Valea Vaserului a rămas fără turişti

Valea Vaserului a rămas fără turişti

Inundaţiile i-au izgonit pe amatorii de călătorii cu Mocăniţa şi de vacanţe în nordul ţării.

Dacă anul trecut 11.000 de turişti au vizitat Valea Vaserului, numai amatorii de aventuri extreme mai pot lua drumul Maramureşului, după inundaţiile de săptămâna trecută. În urma acestora, calea ferată ce duce spre Vaser a fost distrusă pe o lungime de circa patru kilometri. Întreaga activitate turistică, dar şi cea de exploatare a lemnului sunt „la apă“. Valoare de patrimoniu distrusă Nu există o agenţie de turism operaţională în Marmureş care să nu ofere în pachet o călătorie cu Mocăniţa pe Valea Vaserului, pe ultima cale ferată forestieră funcţională cu locomotivă cu abur din Europa. În ultimele zile însă, site-ul oficial al oraşului Vişeu, www.viseudesus.ro, şi www.ecotours.ro, cel al agenţiei de turism care oferă şi pachetele de transport cu Mocăniţa, Ecotours, au anunţat că-şi suspendă serviciile.

„Sigur că avem anulări, atât de la grupuri organizate, cât şi de la persoane individuale. De asemenea, s-au anulat şi rezervări de camere. Din total, cam 30- 40% vin în grupuri sau prin agenţii de turism. De o lună, avem zilnic 150-170 de turişti pe Mocăniţă, la capacitate. Am majorat capacitatea la 200, deci atât pierdem zilnic. Din aceştia, 50% se şi cazau în zonă. Reţineţi că anul trecut am avut 11.000 de turişti pe Vaser“, spune administratorul agenţiei Ecotours, Leopold Langtaler. Reparaţiile, amânate de birocraţie Statutul căii ferate e însă unul special, iar procedurile pe care le implică finanţarea riscă să amâne reluarea activităţilor turistice. Calea ferată aparţine statului, prin Regia Naţională a Pădurilor, dar este dată în administrare firmei vişeuane R.G. Holtz. Aceeaşi firmă deţine şi Mocăniţa, cu care duce turişti, dar mai ales coboară lemn de la exploatările forestiere din amonte. La experienţa similară din 2001, R.G. Holtz a reparat terasamentul şi a primit lemn în contrapartidă.

„Avem o evaluare a pagubei făcută de Romsilva pentru infrastructura de transport. Mă întrebaţi dacă va repara tot Holtz? E una dintre firmele din ţară autorizate să facă aşa ceva, sunt direct interesaţi, n-au decât să înceapă cât de repede. Data trecută (în 2001 - n.r.) au reparat linia ferată în 6 luni“, spune primarul oraşului Vişeu de Sus, Vasile Ciolpan.

„Nu am o confirmare de la Regia Naţionala a Pădurilor că mă pot apuca de lucrări. Au cerut şi am făcut o estimare, de 194 de miliarde lei (vechi - n.r.). Dar eu nu am linia de finanţare deschisă, Regia nu îmi dă O.K. până nu are de la guvern sau de la Ministerul Agriculturii confirmarea“, spune Pavel Horj, director al Direcţiei Silvice Maramureş. REACŢII Agenţiile de turism, supărate pe autorităţi Agenţiile de turism reclamă că nu au fost anunţate oficial de venirea „potopului“. „Eu nu pot să aflu de la o vecină sau de la o bunicuţă că a văzut la TV că e Cod portocaliu. În acea sâmbătă, din cauza furtunii, între 12-14 au căzut staţiile prin care comunicam cu trenul. Oamenii au ordine clare să coboare la ora 14.00, atunci când nu putem vorbi, şi aşa au făcut“, reclamă Leopold Langtaler.

„Autorităţile române, consiliul judeţean sau ministrul David vorbesc despre tragerea la răspundere, dar când ne-am luptat cu probleme, nu ne-au căutat. Să ştiţi că nu se face avere cu Mocăniţa, sunt costuri foarte mari, iar în alte ţări trenurile de acest gen sunt subvenţionate de primării, de lanţuri hoteliere, de autorităţi. Noi am mers înainte pentru a atrage turiştii în zonă“, spune Leopold Langtaler.

Ne puteți urmări și pe Google News