplificarea metodei de calcul a impozitului, pe de o parte, şi pierderea automată a statutului de plătitor de impozit pe profit şi a capacităţii de a utiliza pierderile fiscale acumulate, pe de alta. Pentru toate aceste noi reguli se vorbea în decembrie 2017 de necesitatea adaptării lor la condiţiile pieţei româneşti, dar această discuţie a rămas deschisă”, subliniază Miruna Enache, Partener, Divizia de impozite directe a EY România.

„Plata defalcată a TVA, o metodă prin care România a ales să lupte împotriva fraudei în domeniul TVA, a avut o istorie tumultoasă, dar a ajuns în cele din urmă la un final. Deşi nu sunt obligate să aplice acest sistem, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care fac achiziţii de la persoane care aplică sistemul vor fi nevoite să facă plata defalcată. Astfel, în realitate, obligaţiile companiilor au devenit mai complexe pentru că, pe lângă obligaţia de a verifica validitatea codului de TVA al furnizorilor sau dacă aceştia aplică TVA la încasare, companiile trebuie acum să verifice şi dacă aceşti furnizori sunt în sistemul TVA Split. Pentru a răspunde acestor cerinţe, EY a dezvoltat aplicaţia EY VAT check, care ajută companiile să verifice atât tranzacţii curente, cât şi precedente, simultan în toate bazele de date ANAF”, explică Ioana Iorgulescu, Partener Asociat Impozite indirecte, EY România.

Ne puteți urmări și pe Google News

In acest moment părerile sunt împărțite în ceea ce privește obligativitatea introducerii TVA Split pentru firmele în insolvență, din cauza unor articole neclare și lipsei normelor de aplicare. Datele de 1 ianuarie sau 1 martie sunt vehiculate pentru introducerea obligatorie a Split TVA, o soluție este totuși declanșarea procedurii de la 1 ianuarie pentru a nu apărea interpretări ulterioare, prin care să se stabilească obligativitatea introducerii de la 1 ianuarie 2018 a TVA Split și astfel companiile să fie sancțioate pentru neintroducere.

Modificările aduse de Guvern modului în care este taxată munca în România reprezintă măsuri cu impact major pentru milioane de angajaţi din întreaga ţară. Din păcate, legislaţia ce a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2018 nu oferă angajatorilor soluţii pentru problemele ce au aparut deja în practică, cum ar fi în cazul transferului contribuţiilor sociale de la angajator la angajat.

Modificări substanțiale sunt aduse nu doar veniturilor de natură salarială, ci și celor din activități independente, au genert un haos privind declararea veniturilor prin deja vestitul Formular 600.. Deşi acestea au trecut mai mult neobservate in prima etapă, cert este că, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuțiile sociale plătite pentru veniturile din activități independente sunt disproporționat mai mici decât cele pentru veniturile de natură salarială in cazul veniturilor mari. Această măsură poate favoriza o migrare discutabilă a forței de muncă de la contracte de angajare la forma de colaborare pe PFA.