USR versus Predoiu (tur-retur) 0 - 2

Scriam acum câteva luni, despre aparenta disonanță cognitivă a liderilor USR, care îl certau pe ministrul Justiției pentru succesul incontestabil al ridicării MCV.

Scriam aici, pe evz.ro, că mecanismul cu pricina a fost un experiment îndoielnic, bazat pe mult subiectivism, lipsit de instrumente cuantificabile și care a ignorat ani de zile abuzuri vizibile din Cosmos, este limpede. Tocmai de aceea era de aplaudat efortul prin care, la nivel instituțional, Cătălin Predoiu și echipa sa au știut să articuleze atât politicile publice necesare, cât și negocierile externe, cât să atingă acest rezultat.

Săptămâna aceasta am constatat o recidivă de neînțeles, când același Cătălin Predoiu a fost din nou atacat de fostul ministru poreclit "rangă" sau "reportofon", actualmente lider USR, după ce actualizările Codurilor Penal și de Procedură Penală, propuse de ministrul liberal, anume nefixarea unui prag valoric la abuzul în serviciu și realizarea monitorizărilor tehnice de către structurile de informații, au fost adoptate în Parlament.

Paradoxal, acestea erau fix dorințele USR. Dacă evit să analizez chestiunea pragului, care poate fi discutată, pot constata măcar un fapt banal: câtă vreme doar serviciile secrete au infrastructura pentru interceptarea comunicațiilor, e firesc ca ele să le facă. Esențial e ca procedura să nu afecteze drepturile si libertățile democratice. Or, pentru asta, nu doar că ministerul Justiției a prevăzut ca supravegherea să se facă exclusiv în baza unui mandat emis de judecător, ci mai mult, tot pentru prevenirea abuzurilor, probele obținute ca urmare a punerii în executare a mandatului vor putea fi contestate și în procedura de cameră preliminară, acțiune ce va reclama chiar competența ICCJ.

În lumina acestor explicații, pare, așadar, că episodul din toamnă nu a fost un caz izolat în care cineva e supărat că lucrurile au ieșit cum își dorea. De această dată, doi USR-iști de vază au declarat: „este regretabil că ministrul Predoiu vine în Parlament după ce și-a bătut joc de tot procesul parlamentar. [...] N-o să scăpați de furia oamenilor și veți vedea la vot” (Ionuț Moșteanu) și „Ce ați făcut zilele astea e de noaptea minții și ar trebui să vă întrebați dacă sunteți sănătoși la cap” (Cătălin Drulă). Nefiind jurist, n-aș comenta anvergura ontologică a acestor declarații, care ilustrează că lecturile în domeniu ale celor doi cascadori ai râsului s-au oprit, neîndoielnic, la celebrele dosare de mare corupție „Punguța cu doi bani” (luare de mită) și „Fata babei și fata moșului” (trafic de influență).

Totuși, ceea ce din punct de vedere politic omit „oamenii noi” să spună este că evidentele bâlbe ale coaliției din ultima săptămână nu sunt imputabile ministrului Justiției, care a propus proiectele de modificare fix în această ultimă formă aprobată. Mai mult, în doar un an de zile de mandat, același Cătălin Predoiu a livrat, pe lângă ridicarea MCV, desființarea SIIJ, pachetul de legi fundamentale ale funcționării sistemului, legea avertizorilor de integritate și cea de întărire a ANABI, pentru recuperarea prejudiciilor.

În fine, pe lângă seriozitatea și știința de carte ce îl caracterizează, ministrul Justiției a reușit și o butadă perfect aplicabilă preopinenților săi: „Peste ani de zile, ceea ce va rămâne nu sunt declarațiile, trotinetele, cablurile și boxele dumneavoastră, ci sunt legile adoptate de această coaliție”. Din fericire, acest citat amintește opiniei publice cel puțin două aspecte ale istoriei recente: pe de o parte, felul strident, abuziv, agresiv și deloc constructiv prin care USR făcea opoziție în legislatura trecută, iar pe de alta, faptul că într-un an de guvernare în care au gestionat acest portofoliu extrem de greu, nu au dovedit capacitatea instituțională de a duce la bun sfârșit măcar un act normativ. Populismul este foarte frumos și benefic atunci când înjuri puterea, însă neputincios atunci când trebuie să demonstreze.