Vânzări mai mici cu 26% pe piaţa anvelopelor de maşini în 2013
- Simona Tapalag ă
- 25 martie 2014, 11:01
Anul trecut, valoarea vânzărilor de anvelope noi de autoturisme şi camionete a înregistrat o scădere de 26% faţă de 2012, totalizând aproximativ 124,3 milioane de euro, potrivit studiului GfK Consumer Choices pentru piaţa de anvelope şi uleiuri de motor.
Cea mai importantă scădere s-a înregistrat la anvelopele destinate camionetelor (-39%), cea mai mare din ultimii trei ani. Segmentele de anvelopele de autoturisme şi cel reprezentat de anvelopele pentru SUV-uri şi autovehicule 4x4 au avut şi ele scăderi considerabile, de -25%.
Pe segmentul anvelopelor de vară s-a înregistrat o creştere de 16% în valoare faţă de 2012, ceea ce pentru producători este o veste bună, având în vedere că acest segment a fost puternic afectat în momentul în care Guvernul a decis obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă. Pe fondul acestei legi, în ultimii 3 ani, piaţa anvelopelor a înregistrat o sezonalitate puternică în perioada octombrie – decembrie, atunci când cererea s-a îndreptat către anvelopele de iarnă.
Practic, bugetele destinate achiziţionării anvelopelor s-au cheltuit în mare parte pe acest segment în special în 2011, după care interesul a început să scadă. Piaţa uleiurilor de motor, în scădere uşoară
Valoarea vânzărilor de uleiuri de motor destinate autoturismelor şi camionetelor a înregistrat în 2013 o scădere uşoară, de -2% faţă de 2012, însumând aproximativ 132,4 milioane de euro. Scăderea s-a mai diminuat faţă de anul anterior, în 2012 aceasta fiind de -16% comparativ cu 2011.
Din punctul de vedere al structurii pieţei, ea este corelată cu parcul auto: piaţa este dominată de uleiuri destinate maşinilor pe benzină, dar şi de uleiuri cu o vâscozitate ridicată, cele de 10w40 reprezentând aproape 40%, parcul auto român fiind încă unul îmbătrânit.
În comparaţie cu 2012, segmentul de uleiuri de motor destinate maşinilor pe motorină a înregistrat o uşoară creştere, de +4%. Acest lucru este uşor de explicat dacă ţinem seama de importul masiv de maşini second hand din UE, majoritatea fiind diesel.
Rezultatele GfK Consumer Choices pentru piaţa de anvelope şi uleiuri de motor se bazează pe studiile desfăşurate regulat încă din ianuarie 2011 pe panelul de retail al GfK care monitorizează vânzările magazinelor auto specializate din România.