Valentine's Day, un kitsch comercial

Valentine's Day, un kitsch comercial

Asediul inimioarelor de pluş a început. Tarabele pline de cadouri ce nu au nicio legătura cu dragostea aşteaptă, la 7 grade Celsius, într-o sâmbătă de februarie, clienţii cuprinşi de mişcarea Valentine's. Pierduţi în roşul ieftin al inimioarelor personalizate cu numele jumătăţii "norocoase", vânzătorii aşteaptă clienţii care să le infirme pronosticurile pesimiste ale economiştilor. Pentru că, şi aici, în stradă, s-a auzit de criză şi de faptul că are puterea de a diminua chiar şi entuziasmul shakespearean în a dovedi sentimentele de iubire.

"Dragostea e oarbă", spune un vechi proverb şi tot pe acest principiu se face, probabil, alimentarea tarabelor migratoare, cu obiecte de prost gust, ce vor ajunge, în această seară, în sacoşa de cadouri ale unor "motănei" şi "pisicuţe".

"Valentine's Day este noul Crăciun"

Tolerant din fire, consumatorul român s-a trezit sub asaltul insistent al inimioarelor, al cănilor în formă de raţuşte, pisicuţe, şoricei şi floricele, al brelocurilor cu mesaje sau imagini fără copyright. Însă, atâta vreme cât marfa se vinde, sărbătoarea are toate şansele să fie considerată un succes.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prezenţi, ca de fiecare dată, la târgurile tematice, vânzătorii recunosc că marfa lor pentru această ocazie este identică cu ceea ce au avut la Crăciun şi, mai departe, la Paştele trecut. Doar stocurile au fost reînnoite. Însă, nimeni nu pare afectat şi nici pretenţiile nu sunt prea mari.

"Valentine's Day este noul Crăciun", recunoaşte unul dintre comercianţii al cărui stand de produse este asaltat de clienţi. Vinde lucruri diverse: căni, brichete mai "deosebite", animăluţe de pluş gâtuite cu eşarfe roşii pe care scrie "te iubesc", lumânări şi beţişoare parfumate.

"Lumea cumpără de toate. Am vândut chiar şi un briceag. Cred că a atras mai mult cutia în care era ambalat. Atâta vreme cât maimuţoii stau pe o pernă sub formă de inimioară şi pe căni scrie te iubesc, cred că se poate vinde cam orice în această perioadă", mai precizează vânzătorul, care, în timpul scurtei conversaţii, a încasat banii pe un mic bibelou cu personajul Cupidon şi un glob de sticlă, cu confetti sub formă de inimioare roşii.

Inimioare vs. afişare

Toată lumea a ieşit pe stradă. Rezervările la restaurant s-au făcut de la începutul lui februarie. În fast-food-uri niciun loc. Pentru că în această zi, cuvântul de ordine este "afişare". Afişarea iubitei, afişarea hăinuţelor de criză (cât mai scurte, cât mai strâmte, din materiale cât mai ieftine), afişarea cadoului. Şi toate acestea nu oriunde. Locaţia preferată rămâne mall-ul, împodobit şi el cu inimi gigantice din plastic.

Din acest spectacol unii aleg să rămână simpli spectatori şi încearcă, pe cât posibil, să se păstreze deasupra mulţimii.

Alternativa, televizorul în confortul propriei case. Rezultatul, o pastilă nouă de "iubiţei" şi "iubiţice", invitaţi, în decoruri roz bonbon şi care vorbesc despre marea lor poveste de dragoste. Studiouri umplute, până la refuz, cu baloane, jocuri prosteşti de copii, dar cu protagonişti care mâine-poimâine se plâng de criza vârstei mijlocii.

Nici filmele nu sunt mare lucru, dar nici o emisiune de dezbateri nu ar fi potrivită în aceste momente. Jumătatea este la câţiva centimetri distanţă şi chiar dacă nu apreciază kitsch-ul sărbătorii, nici o seară ca oricare alta nu poate fi.

Aşa că se ridică o întrebare: Se poate o zi pentru îndrăgostiţi lipsită de kitsch? Iar răspunsul nu aduce inovaţie: în fiecare zi, dacă personajele au măcar un gram de eleganţă, pentru a şti că nu este nevoie de o zi anume pentru a arăta ce simt, pentru a face un cadou, pentru o declaraţie de iubire, oricât de stângace.

Citiți și:

EDITORIALUL EVZ: Valentine’s Day - invazia inimilor pe tarabă

VOTEAZĂ VALENTIN SAU DRAGOBETE