Voucherele, strategia vânzărilor în criză

Voucherele, strategia vânzărilor în criză

Site-urile de reduceri au împânzit piaţa românească în ultimul an: clienţii câştigă produse şi servicii mai ieftine, iar firmele îşi vând mai bine marfa.

S-ar părea că toată lumea câştigă în afacerea aceasta: clientul merge cu bani mai puţini în vacanţă sau la spa, comerciantul care oferă reducerile vinde mai mult şi câştigă clienţi noi, iar site-ul de reduceri îşi ia un comision din tranzacţie. Vorbim de o piaţă cu potenţial, însă imatură, concentrată în proporţie de 90% în Bucureşti, în care cumpărătorii unici de vouchere sunt de-abia în jurul a 250.000 de persoane, potrivit revistei "Capital".

Sunt peste 70 de astfel de site-uri, dintre care primele zece aduc 80% din tranzacţiile cu vouchere, spune Mihai Seceleanu, managing partner la Internet- Corp, compania de publishing care deţine site-ul Kuponiada. El estimează valoarea pieţei la aproximativ cinci milioane de euro, după nivelul veniturilor jucătorilor de pe piaţă, având în vedere comisioanele percepute din valoarea voucherelor.

Oferta medie este de 10 lei

În provincie, afacerile cu astfel de cupoane nu merg la fel de bine, din cauza costurilor de transport până la client, care de multe ori este similar cu cel al produsului achiziţionat. "Am avut o ofertă la sucuri naturale, la care preţul unui bax era de 26 de lei, dar transportul costa 18 lei până la cumpărător", spune Luciana Zamfirescu, managing partener la Top Deals.

Cele mai multe site-uri de profil se adresează unui public cu venituri mai mici, cu un preţ mediu de 10 lei pe ofertă.

Din decembrie 2010, pe piaţa reducerilor a intrat compania americană Groupon, numărul unu la nivel mondial pe piaţa reducerilor colective. "Am ţintit încă de la începutul anului un număr de 500.000 de subscriberi", spune Gabriel Udrescu, social media manager la Groupon.

Mulţi încearcă, puţini vor reuşi

Majoritatea site-urilor de profil din România nu se bazează exclusiv pe modelul reducerilor de grup. Potrivit companiilor din piaţă, cea mai bună abordare de business este cea a ofertelor instant, pentru că este frustrant pentru consumatori să cumpere o reducere care poate să dispară şi nefezabil pentru compania parteneră, care poate să nu vândă nimic. Ofertele disponibile instant par mai profitabile, având în vedere că site-urile de profil trăiesc din comisioanele percepute la valoarea fiecărui voucher achiziţionat de un client.

Top Deals percepe un comision din valoarea cupoanelor vândute între 30 şi 50%. Din decembrie până în prezent, cifra de afaceri a Top Deals a ajuns la trei milioane de lei.

La mai puţin de un an de la apariţia acestui model de business în România, piaţa încă se stabilizează. "Mă aştept ca în 2012 să rămână doar 10-20 de jucători stabili", spune Luciana Zamfirescu, managing partner la Top Deals.

Mihai Seceleanu de la Kuponiada estimează o echilibrare a pieţei în termen de un an şi jumătate. "Cu siguranţă nu se va ajunge la saturaţie mai devreme de cinci, poate chiar 10 ani", spune el.

Proprietarul Redutti, Andrei Ştefan, consideră că impactul acestui business asupra mediului economic va fi unul extrem de pozitiv, de tip "bulgăre de zăpadă". Şi Luciana Zamfirescu subliniază importanţa socială a acestui business: "Accesul la servicii, mai ales medicale, este unul dintre câştigurile sociale datorate reducerilor oferite de companii. Au fost un fel de pansament pe rana crizei".

CE SE CAUTĂ

Frumuseţe şi sănătate, la preţ redus

Cei mai mulţi români cumpără vouchere pentru a beneficia de servicii de îngrijire personală sau medicale, pentru a merge în vacanţă sau pentru a mânca la restaurant. Odată cu site-urile de reduceri, au apărut şi agregatoarele de oferte precum Redutti, CautăReduceri sau Adulmec, care pun la un loc toate ofertele. Profitul vine din comisioanele percepute din vânzările făcute de site-urile de reduceri prin intermediul agregatorului şi din publicitate. Redutti percepe un comision fix de 10% din valoarea unui cupon vândut.

Cele mai vândute vouchere pe segmentul de lux sunt la saloanele de înfrumuseţare şi la servicii medicale si de chirurgie estetică. Oferta vedetă la Groupon a fost una pentru accesorii feminine, iar la Kuponiada restaurantele şi distracţiile generează cele mai multe vânzări. Cea mai scumpă ofertă vândută de Top Deals este pentru un serviciu medical, în valoare de 2.000 de lei, pentru vindecarea astigmatismului.

Mai sunt şi valuri sezoniere: "Acum, în topul celor mai vândute oferte sunt cele din categoria turism, atât vacanţe interne, cât şi străinătate", spune Cristina Cojanu, manager de vânzări la Adulmec. Citiți și:

  • Cumpărături pe Facebook: s-a lansat serviciul "deals"
  • Faci cumpărături pe internet? EVZ îţi spune cum să te fereşti de ţepe!

Ne puteți urmări și pe Google News