Vânzările de electrocasnice au luat-o pe tobogan

Vânzările de electrocasnice au luat-o pe tobogan

Lipsa creditării, rata şomajului în creştere, dar şi nesiguranţa locului de muncă au afectat vânzările de electronice şi electrocasnice.

Piaţa produselor electrocasnice mari a înregistrat un declin abrupt în ultimele trei luni ale anului trecut, de aproape 19%, potrivit companiei de cercetare a pieţei GfK. În aceeaşi perioadă, piaţa de electrocasnice mici a scăzut cu 8,6%, iar cea a produselor electronice s-a contractat cu 8%. Totodată, vânzările de telefoane mobile au consemnat un declin de 0,6%, în ultimul trimestru din 2008. Oamenii din piaţă spun că scăderile pe toate aceste segmente vor continua pe tot parcursul anului curent.

Producătorii locali de electrocasnice resimt degradarea pieţei. Spre exemplu, Arctic Găeşti a anunţat, ieri, că a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 213 milioane de euro, în scădere cu 5% faţă de anul anterior, în urma reducerii cu 16% a vânzărilor în ultimele două luni ale anului trecut.

Şi piaţa computerelor personale a înregistrat un declin de aproape 19% în trimestrul patru al lui 2008, arată compania de cercetare a pieţei International Data Corporation (IDC). Românii care şi-au achiziţionat un computer în perioada octombrie-decembrie 2008 au optat în proporţie de 53% pentru un laptop.

„Cei mai afectaţi de acest fenomen sunt asamblatorii locali, întrucât avantajul competitiv al acestora se baza pe desktopuri şi reţele proprii de retail, adică exact acele domenii care s-au aflat în cădere liberă în ultimul trimestru”, a declarat Diana Preda, analist la IDC România.

ADAPTARE Criza schimbă comportamentul consumatorilor

Românii nu vor mai cumpăra diverse obiecte doar pentru că arată bine sau pentru că au un design modern, ne-a declarat Jiri Rizek, directorul general al lanţului de retail Flamingo International.

„Acum oamenii sunt mult mai atenţi la banii pe care îi cheltuiesc pe fiecare produs, nefiind interesaţi să plătească mai mult pentru un produs nou lansat. Dacă au neapărată nevoie de un anumit produs, probabil că majoritatea consumatorilor se vor îndrepta către modelele mai vechi, care au un preţ mediu”, a adăugat acesta. În ceea ce priveşte scăderea abruptă a vânzărilor pe segmentul electrocasnicelor mari, Rizek spune că acest gen de produse „nu sunt preferate de consumatori în perioadele dificile din punct de vedere financiar (consumatorii evită sau amână achiziţionarea lor)”.

RECICLARE

Marea Debarasare, în luptă cu „buy-back”

Marile magazine au încercat la finele anului trecut să dea un impuls vânzărilor de electronice şi electrocasnice prin aşa numitul sistem „buyback”. Clienţii primesc un discount de 5% până la 15% din preţul produsului dacă dau în schimb un aparat uzat. Sistemul nu e sustenabil pe termen lung, implicând costuri mari de logistică şi publicitate, şi va redeveni o campanie de tip sezonier, explică Valentin Negoiţă, preşedintele ECO TIC, organizaţie colectivă de gestionare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice (DEEE).

Cu gândul la reducere, cetăţenii au ajuns să-şi ţină aparatele vechi în casă în loc să le dea gratuit spre colectare, iar cantităţile colectate de la populaţie se micşorează vizibil, mai arată Negoiţă. Ministerul Mediului va interveni însă prin relansarea campaniei Marea Debarasare de colectare a DEEE-urilor pe anul 2009, ce va fi anunţată astăzi într-o conferinţă de presă. Potrivit cifrelor oficiale, anul trecut au fost colectate şi reciclate 20.000 de tone de DEEE-uri la nivel naţional, de cinci ori mai mult decât în 2007. (Livia Cimpoeru)

CITIŢI ŞI:

Criza favorizează celulita Ziua în care au aflat ce este criza

Criza globală s-a întâlnit cu domnul Florea la Mioveni

Harta şomajului pe timp de criză

Oraşul care intră în şomaj

Criza ruşinii loveşte educaţia Criză în transportul de persoane Din aprilie, sănătatea costă mai mult Criza schimbă obiceiurile de consum

Criza, ca o "palmă dumnezeiască"   MIRCEA DIACONU: „Ne-am tâmpit de tot cu criza asta”

  • Urmează mâine în „Evenimentul zilei”: Criza ne trimite la ţară. Loviţi de lipsuri, unii români de la oraş s-ar putea îndrepta în perioada care urmează către sat, spun specialiştii. Netulburaţi de criză deocamdată, câţiva tineri investesc deja în ferme şi afaceri în mediul rural.
  • Scrie-ne pe adresa romaniincriza@evz.ro despre cum te afectează pe tine criza. Povestea ta poate deveni subiect al campaniei EVZ.

Ne puteți urmări și pe Google News