„Pentru mine, este indispensabil ca muzica scrisă pentru marele ecran să poată fi extrasă din film și să aibă o existență proprie”, a declarat muzicianul pentru AFP, preluat de Agerpres.

Întreaga creație a lui Vladimir Cosma, azi în vârstă de 74 de ani, este asociată cu mari succese ale filmului francez: „Marele Blond” (cu participarea lui Gheorghe Zamfir), „Aripioară sau picior”, „Aventurile Rabinului Jacob”, „Distratul” etc.

Acum zece ani, compozitorul s-a decis să-și transcrie opera pentru orchestră simfonică, pentru ca muzica să răsune și dincolo de ecrane, în sălile de concerte. „Fac ceea ce Stravinsky și Ravel au făcut înaintea mea, reluând părți din muzica lor de balet pentru a le transforma în suite simfonice. Baletul le-a permis să scrie muzică, așa cum a făcut filmul pentru mine, dându-mi ocazia acum să merg mai departe cu compoziția”, a explicat compozitorul, care este adulat în Franța.

Născut la București într-o familie de muzicieni, Vladimir Cosma a știut să amestece genurile și nu ezită să pună în compozițiile sale instrumente clasice și tradiționale, ca ocarina și taragotul. „Muzica trebuie să adauge o dimensiune suplimentară filmului, fără să repete ceea ce se vede deja pe ecran”, a spus compozitorul referindu-se la calitățile unei bune muzici de film.

El a încercat mereu să creeze acest decalaj între muzică și imagini. „În «Marele blond», de exemplu, am ales naiul și țambalul, deși mi s-a cerut o temă care să parodieze muzica din peliculele «James Bond»”, a spus Cosma. Cineaștilor le-a plăcut fără îndoială procedeul, din moment ce au ținut să colaboreze cu compozitorul român de-a lungul celor 50 de ani de carieră ai acestuia.

„Îmi plac muzicienii de cinema a căror muzică trece dincolo de film. Se poate asculta muzica lui Ennio Morricone fără să vezi filmul”, a încheiat Cosma, citat de AFP.