Vina autorităților în tragedia de la 2 Mai. Pietonii, obligați să circule pe șosea în lipsa unui trotuar

Vina autorităților în tragedia de la 2 Mai. Pietonii, obligați să circule pe șosea în lipsa unui trotuar Accident 2 Mai. Sursa foto: captura video

Vina autorităților în tragedia de la 2 Mai. Nenorocirea de la 2 Mai putea fi evitată dacă autoritățile locale și centrale ar fi dat dovadă de responsabilitate. Drumul național pe care s-a produs accidentul este în adminsitrarea MinisteruluI Transporturilor, prin CNAIR. Și, totodată, se află pe teritoriul administrativ al comunei Limanu. Cu toate acestea, nici unii, nici alții nu au găsit de cuviință să amenajeze un trotuar pentru pietoni. Primarul comunei Limanu, Daniel Gheorghe Georgescu, spune că a sesizat pericolul, a făcut documentații tehnice, dar nu a găsit bani.

Vina autorităților în tragedia de la 2 Mai. Un șofer sub influența drogurilor a omorât alți doi tineri, într-un accident rutier groaznic, pe Litoral. Alți trei tineri, mai norocoși, au fost internați la spital cu diferite leziuni. Mașina condusă de acesta a intrat într-un grup de opt persoane care circulau pe marginea șoselei. Este vorna despre un Drum Național, DN 39 care leagă Vama Veche de 2 Mai.

Dincolo de responsabilitatea autorului accidentului, mai apare o problemă, despre care se vorbește mai puțin sau deloc. Este vorba despre responsabilitatea autorităților. Drumul Național pe care s-a produs accidentul este în administrarea CNAIR și a MinisteruluI Transporturilor. Șoseaua nu este mărginită de nici un trotuar, deși este foarte circulată de pietoni. Primarul din zonă spune că există proiecte, dar nu sunt bani.

Dacă autoritățile ar fi amenajat un trotuar, un loc de trecere pentru pietoni, poate tragedia de sâmbătă nu ar fi avut loc. Așa, grupul de tineri a fost nevoit să circule pe carosabil, riscându-și viața.

Ne puteți urmări și pe Google News

Situația datează de foarte mulți ani, dar pe nimeni nu a părut că interesează să găsească o soluție pentru ca viața pietonilor să nu mai fie pusă în pericol. S-a mers pe principiul pur românesc, „las’ că merge și așa”. Și a mers până când au murit doi tineri, într-o tragedie ce putea fi evitată, dacă am fi avut conducători responsabili.

 Vina autorităților în tragedie

Mii de turiști își petrec vacanțele de vară în stațiunile 2 Mai și Vama Veche. Mulți parcurg pe jos drumul dintre cele două sate de vacanțe, pe marginea unui drum național. Cu toate acestea, autoritățile, nici cele locale, nici cele centrale, nu au găsit de cuviință să amenajeze o cale de trecere pentru pietoni, un trotuar.

Pista de bicicletă, pe care o mai folosesc pietonii, ca să evite mașinile din trafic, se termină chiar în apropierea locului în care au murit cei doi tineri. De acolo, singura posibilitate de a urma drumul, este șoseaua națională.

Pista de biciclete, folosită și ca trotuar, a fost finalizată în 2011 de fosta conducere a comunei Limanu. Are o lungime de aproape trei kilometri, din cei patru kilometri de drum care unesc localitățile Vama Veche și 2 Mai. Traseul ei se oprește brusc la circa 500 de metri înainte de intrarea în 2 Mai, în dreptul unei baze militare.

Daniel Georgescu, primar Limanu

Sursa foto: Captura Video

 Primarul din Limanu se justifică

Primarul comunei Limanu, Daniel Gheorghe Georgescu (PSD) este la curent cu situația. De altfel, ar fi și greu să nu o știe dat fiind că ambele localități fac parte din comuna pe care o conduce. El dă vina pe lipsa finanțării pentru construcția celor 500 de metri de trotuar care ar fi salvat viața a doi tineri.

„Există un proiect finalizat, în care se reabilitează întreaga stradă principală (din 2 Mai – n. red.), denumită Mihail Kogălniceanu. În cadrul proiectului se prelungește cu trotuar și iluminat până în acea pistă de biciclete”, a declarat Daniel Gheorghe Georgescu, citat de Libertatea.

El a ținut să precizeze că în sat există trotuar, dar accidentul s-a produs în afara localității, pe drumul național, iar acesta este în administrarea Ministerului Transporturilor, prin CNAIR.

 „Avem proiectul, parcări laterale, îngropat cabluri, acolo e inclusă și unirea trotuarului din 2 Mai cu acea pistă de bicicletă care vine din Vama Veche”, a explicat primarul.

Accident, 2 mai, drogat

Accidentul de la 2 Mai în carea au murit doi tineri. Sursa foto: Antena 3

Drumul este în administrarea CNAIR

 Daniel Gheorghe Georgescu a precizat că nu cunoaște motivul pentru care pista de biciclete nu a mai fost construită. A precizat că a fost vorba despre un proiect cu probleme care nu au fost rezolvate nici până acum.

„Nu cunosc motivul. Oricum a fost un proiect cu probleme. Probleme care nu s-au încheiat nici până în acest moment”, a menționat edilul, conform sursei citate.  

Ulterior, primarul a revenit cu alte precizări, spunând că accidentul s-a petrecut pe un drum național. Iar responsabilitatea pentru amenajarea acestuia revine altora.

„Drumul pe care s-a petrecut oribilul eveniment este un drum național. Prin urmare administrarea intra în responsabilitatea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Constanța”, a transmis Daniel Gheorghe Georgescu.

Primarul se laudă cu hârtii

Potrivit acestuia, există un studiu de fezabilitate și un proiect tehnic pentru extinderea trotuarului și iluminatul public de-a lungul drumului național. Primarul își asumă meritul pentru documentație spunând că a fost întocmită deoarece a sesizat pericolul. Doar că datele de pe hârtie nu au fost transpuse într-o investiție, în teren.

„Acum suntem la faza în care așteptăm o linie de finanțare pentru a implementa acest proiect și pentru a trece la execuție. Știți, de altfel, că realizarea unor astfel de proiecte înseamnă și o perioadă destul de lungă de timp. Mai ales din cauza procedurilor extrem de anevoioase”, a mai arătat Daniel Gheorghe Georgescu, primarul comune Limanu.

Vina autorităților este evidentă. Iar acum, după tragedie, primarul se gândește că ar trebui să grăbească procedurile și cere sprijin de la autoritățile centrale.

„Vă garantez că vom încerca să accelerăm realizarea acestui proiect și voi iniția, din nou, discuții cu reprezentanții instituțiilor abilitate. Trebuie să accelerăm implementarea proiectului și să reușim împreună cu autoritățile centrale o soluție pentru finanțarea lucrărilor”, a spus el.

 Fostul primar a ajuns la tribunal

Pista de biciclete care ar fi salvat viața celor doi tineri a fost construită înainte ca Georgescu să ajungă a Primărie, în urmă cu opt ani. Primarul care a inițiat investiția a fost un liberal, Iustin Urdea. Din cauza acestei investiții, fostul primar a ajuns în instanță. El a fost acuzat că a schimbat traseul pe care urma să se construiască pista de biciclete.

Dosarul s-a încheiat, cu o primă soluție, în acest an. Tribunalul Constanța l-a achitat pe fostul primar care, printr-un act adițional, a modificat locul unde trebuia să se construiască pista de biciclete. El a mutat-o de pe faleză, pe marginea drumului național.

Procurorii au considerat că pentru a face acest lucru trebuia organizată o nouă licitație pentru desemnarea constructorului.

Tribunalul le-a dat dreptate primarului și funcționarilor implicați. Aceștia și-au argumentat apărarea spunând că au ajuns la o astfel de soluție, împreună cu constructorul. Ei au arătat că faleza a fost afectată de alunecări de teren, astfel că pista de biciclete nu mai putea fi construită. Soluția tribunalului nu este definitivă și urmează apelul.