Editura Evenimentul si Capital

41 de ani de la inaugurarea celui mai pitoresc drum din lume. Istoria Transfăgărășanului povestită de omul care l-a construit

887 de metri are tunelul dintre vârfurile Capra și Paltinul. Serpentinele de pe ambele văi sunt fabuloase
Autor: | | 4 Comentarii | 3342 Vizualizari

Acum mai bine de patru decenii, pe vremea asta, Ceaușescu inaugura ceea ce avea să fie recunoscut, peste ani, ca cel mai pitoresc drum alpin din lume. Înșiși profesioniștii șoselelor, de la emisiunea Top Gear au recunoscut asta! Puțină lume știe, însă, că Transfăgărășanul trebuia să poarte numele „Conducătorului Iubit” și că, la construcția sa, Armata a fost factorul determinant. În ianuarie 2011, au stat de vorbă cu generalul de brigadă Nicolae Mazilu, comandantul imensului șantier. După un an, s-a stins. A fost ultimul interviu al „părintelui” Transfăgărășanului

L-am găsit pe creatorul Transfăgărășanului, în halat și papuci, într-un apartament modest din centrul Râmnicului Vâlcea. Ne-a spus că atunci când era mic visa să se facă doctor, dar că soarta i-a rezervat o surpriză explozivă, la propriu. În loc să vindece oameni s-a apucat să dinamiteze tot felul de chestii. „Am devenit genist!”, râdea generalul care a primit din mâna lui Ceaușescu cea dea doua decorație a țarii, Medalia de Aur Secera și Ciocanul. Marea realizare profesională a vieții sale e legată de construirea celui mai spectaculos drum din țară: Transfăgărășanul. Memoria nu îl părăsise și povestea, cui era curios, amănunte din perioada ’70-’74, pe timpul când comanda trupele care au construit partea de nord a drumului ce leagă azi Ardealul de Muntenia.


S-au executat circa patru milioane de metri cubi de terasament, 290.000 metri cubi de fundații, 598.000 metri pătrați de suprastructuri de macadam, 830 lucrări transversale, 27 viaducte și poduri, și s-au folosit peste șase milioane de kilograme de explozibil


Era unul dintre ultimii supraviețuitori ai celor care au coordonat uriașul șantier.


FOTO: Generalul Nicolae Mazilu, a fost cel care a coordonat construcția unuia dintre cele mai pitorești drumuri din lume FOTO: RĂZVAN VĂLCĂNEANTU



Drumul morților de la Cracii Doamnei la Bâlea Lac

„Când am ajuns pe șantier, la poalele Făgărașilor, în ianuarie 1970, habar n-aveam cât timp o să stau. Era ordin...”, își amintea venerabilulul general. Se spunea că lucrările vor dura spre 20 de ani. Optimiștii sperau că va fi gata în zece! Faraonicul proiect comunist avea să fie inaugurat după numai cinci ani. „Eram comandantul Regimentului 52 Geniu Alba-Iulia și primisem sarcina să coordonez trupele ce urmau să construiască cei 35 de kilometri dintre intersecția Cracii Doamnei, de pe șoseaua Sibiu -Făgăraș, și Lacul Bâlea. Am avut și 1.200 de militari în subordine. Efortul a fost uriaș. Au fost și victime. Șase oameni au murit în accidente de muncă, iar 14 au fost răniți grav. Se lucra cu trinitrotoluen (TNT). S-au folosit 6.250.000 de kilograme de TNT. Sectorul sudic, de la tunel până la barajul Vidraru, a fost construit de Regimentul 1 Geniu Râmnicu-Vâlcea, comandat de colonelul Ștefan Bediu. A ajuns și el general și a murit acum șapte ani”, povestea bătrânul ostaș.

Stimulente în bani și permisii

„Toată lumea s-a mirat cum de-a fost posibil ca o lucrare așa de mare, uriașă, să fie executată într-un timp așa de scurt. A fost o extraordinar de bună organizare a muncii, a unei întreceri bine conduse și răsplătite după efortul fiecăruia. Se dădeau prime lunar și trimestrial. Ofițerii mergeau până la o soldă în plus lunar și două trimestrial. Militarii în termen primeau și ei bani, dar mai ales permisii. Astea îi încălzeau mai mult! Soldații își făcusere carnete la CEC și, de câte ori se dădeau primele, venea o doamnă de la Sibiu să le încaseze economiile. Era ca o sucursală ambulantă...”, zâmbește cătăna bătrână.

Apoi se umflă în pene: „Chiar dacă par lipsit de modestie, eu am fost un șurub important în soluția «Enigmei Transfăgărășanului ». Soluție pe care am scris-o în cartea mea, publicată în 2004”.



Erou al Muncii Socialiste

Cele două sectoare au fost construite aproape în exclusivitate de Armată, numai tunelul de sus, de la Lacul Bâlea a fiind săpat de cei de la Ministerul Energiei Electrice. Dar tot cu spinarea soldaților. Iar Ceaușescu a vizitat prima oară pe Transfăgărășanul abia la inaugurare, pe 20 septembrie 1974. „Nici măcar ideea nu i-a aparținut lui Ceaușescu. Se spunea așa, că era la modă! Inițiativa a avut-o Richard Winter, primul-secretar al Comitetului Județean al PCR de la Sibiu, și a fost sprijinit de Vasile Patilineț, omologul său din Argeș. Pe Ceaușescu l-am văzut doar la inaugurare, când mi-a dat titlul de Erou al Muncii Socialiste și m-a decorat cu Medalia de Aur Secera și Ciocanul! Mai mare decorație era doar Erou al RSR, da’ p-asta doar el și nevastă-sa au avut-o!”, se amuza generalul. Alte beneficii? Doar câțiva ani scutire de impozit: „Da’ tot Ceaușescu l-a tăiat. A spus: «Să se termine cu cei care iau pensie înainte să iasă la pensie!». Dacă aveam 5.000 de lei salariu, primeam în plus 500 de lei... I-a luat și p-ăia...”.

Ceaușescu n-a vrut ca șoseaua să-i poarte numele

Generalul Mazilu își amintea limpede că hotelul de la Bâlea-Cascadă a fost construit tot de Armată: „A fost o cazarmă pentru cadre, unde am făcut câteva revelioane...”. Apoi, o dă pe istorie. „Ceaușescu mi s-a părut cinstit! Înainte de inaugurare s-a făcut mare tămbălău ca drumul să-i poarte numele. Am fost de față, chiar la intrarea în tunel, când au năvălit pe el toți ziariștii care-l rugau să accepte ca Transfăgărășanul să-i poarte numele... Că în București toate tiparnițele sunt pregătite cu acest nume... Ceaușeasca a intervenit și ea: « Hai, Nicule, acceptă! O să dea bine în străinătate! ». El a dat din mână negativ: «Nu sunt io cel care trebuie să încalce hotărârile Biroului Politic Executiv! Nu, nu și nu!»”. Generalul Mazilu mai vizita, din când în când, Transfăgărășanul: „Așa, odată la cinci ani. Ce să măi văd acolo? Îl știu pe dinafară!”. „Tătucul” Transfăgărășanului a murit în februarie 2012, la vârsta de 87 de ani. A părăsit cel mai frumos drum din lumea noastră, pentru altul...



Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate