Românii au început să fugă de cumpărăturile online. De ce s-au prăbușit vânzările
- Georgiana Dragomir
- 26 februarie 2024, 23:53
România a ocupat în 2023 ultimul loc din Uniunea Europeană în privința ponderii firmelor care au efectuat vânzări online. Țara noastră nu reușește să avanseze în topul vânzărilor online, deși tehnologia avansează zilnic.
Numărul firmelor din România care au vândut online în 2023 sunt în proporție de 12,9%, ultimul loc din Uniunea Europeană, potrivit unui raport al Eurostat. Înaintea țării noastre se află Luxemburg (13,4%) și Bulgaria (15,1%). La nivel european, firmele mari sunt cele care înregistrează cea mai mare pondere în privința vânzărilor online.
Vânzările online, în scădere. Românii nu mai comandă online la fel fe mult ca în pandemie
România a înregistrat vânzări online „record” în pandemie(2020-2021), când ponderea comenzilor online a ajuns la 19, 1%, menționează antena3.ro.
La polul opus, pe primele locuri în Uniunea Europeană privind vânzările online se află Lituania și Suedia. Aceste state înregistrează vânzări online în proporție de peste 30% dintre întreprinderile UE, conform datelor Eurostat. Lituania (38,9%), Suedia (38,1%) și Danemarca (36,7%) au înregistrat mai multe vânzări online și datorită companiilor finetech, dezvoltate în ultima perioadă în aceste țări.
Ce cumpără românii, cel mai des
Ultimele date europene centralizate de Eurostat arată că românii dau cei mai mulți bani pemâncare. Când vine vorba despre cumpărături online, românii cumpără haine, telefoane mobile sau obiecte pentru grădinărit.
În 2023, gospodăriile din UE au cheltuit peste 1,035 miliarde de euro (echivalentul a 7,1% din PIB-ul total al UE) pentru „Alimente și băuturi nealcoolice". Aceasta reprezintă o pondere de 14,3% din totalul cheltuielilor gospodăriilor , comparativ cu 2020 cu o pondere de 14,8%.
Conform datelor Eurostat, cele mai mari ponderi pentru cheltuielile cu „Alimente și băuturi nealcoolice” în 2021 au fost înregistrate în: România (24,8%), Lituania (20,4%), Bulgaria (20,1%), Estonia (19,9%), Polonia și Slovacia (ambele 19,6%).
Comparativ cu 2020, ponderea cheltuielilor totale ale gospodăriilor pentru alimente a scăzut în toate țările UE, cu excepția Poloniei și Slovaciei, unde a crescut. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate în Grecia, Lituania și Croația, Estonia și Slovenia.
Europenii dau aproape 1% din PIB pe alcool
Potrivit Eurostat, în 2023, europenii au cheltuit 128 de miliarde de euro (echivalentul a 0,9% din PIB-ul UE) pe băuturi alcoolice. Aceasta reprezintă 1,8% din cheltuielile lor totale de consum, aceeași pondere procentuală ca în 2020.
Cele mai mari ponderi ale cheltuielilor totale de consum pentru băuturi alcoolice în 2021 au fost înregistrate în: Letonia (5,0%), Estonia (4,7%), Polonia (3,7%), Lituania și Cehia (ambele 3,6%).