Ceea ce ne face să credem că miza este cu mult mai mare decât simpla rotație din fruntea PSD.

Pe Dragnea, l-a ajutat în acest sens și moțiunea de cenzură a PNL care a picat cu un zgomot asurzitor, diferența de 66 de voturi arătând că mai este un drum lung de făcut până ca Viorica Dăncilă să părăsească Palatul Victoria.

Nici reacția străzii nu a mai fost la fel de viguroasă ca la OUG 13, cele câteva mii de oameni adunați în timpul moțiunii de cenzură, arătând oboseala activiștilor anti-PSD care-și macină energiile mai mult în certuri legate de banii adunați prin sponsorizări și scandaluri de alcov.

Liviu Dragnea a răspuns condamnării sale printr-un atac violent la adresa lui Klaus Iohannis (Președinția României), Laura Codruța Kovesi (DNA), Eduard Hellvig (SRI), Lucian Pahonțu (SPP), după care a tăcut. În stilul său caracteristic, președintele PSD a făcut câteva afirmații, după care a tăcut.

După cum remarca și Ion Cristoiu, este un atac ciudat, mai ales că directorul SRI fusese lăudat anterior de Liviu Dragnea pentru modul în care gestionează tranziția de la epoca Binomului Coldea-Kovesi. Oricum, singura instituție care i-a răspuns în mod oficial a fost SRI, care a convocat Consiliul Director pentru a da un comunicat în care afirmă că serviciul de informații este în afara oricăror bătălii politice. Iar dacă Liviu Dragnea nu vine cu precizări concrete, nu avem altceva de făcut decât să-i credem!

Cât de aspru va fi acest război pe care l-a inițiat președintele PSD și al Camerei Deputaților? Cel puțin în cazul SRI pare să fie destul de dur, după cum susținea Ion Cristoiu: “Se pun la cale tăierea fondurilor europene, reducerea drastică a Bugetului, trecerea prin Parlament a unei legi în urma căreia directorul SRI va fi subordonat lui Liviu Dragnea”. Numai că o tentativă de răzbunare pe SRI îl va transforma pe Liviu Dragnea într-un adversar al întregului sistem, nu numai al persoanelor mai sus menționate. Iar aici nici cuplul Vasile Dâncu-Florian Coldea nu poate să-l ajute prea mult…

Modificarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală va face obiectul unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, numai că a născut câteva reacții puternice. Scrisoarea celor 12 ambasade, reacția Comisiei Europene ne arată că nu se vor face modificări decât cu costuri politice uriașe.

De la București a apărut un prim semnal, Călin Popescu-Tăriceanu, Liviu Dragnea și Viorica Dăncilă neparticipând la sărbătoarea de 4 iulie organizată de ambasada SUA. S-a spus că este un gest fără precedent, dar nu este așa! Traian Băsescu, președintele României, a declinat invitația ambasadei SUA trei ani la rând -2009, 2010, 2011- nemulțumit de atitudinea adminstrației Obama. Și aici ar trebui să citim mai mult?

Poate că da, pentru că ceea ce a surprins a fost lipsa de precizie a reprezentanților celor 12 ambasade în privința nemulțumirilor față de modificări. Comunicatele și luările de poziție abundă în generalități, nu țin cont de cele peste 120 de articole declarate neconstituționale de către CCR, ceea ce a produs un haos în practica judiciară, orice cerere de mențiuni concrete se sfârșesc prin tăcere sau ridicare din umeri. 

Zvonurile de pe piața politică vorbesc de mai multă vreme de negocieri discrete pe o temă economică de importanță majoră, fiind vizibilă o schimbare de atitudine în comunicarea publică a adminstrației Trump, care pune mult mai mult accent pe partea economică decât predecesorul său. 

Și a venit bomba!

Deputatul PSD Liviu Pleșoianu a avut o postare, în urmă cu câteva ore, în care susține că se exercită “presiuni enorme pentru ca Parlamentul României să voteze zilele următoare un proiect legislativ prin care renunțăm la impozitarea veniturilor suplimentare obținute de companiile care extrag și comercializează gaze naturale din Marea Neagră!”.

Imediat ne aducem aminte discursul lui Wes Mitchell, Adjunctul Secretarului de Stat al SUA pentru Europa şi Eurasia de la București, de declarațiile lui Peter Szijjarto, ministrul de Externe al Ungariei, care afirma că aprovizionarea cu energie a Europei Centrale este o problemă de securitate, susţinând că este necesară menţinerea presiunilor asupra României pentru ca ţara noastră să înceapă extracţia de gaze naturale din Marea Neagră.

La ce ne putem gândi imediat? La exploatările offshore de gaze naturale, cu business planul uriaș de multe sute de miliarde de euro…

Acesta să fie proiectul de lege cu care Liviu Dragnea a încercat să-și negocieze viitorul politic?

Pare posibil, mai ales că Liviu Pleșoianu susține că “prin articolele 18 și 19 ale acestui proiect legislativ, urmează să:

– RENUNȚĂM la impozitarea veniturilor suplimentare în cazul tuturor exploatărilor maritime. Cu alte cuvinte, 0 IMPOZIT pentru tot ce obțin ca venit suplimentar companii precum OMV și ExxonMobil din extragerea și comercializarea de gaze naturale de la Marea Neagră (partea românească)!

– ÎNGHEȚĂM redevențele (adică banii pe care trebuie să ni-i plătească toate companiile care extrag și comercializează gaze naturale din Marea Neagră) la nivelul din acest an (2018). Pe toată durata exploatării, noi NU vom mai putea umbla DELOC la aceste redevențe!

  • DESPĂGUBIM companiile străine! Dacă au plătit deja acest impozit pe veniturile suplimentare, companiile care extrag și comercializează gaze naturale din Marea Neagră vor PRIMI BANII ÎNAPOI!”.

Nu știu dacă toate aceste lucruri sunt adevărate, pentru că nu am apucat să facem o analiză la rece a proiectului adoptat de Senat, dar rămânând în sfera jocurilor de putere trebuie spus că așa s-ar explica reactivarea unor proiecte politice care păreau moarte, a unor politicieni scoși de la naftalină, pozițiile unor ziariști devotați Binomului. 

Multe lucruri pot fi explicate, dar dacă Liviu Dragnea a încercat să-i “șantajeze” pe americani cu adoptarea acestui proiect de lege, este cel mai mare fraier politician din ultimii 50 de ani. Și începe să semene cu Nicolae Ceaușescu!