De doi ani, ambarcaţiuni plătite cu 1,4 milioane de lei din bani publici stau la mal fiindcă nu corespund normelor. Bucureştenii se plimbă cu vaporaşe vechi de peste 30 de ani, chiar dacă Administraţia Lacuri Parcuri şi Agrement Bucureşti (ALPAB) a cumpărat, în decembrie 2007, patru ambarcaţiuni nou -nouţe care trebuiau să circule pe Herăstrău.
Deşi au fost plătite cu 1,4 milioane de lei (peste 300.000 de euro) din bani publici, acestea nu vor putea fi folosite niciodată din cauză că nu corespund normelor impuse de Autoritatea Navală Română.
Mai mult, la puţin timp de la achiziţia făcută, ALPAB a vândut patru vapoare din lotul vechi pe doar 500 de lei, adică 125 de lei bucata. Fix cât costă o machetă de vapor de jucărie! Ambarcaţiunile sunt acum restaurante de fiţe, unde o cină pentru doi costă cât preţul plă tit pe vapor (125 de lei). Toate acestea sunt acum cercetate de inspectorii Curţii de Con turi în urma unei sesizări făcu te de actualul director al Administraţiei Lacurilor, Radu Popa. Bărci cu prea multe scaune Astfel, potrivit unui raport de expertiză contabilă, comandat de Popa, predecesorul său, Virgil Cârstea, i-a plătit firmei SC Euronautica SA 1,4 milioane de lei, chiar dacă noile bărci livrate nu doar că erau dotate cu un motor de altă marcă faţă de cea prevăzută în contract, dar, în condiţiile în care ar fi fost folosite la capacitatea maximă, s-ar fi scufundat în mijlocul lacului, cu călători cu tot. „Au fost facturate şi livrate două ambarcaţiuni RAE, de 35 de locuri, echipate cu motor Johnson 70 cai-putere, în contract fiind stipulat că trebuiau livrate două ambarcaţiuni cu motor Suzuki cu 70 cai-putere. Celelalte două bărci, de 50 de locuri, aveau motoare de 10 cai-putere, în loc de 90 de caiputere”, se arată în raport.
De asemenea, potrivit reprezentanţilor ALPAB, Autoritatea Navală atenţiona instituţia că vaporaşele nu pot fi înmatriculate pentru că „ambarcaţiunile RAE de 35 de persoane pot transporta doar 10 persoane, iar cele de 50 de persoane au, de fapt, 25 de locuri”. Astfel, de un an şi şapte luni, cele patru ambarcaţiuni stau pe uscat fiindcă nu sunt înmatriculate.
Acest lucru trebuia făcut de Euronautica, în contract fiind stipulat chiar şi faptul că, „pentru fiecare zi de întârziere a înmatriculării, firma plăteşte penalizări de 1% din valoarea contractului”. Având în vedere că societatea avea termen să înmatriculeze vaporaşele până la 1 mai 2008, rezultă că are de plătit penalizări de aproximativ 5,4 milioane de lei. Adică de trei ori mai mult decât valoarea contractului. Reprezentanţii firmei au refuzat ieri să comenteaze acest subiect. Uniforme uitate în debara În curtea ALPAB sunt probleme şi cu uniformele, nu numai cu vaporaşele. Cu toate că, în decembrie 2008, Administraţia a cheltuit 6.000 de lei pentru uniforme albe, personalul navigant este îmbrăcat la fel ca muncitorii necalificaţi de pe şantier: blugi vechi, cămaşă descheiată, şapcă. Hainele noi n-au fost îmbrăcate niciodată, fiind păstrate în depozit. Directorul Lacurilor, Radu Popa, s-a arătat neputincios: „Nu vor să le poarte. Ce să le fac?”.