Veste proastă pentru jumătate dintre șoferi. Războiul din Ucraina și lipsa rafinăriilor aduc acum scumpiri accelerate

Veste proastă pentru jumătate dintre șoferi. Războiul din Ucraina și lipsa rafinăriilor aduc acum scumpiri accelerateSursa foto: Arhiva EVZ

Prețul benzinei a crescut progresiv în ultimele două săptămâni, iar scumpirile nu se vor opri aici. Embargo-ul asupra importurilor de petrol din Rusia va duce la o nouă creștere de prețuri. România a anunțat că va impune sancțiunea dictată de UE.

Prețul benzinei se apropie cu pași repezi de cel al motorinei. Cu greu se mai poate găsi astăzi un litru de benzină cu un preț de sub 8 lei.

Prețul benzinei se apropie de cel al motorinei

Dacă acum două săptămâni diferența de preț dintre benzină și motorină era de peste 90 de bani/litru, acum a scăzut la sub 80 de bani/litru.

Prețul benzinei a fost majorat doar în ultima săptămână cu 4 bani/l în stațiile OMV și Petrom, cu 5 bani/l în stațiile Lukoil și cu 2 bani/l în cele MOL. În București, mai există doar 3 stații Lukoil cu preț situat sub 8 lei/l, mai exact 7,99 lei/l, scrie profit.ro.

Scumpirile accelerate din luna mai vin în contextul în care UE a anunțat că va pune un embargo pe petrolul rusesc. Odată cu anunțarea acestui al șaselea pachet de sancțiuni pentru Rusia, benzina s-a scumpit cu 29 bani/litru, iar motorina cu 13 bani/litru.

Rusia va reacționa

O treime din țițeiul procesat în rafinăriile autohtone, în special la Petrotel, deținută de gigantul rus Lukoil, este de proveniență rusă. De asemenea, tradițional, o treime din motorina comercializată pe piața internă provine din Rusia.

O altă treime, prelucrată majoritar la Petromidia, provine din Kazahstan, însă și aceasta este importată prin terminalul CPC din portul rusesc Novorosisk. Cealaltă treime este de producție autohtonă.

Este de așteptat ca Moscova să reacțione la embargo-ul impus de UE și este puțin probabil să permită în continuare exportul de gaz kazah prin terminalul rus. Potrivit sursei citate, presa rusă a acuzat Rompetrol, fără a prezenta dovezi, că furnizează carburanți Armatei Ucrainene și a propus naționalizarea terminalului CPC de la Novorosisk.

Capacitate de producție redusă

România riscă astfel să rămână doar cu o capacitate anuală totală de rafinare de 4,5 milioane tone, cea a rafinăriei Petrobrazi, operată de OMV Petrom. Cea de 2,4 milioane tone de la Petrotel (Lukoil) și cea de 6 milioane de la Petromidia putând fi indisponibilizate în urma embargo-ului impus de UE.

Pentru a evita o criză majoră a carburanților, dar și prețurile uriașe, Ungaria, Slovacia, Cehia au cerut să fie exceptate de la embargo-ul impus petrolului rusesc. România a anunțat că va impune sancțiunile UE.