În audierea sa din Liban dezvăluită de „Liberation”, magnatul auto, chestionat pentru prima dată despre „cheltuielile personale” acoperite de Renault-Nissan, a încercat să justifice splendoarea unei seri plătite de ziua lui.
Videoclipul a fost de atunci scos de pe YouTube, unde mâini misterioase erau responsabile pentru difuzarea lui în momentul arestării magnatului auto. Însă imaginile petrecerii somptuoase oferite de Carlos Ghosn în saloanele și grădinile Palatului Versailles, pe 9 martie 2014, au rămas întipărite în amintirile noastre.
Sub aurul Galerie des Batailles, figuranți înghesuiți în costume de epocă, muzicieni recreând atmosfera curții lui Ludovic al XIV-lea pentru a înveseli o cină de gală servită în cele mai bune preparate. La finalul sărbătorii s-au tras chiar focuri de artificii în grădinile palatului. Dar regele serii era nimeni altul decât șeful Renault-Nissan, care putea fi văzut întâmpinându-și oaspeții din vârful scării mărețe.
Plătită cu 533.434 de euro de către alianța auto, petrecerea a avut loc în ziua împlinirii a șaizeci de ani. Primele elemente ale investigației deschise în Japonia după arestarea lui Ghosn, în noiembrie 2018, sugerau că invitații erau în principal prieteni ai CEO-ului de atunci. Astăzi, anchetatorii de la Oficiul Central de Luptă împotriva Corupției și a Infracțiunilor Financiare și Fiscale, însărcinați cu ancheta de către judecătorul Serge Tournaire la tribunalul Nanterre, au perfecționat investigațiile. Și pentru a citi audierea desfășurată în Liban pe 2 și 3 iunie, consultată de Liberation, judecătorul consideră în orice caz că CEO-ul demis ar fi făcut ca grupul auto să suporte „cheltuieli personale”.
Serge Tournaire îi subliniază lui Carlos Ghosn că printre cei 154 de invitați s-au numărat „95 de rude și prieteni” și „25 de politicieni care ar fi prieteni și rude”. Și doar „3 angajați” ai Renault și 24 de distribuitori ai grupului în lume, precum și 6 jurnaliști (ca să nu mai vorbim de o persoană „neidentificată”, ca oaspete misterios). Magistratul reține că niciunul dintre membrii consiliului de administrație al Alianței nu a fost informat despre eveniment, că nu a fost invitat nici un senior executiv.
Declarația făcută judecătorului
Pentru prima dată, Carlos Ghosn se explică în fața unui judecător asupra suspiciunilor de abuz asupra bunurilor corporative al căror subiect este în urma acestei agape somptuoase. În ianuarie 2020, în cadrul unei conferințe de presă susținută la Beirut, la câteva zile după evadarea sa din Japonia, a justificat alegerea Versailles-ului pentru celebrarea oficială a aniversării alianței Renault-Nissan. Versailles este „prestigioasă”, este „simbolul geniului Franței. Este simbolul deschiderii către lume”. Înainte de a se asigura: „Dacă inviți un francez la Versailles, nu va veni. Dacă inviți un american, un chinez, un japonez la Versailles, va veni în fugă!”
„Totul fusese plătit în avans. Domnul Ducasse nu-i păsa să știe numărul de invitați, își stabilise bugetul la 200 de persoane, continuă el. Sosirea la o recepție de 200 de persoane cu scaunele goale ar fi avut un efect prost, a fost nevoie să invităm în ultimul moment oameni dar a căror prezență era mai puțin justificată.”
Dincolo de cheltuielile tradiționale menite să pună în valoare marca de diamant, peste 300.000 de euro au fost cheltuiți în fiecare an între 2014 și 2018 pe „oaspeții președintelui”, transportați și adăpostiți într-unul dintre cele mai luxoase palate din Coasta de Azur, Eden Roc. Un recensământ al participanților la aceste agape, stabilit de firma de audit Mazars, arată că jumătate sau chiar mai mult din cele douăzeci de persoane invitate în fiecare an sunt, din nou, „prieteni personali sau membri ai familiei CEO-ului”. „Nu credeam că voi avea o familie atât de mare”, reacționează cu umor cel interesat, înainte de a considera că doar a „continuat tradiția”.
Utilizarea intensivă a avionului privat pus la dispoziție de Nissan a fost evident mai puțin tradițională. Auditul Mazars constată 34 de călătorii sau 276 de ore de zbor în care soția sau copiii lui Carlos Ghosn sunt prezenți la bord. În total, costul acestor călătorii, efectuate între 2015 și 2018, este estimat la 8,2 milioane de euro.
Principalul beneficiar – ai cărui avocați nu au răspuns la Liberation – nu vede niciun motiv de suspiciune: „De fiecare dată când am plecat în vacanță și mă însoțeau copiii, toate numele au fost notate și transmise la secretariatul Nissan. Astăzi, președintele consiliului de administrație al Renault, Jean-Dominique Senard, călătorește în clasa business la bordul unor avioane obișnuite”, potrivit Liberation.