Noi dezvăluiri din culisele teatrului și filmului românesc. De ce nu vrea actrița Viorica Vodă să spună numele celui care a hărțuit-o
- Antonia Hendrik
- 9 mai 2022, 13:48
Actrița Viorica Vodă a vorbit într-un interviu despre motivul pentru care nu vrea să îi dea numele celui care a hărțuit-o în urmă cu 20 de ani. Actrița a explicat că singurul motiv este acela că ar putea fi dată în judecată pentru calomnie deoarece nu are probe: „Aș ajunge să fiu eu dată în judecată”. Tot scandalul a pornit după dezvăluirile făcute de Viorica Vodă la Premiile Gopo.
Actrița Viorica Vodă, aflându-se pe scena celei de-a 16-a ediții a Premiilor Gopo, alături de colegii ei din filmul Filantropica, regizat de Nae Caranfil, a făcut câteva mărturii care a şocat lumea aflată în sală. Aceasta a vorbit despre cum a fost nevoită să facă terapie, pentru a trece peste hărțuirea de care a avut parte după rolul interpretat în acel film.
Viorica Vodă a fost întrebată de ce nu vrea să spună numele celui care a hărțuit-o. Acesta a spus că îi e teamă că ar ajunge să fie dată în judecată pentru calomnie, deoarece nu are dovezi.
Tehnologia de atunci nu te putea ajuta să aduni dovezi
Ca să poți face ceva concret împotriva hărțuitorilor, trebuie să ai dovezi. Ce dovezi să fi adunat eu în acei ani? Nici tehnologia nu era așa de dezvoltată. Legea nu te ajuta nici acum 20 de ani. Și nu te ajută nici azi. Dacă v-aș spune nume, aș ajunge să fiu eu dată în judecată pentru calomnie sau pentru altele, a declarat Viorica Vodă.
Întrebată despre cum se întâmplă hărțuirea în acest mediu, actrița a povestit că hărțuitorul are metode subversive, întinde capcane, manipulează, constrânge, fiindcă e de fapt o relație de putere.
Să nu credeți că e ceva foarte direct, de genul „păpușă, ce ai face tu pentru a obține asta?” Hărțuitorul are metode subversive, întinde capcane, manipulează, constrânge, fiindcă e de fapt o relație de putere. De exemplu, îți dă întâlnire în privat cu un pretext profesional, îți dă un scenariu să îl citești, dar pe verso este un număr de telefon. Urmează o serie de semne, mesaje care să te facă să înțelegi că nu se poate fără.
Tot necazul ei a plecat de la Filantropica
Viorica Vodă recunoaște că după rolul de fată ușuratică din filmul Filantropica nu a știut cum să gestioneze situația.
Sigur că rolul din Filantropica a fost important pentru tot ce a însemnat cariera mea de actriță, și în bine, și în rău. Cum am spus la Premiile Gopo, eram complet nepregătită să înfrunt consecințele expunerii, așa că am suportat situația neașteptată să fiu confundată în viață cu fata ușuratică din rolul Diana. Am dus cu mine până azi sentimentul vinovăției că n-am știut să gestionez acele situații.
Nu aveam pe nimeni care să mă îndrume. Că mătușile mele de la țară m-au mustrat când m-au văzut dezbrăcată în film, asta nu e de mirare. Dar nu te aștepți la așa ceva, când ești tânăr și candid, de la oamenii cu care lucrezi, fie ei regizori, directori sau orice fel de șefi.
„Trebuie să ai stomac de câine ca să reușești”.
Actrița a mai mărturisit că tinerele studente se lovesc încă de pe băncile facultății de situații în care sunt hărțuite și trebuie să învețe să tacă și să accepte.
Fără impresariere nu te poți susține în meseria asta, iar impresariatul e subdezvoltat la noi. Atunci în teatru se încurajează călcatul pe cadavre. Cum spunea un coleg de breaslă „Trebuie să ai stomac de câine ca să reușești”. Actoria e o profesie vocațională, lucrezi cu corpul tău, cu vocea ta, cu sentimentele și stările tale. De aceea, actorul e vulnerabil, iar multe din tinerele aspirante devin dependente de câte cineva care le ajută în carieră în schimbul unor favoruri.
Când ești condiționată așa, prima reacție este să îl înjuri pe hărțuitor și să îl trimiți undeva. Dar după aceea începi să pleci capul, să accepți, altfel dispari. Iar faptul că acceptarea compromisului vine în contradicție cu sistemul tău de valori, te ciuruie pe interior, a mai spus actrița în interviul pentru romania.europalibera.